۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
گزارش‌های ۹ ماهه  P/E سهم‌ها را کاهش داده است| اگر اعتماد به بورس برگردد شاخص شارپی بالا می‌رود
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

گزارش‌های ۹ ماهه P/E سهم‌ها را کاهش داده است| اگر اعتماد به بورس برگردد شاخص شارپی بالا می‌رود

کرداری، متخصص بازار سرمایه گفت: این روزها بعد از اینکه گزارش های ۹ ماهه شرکت ها ارائه شد که گزارش های نسبتا خوبی هم بود، P/E بازار بسیار کاهش پیدا کرد به طوری‌که هم اکنون خیلی از سهم هایی را داریم که P/E های ۵،۶،۷ دارند که قابلیت رشد تا اعداد ۱۰ را هم دارند.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: این روزها تحلیل های بسیاری از وضعیت بازار بورس ارائه می شود. عده ای نگران افزایش و مثبت شدن یک باره شاخص کل هستند و برخی دیگر معتقدند که نقدینگی به جز بازار سرمایه راه دیگری ندارد. اکنون می توان گفت که شاخص کل بازار از ابتدای هفته سبزپوش بوده است. در ادامه با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به گفت وگو پرداختیم تا تحلیل او را درمورد این روزها و آینده بازار داشته باشیم.

ریزش هفته های گذشته به علت درگیری وزارت صمت و اقتصاد بود
سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «خبرنگار بازار» ضمن تشریح وضعیت فعلی بورس به روزهای نزولی و علل آن اشاره و بیان کرد: قسمتی از سیر نزولی بازار به دلیل دخالت های وزارت صمت و قیمت گذاری فولاد و یک بخشی به دلیل صحبت های رئیس جمهور بود که گفت نرخ ارز تا ۱۵ هزار تومان پایین می آید و یک اثر روانی در بازار ایجاد کرد. اما دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد و به وقوع پیوستن آن به مناسبات سیاسی آینده بستگی دارد.

پول ترسو در بازار فراوان شده است
وی افزود که این روزها در بازار پولِ ترسو زیاد شده است که البته تا مقداری هم حق دارند. چرا که در ۶ ماهه گذشته بازار، شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده ایم و همین امر باعث شده است که سرمایه گذاران متضرر شدند یا در صعود بازار با عرضه های سنگین حقوقی ها مواجه شویم که به هرحال سرمایه داران خرد مجدد در این حالت متضرر و فراری می شوند.

کرداری تاکید می کند: اما این روزها بعد از اینکه گزارش های ۹ ماهه شرکت ها ارائه شد که گزارش های نسبتا خوبی هم بود، P/E بازار را بسیار کاهش دادند به طوریکه هم اکنون خیلی از سهم هایی را داریم که P/E های ۵،۶،۷ دارند که این سهم ها قابلیت رشد تا اعداد ۱۰ را هم دارند.

با توجه به حجم نقدینگی و رشد پایه پولی که در این سال ها اتفاق افتاده است و هنوز  ارز خیلی زیادی وارد کشور نشده است به همین جهت کف نرخ ارز را چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان برای سال آینده در نظر گرفته ایم

رشد بورس در گرو کاهش نرخ سپرده بانکی
این کارشناس ادامه داد: البته اگر مثل سال های ۹۴ تا ۹۶ که سود بانکی بالا و حدود ۲۰ درصد بود، نرخ بهره افزایش پیدا نکند و جذابیت بازار سرمایه کم نشود. چرا که نرخ بهره بالا در اینکه ببینیم سهم ها نسبت به آن چه وضعیتی دارند بسیار موثر است. امیدواریم که نرخ بهره پایین بیاید تا هم اوضاع بازار سرمایه بهم نریزد و هم بانک های ما زیان ده نشوند. چرا که این موضوع باعث فشار زیاد به بانک ها جهت پرداخت سود هم می شود و حاشیه سود شرکت ها هم به صرفه نخواهد بود.

کرداری بیان کرد: دومین علت سقوط بازار به دلیل رشد حدود ۱۵ درصد از کف قبلی بود که داشتیم که حدود یک میلیون و صد هزار واحد بود. به هرحال یک عده می خواهند خروج بزنند و صعود های خود را بیرون بکشند و به همین دلیل موجب فشار در عرضه می شوند.

او گفت: بااین حال هنوز مردم نمی دانند نرخ ارز چه وضعیتی خواهد داشت و ثبات ندارد. ازطرفی هنوز یک سوال بی پاسخ وجود دارد که آیا توافقی از لحاظ سیاسی اتفاق می افتد یا خیر که موجب پایین آمدن نرخ ارز شود. چرا که با ریزش نرخ ارز به محدوده ۱۷، ۱۸ هزار تومان شاید باز هم شاهد فشار در عرضه ها در بازار سرمایه باشیم و به تبع این مسئله قیمت سهم ها را گرانتر نشان می دهد.

این روزها در بازار پولِ ترسو زیاد شده است که البته تا مقداری هم حق دارند. چرا که در ۶ ماهه گذشته بازار، شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده ایم و همین امر باعث شده است که سرمایه گذاران متضرر شدند یا در صعود بازار با عرضه های سنگین حقوقی ها مواجه شویم که به هرحال سرمایه داران خرد مجدد در این حالت متضرر و فراری می شوند

افزایش پایه پولی و بورس 
تحلیلگر بازار سهام خاطرنشان کرد: اما آن چیزی که اکثر تحلیل گران و بنده می گوییم این است که با توجه به حجم نقدینگی و رشد پایه پولی که در این سال ها اتفاق افتاده است و هنوز  ارز خیلی زیادی وارد کشور نشده است به همین جهت کف نرخ ارز را چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان برای سال آینده در نظر گرفته ایم.

کرداری گفت: ازطرف دیگر اگر نرخ بهره و سود بانکی کاهش پیدا کند مجدد شاهد جذابیت در بازار سرمایه خواهیم بود و با توجه به این گزارش ۹ ماهه و فروش خوب شرکت ها می توانیم شاهد رشد مجدد شاخص باشیم.

وی درانتها تاکید می کند که رشد بیشتر شاخص از این محدوده (۱۲۰۰) نیازمند اعتماد سازی مجدد سرمایه گذاران، ثبات نرخ ارز و کاهش نرخ بهره است در غیر اینصورت بازار نوسانی خواهد بود. سهم های دولتی نیز (پالایش و دارا) در این چند روز با توجه به اعتراضات مثبت شده اند، اما ادامه روند آن ها مشخص نیست.

کد خبر: ۶۹٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha