۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
افزایش ۲۵ درصدی تولید سیب در آذربایجان‌شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

افزایش ۲۵ درصدی تولید سیب در آذربایجان‌شرقی

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: تعهد ارزی صادرکنندگان و افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید در سال ۹۹، مشکل اصلی صادرات‌کنندگان سیب است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به افزایش ۲۵ درصدی تولید سیب در سال‌جاری نسبت به سال ۹۸، اگر میزان صادرات سیب در سال ۹۹ برابر با سال گذشته نیز باشد، ناچاراً بازهم مقدار بیشتری از محصول تولیدی در سردخانه ها ذخیره و نگهداری خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اساسی در زمینه صادرات سیب، تعهد ارزی صادرکنندگان است که طبق این مصوبه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند که این موضوع موجب می‌شود صادرکنندگان رغبت چندانی نسبت به صادرات از خود نشان ندهند.

فتحی افزود: مشکل دوم موضوع بازار به ازاء بازار است که به واسطه انجام این پروسه در سال ۹۸، تقریباً مشکل خاصی در این خصوص وجود نداشت، به این شکل که به ازاء صادرات ۱.۵ کیلوگرم سیب مجوز واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه گمرکی ۵ درصد برای صادرکنندگان صادر می‌شد و از این طریق انگیزه لازم برای صادرات در صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد می‌گردید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی،گفت: سومین مورد افزایش هزینه‌های حمل و نقل میوه از شهرستان مراغه ، مرند ، اهر ، میانه و... به بندرعباس و از طریق بندر به قطر و نهایتاً کشور پاکستان و هند می‌باشد که به لحاظ بعد مسافت موجبات فساد محصول در طی مسیر را فراهم می‌نماید. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هزینه‌های تولید در سال ۹۹ با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور از افزایش قابل توجهی برخوردار است، اظهار داشت: با تمام توصیفات و شرایط موجود بازهم مزیت رقابت با سایر تولیدکنندگان جهان از جمله کشورهای چین، آمریکا و ترکیه که به عنوان قطب‌های تولید سیب در دنیا شناخته می‌شوند،در ایران و مخصوصاً شهرستان مراغه در آذربایجان‌شرقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فتحی با اشاره به این نکته که صادرات سیب مراغه به کشور روسیه در سال‌جاری ۸۵ درصد افزایش داشته، گفت: سیاست‌های جهاد کشاورزی در جهت رفع موانع موجود در مسیر صادرات سیب از استان آذربایجان‌شرقی در دو سطح ملی و استانی متمرکز شده است.

کد خبر: ۷۰٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha