۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
تایید فایزر و شروع واکسیناسیون در استرالیا | امکان توزیع در نقاط دورافتاده وجود ندارد
استرالیا ۱۱۳ میلیون دوز واکسن خریداری کرده است؛

تایید فایزر و شروع واکسیناسیون در استرالیا | امکان توزیع در نقاط دورافتاده وجود ندارد

خبر تایید واکسن ها در کشورهای مختلف این روزها شنیده می شود و استرالیا هم در روز گذشته واکسن فایزر را تایید کرد و انتظار می رود ظرف کمتر از ۴ هفته آتی واکسن آسترازنکا را نیز تایید کند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، واکسن فایزر اولین واکسنی بود که برای استفاده اضطراری در دنیا  تایید شد ولی برخی از کشورها اعلام کردند تمایل دارند به جای تایید واکسن برای استفاده اضطراری منتظر تایید نهایی واکسن باشند.

استرالیا یکی از این کشورها بود که بالاخره در روز گذشته خبر از تایید واکسن فایزر  داد. طبق گزارشهای منتشر شده توسط رسانه های استرالیا  این کشور ۱۰ میلیون دوز واکسن فایزر خریدارد کرده است که برای واکسینه کردن ۵ میلیون نفر از گروه های حساس در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

قرار بر این بود واکسیناسیون از نیمه فوریه شروع شود ولی به دلیل اختلالی که در روند تولید فایزر ایجاد شده است و تاخیر در تحویل واکسن به استرالیا مانند دیگر کشورهای دنیا، واکسیناسیون از اوایل ماه مارس شروع می شود و  دولت در نظر دارد تا اواسط آوریل سال جاری ۴ میلیون نفر را واکسینه کند.

قرار بر این است که افراد فعال در بخش قرنطینه مسافران خارجی  در استرالیا، افراد فعال در مرزهای کشور شامل کارکنان فرودگاه ها و گمرک و کادر پرواز و در نهایت کادر درمان و سالمندان این واکسن را دریافت کنند. در مرحله بعد افراد بالاتر از ۷۰ سال و افرادی دارای بیماریهای زمینه ای واکسینه می شوند و به تدریح تمامی مردم تا انتهای اکتبر سال جاری واکسن را دریافت خواهند کرد.

 استرالیا چه واکسن هایی را به بازار عرضه می کند
 استرالیا کشور کوچکی با ۲۵ میلیون جمعیت است که از  ماه مارس سال قبل و به محض اعلام همه گیری کرونا مرزهای خود را به روی تمامی مردم دنیا بست. به همین دلیل هم نرخ شیوع ویروس در این کشور بسیار کم بود و هم نرخ مرگ و میر پایینی داشت و همین مساله به دولت این کشور امکان داد تا برای توزیع و تزریق واکسن عجله نکند و بعد از مشاهده نتیجه واکسیناسیون در کشورهای مختلف، واکسن را مورد تایید قرار دهد.

 واکسن دومی که استرالیا خریداری کرده است واکسن آکسفورد – استرازنکا است که تنها ۳.۸ میلیون دوز از شرکت استرازنکا به استرالیا صادر می شود و بقیه در کارخانه ای در ملبورن تولید می شود. انتظار می رود ظرف هفته های آینده این واکسن در استرالیا  مورد تایید قراربگیرد زیرا بررسی داده های مربوط به آن از یک ماه قبل شروع شده است و مقامات بهداشتی منتظر نتیجه نهایی مطالعات آکسفورد برای مشخص شدن دوز مناسب تزریق و فاصله مناسب دو دوز تزریقی هستند.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا  در مصاحبه های اخیر خود واکسن آکسفورد- آسترازنکا را به عنوان یکی از مهمترین واکسن های مورد استفاده در کشور معرفی کرد و تاکید کرد بیشترین شمار مردم این واکسن را دریافت خواهند کرد زیرا استرالیا ۵۱ میلیون دوز از این واکسن را در کارخانه ملبورن تولید می کند.

او با اشاره به تاخیر اخیر شرکت آسترازنکا در عرضه واکسن به بازار اروپا گفت: «اینکه واکسن در خاک استرالیا تولید می شود، برگ برنده ای برای ما محسوب می شود. به همین دلیل است که حتی قبل از اینکه واکسن ها وارداتی از شرکت آسترازنکا در کشور تزریق شود، عرضه واکسن های تولیدی در استرالیا شروع می شود و مردم می توانند به سرعت واکسینه شوند.»

دریافت واکسن در استرالیا اختیاری است
نکته دیگری که در مورد واکسیناسیون مردم در استرالیا وجود دارد این است که دریافت واکسن کاملا اختیاری است ولی دولت فدرال و دولتهای ایالتی طرح هایی ارایه می دهند تا مردم را تشویق به دریافت واکسن کرونا کنند. به عنوان مثال هواپیمایی این کشور اعلام کرده است تنها افرادی  می توانند از این هواپیمایی برای سفر استفاده کنند که واکسن را دریافت کرده اند و مدرکی دال بر این مساله ارایه دهند.

در ایالت نیوساوث ولز، قرار است از ورود افراد واکسینه نشده  به رستوران ها و کافی شاپ ها و مراکز عمومی جلوگیری شود و به کارفرماها امکان داده شده است که شرط واکسیناسیون را به عنوان شرط استخدام  اعلام کنند.

از طرف دیگر وزیر بهداشت استرالیا اعلام کرد بیشترین نگرانی و امتناع از دریافت واکسن در میان زمان ۳۰ تا ۴۰ سال مشاهده شده است. او تاکید کرد دولت بودجه ای برای تبلیغات وسیع در مورد واکسن در شبکه های تلویزیونی و ازطریق ارسال پیامک به گوشی های تلفن همراه در نظر گرفته است تا مردم را تشویق به مشارکت کند.

این خبرها در شرایطی اعلام شده است که بالغ بر ۷۷ درصد از مردم استرالیا اعلام کرده اند تمایل به دریافت واکسن دارند. البته سه ماه قبل بالغ بر ۸۲ درصد از مردم اعلام کرده بودند براب واکسیناسیون اماده هستند.

 قرار بر این است که واکسن فایزر در بیمارستان ها و مراکز درمانی در شهرهای بزرگ استرالیا توزیع شود زیرا شرایط نگهداری ان در روستاها و بخش های دورافتاده وجود ندارد و واکسن آسترازنکا در داروخانه ها و مطب های پزشکهای خانواده توزیع شود. استرالیا قراردادی برای خرید ۵۲ میلیون دوز واکسن نوواکس هم دارد و این واکسن هم در داخل کشور تولید می شود.

کد خبر: ۶۹٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha