۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
مشاغل فردا؛ هوش مصنوعی دنیای مشاغل را متحول می کند
فناوری و افزایش مشاغل نوظهور

مشاغل فردا؛ هوش مصنوعی دنیای مشاغل را متحول می کند

پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث ایجاد مشاغل زیادی در آینده ای نزدیک خواهد شد، مشاغلی که نیاز به متخصصان ماهر دارد.

بازار، فاطمه محمدی پور: از طریق منابع داده جدید، ما می توانیم بینش های بی سابقه ای در مورد فرصتهای نوظهور برای اشتغال در اقتصاد جهانی و درک دقیق از مجموعه مهارتهای مورد نیاز متخصصان بدست آوریم. این داده های جدید نشان می دهد که 96 شغل در هفت خوشه حرفه ای به سرعت در حال ظهور هستند و منعکس کننده همکاری عوامل دیجیتالی و انسانی است که باعث رشد در حرفه های فردا می شود. بر اساس گزارش ورد اکونومیک فروم، مشاغل در دهه 2020،  51 درصد رشد خواهد کرد و 6.1 میلیون فرصت شغلی در سطح جهان ارائه خواهد شد. این واقعیت نشان دهنده پذیرش فناوریهای جدید است. با توسعه فناوری شاهد افزایش تقاضا برای مشاغل اقتصاد سبز ، مشاغل مرتبط با اقتصاد داده و مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی و همچنین مشاغل جدید در مهندسی ، کامپیوتر و کشاورزی مکانیزه شده خواهیم بود.

حرفه های نوظهور همچنین نشان دهنده اهمیت مداوم تعامل انسان با فناوری و اقتصاد داده می باشد. رشد و مقیاس فرصت های شغلی با سرمایه گذاری هایی که امروزه دولت ها انجام می دهند، مشخص خواهد شد.

از طرفی صنایع جهان با کمبود شدید مهارت‌های مورد نیاز برای عصر اقتصاد دیجیتال مواجه هستند شغل‌های بیشتر نیازمند آگاهی به هوش مصنوعی، روباتیک و اینترنت اشیا هستند.

ناهمخوانی مهارت‌ها، اثری مستقیم بر اقتصاد، درآمدهای مالیاتی و امنیت اجتماعی دارد. تحلیل‌هایی که روی بازگشت سرمایه‌گذاری کلان انجام شده، حاکی از آن هستند که هر یک دلار صرف شده روی ارتقای مهارت‌ها، دست‌کم ۲ دلار آورده درآمدی یا پس‌انداز به همراه خواهد داشت.

ارتقای مهارت‌ها به‌طور معمول توسط رهبرانی آینده‌نگر شروع می‌شوند که نگاه عمیقی به آینده دور کسب‌وکار داشته و مولفه‌های اجتماعی در رشد پایدار منطقه، کشور یا صنعت خود را به رسمیت می‌شناسند. برنامه‌های این‌چنینی در کشورهایی مانند بنگلادش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، فرانسه، هند، ایرلند، لوکزامبورگ، مکزیک، سنگاپور، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا (به ویژه فلوریدا) شروع شده‌اند.

اکنون مفهوم ارتقای مهارت‌ها بخش مهمی از مدیریت شده است و افراد باید بتوانند برای انطباق خود با نیازهای اقتصاد جدید، مهارت‌ها و توانمندی‌هایشان را ارتقا دهند. ارتقای مهارت ممکن است در سطح شرکت، یک صنعت یا کل یک اقتصاد صورت بگیرد.

در اینجا به تعدادی از مشاغل که فناوری باعث ایجاد آن شده و نیاز به مهارت و توامندی افراد دارد، اشاره می کنیم.

مشاغل سبز

مشاغل سبز می‌تواند به کاهش مصرف انرژی ، کاهش پسماند، کاهش گازهای گلخانه‌ای، رونق اقتصاد،تخریب نشدن محیط زیست ، ایجاد شغل و تولید سرمایه کمک کند.

در اینجا به چند شغل که مرتبط با مشاغل سبز هستند اشاره می شود.

  • کشاورزان و تولید کنندگان گیاهان شهری: با توجه به افزایش شهرنشینی و زندگی آپارتمانی، لزوم تولید و پرورش گیاهان شهری بیش از پیش احساس می شود. متخصصین در این زمینه می توانند نیاز به فضای سبز را رفع نموده و درآمد خوبی از این حوزه داشته باشند.
  • بازیافت کنندگان: بر اساس گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، بازیافت هر تن کاغذ انرژی برابر با میزان نیاز ۶ ماه یک منزل مسکونی متوسط در آمریکا را صرفه جویی می کند. تأسیسات بازیافت در آینده وابستگی بسیار شدیدی به این متخصصین خواهند داشت.
  •  متخصصین طراحی فضای سبز: متخصصین فضای سبز به دنبال ارائه طرح های جدید و جالب توجه هستندتا آلودگی های فضای شهری را کاهش دهند. جدیدترین طرح های ساختمانی امروز طرح هایی است که در آن فضای سبز عمودی بکار رفته باشد.
  •  تکنسین کیفیت آب: در حال حاضر تکنسین های کیفیت آب چه در زمینه ارزیابی آلودگی عادی و چه در زمینه پخش نفت در آب از اهمیت روز افزونی برخوردار هستند. با آلودگی روزافزون آب ها و ریختن نفت در دریاها، تکنسین های کیفیت آب به طور شبانه روز به نبال روش های اصلاح آب هستند.
  •  ایجاد مزارع خورشیدی: با احداث مزارع خورشیدی و پنل های خورشیدی در پشت بام خانه ها، نه تنها انرژی پاک تولید شده و میزان کربن در هوا کاهش می یابد، بلکه به اقتصاد کمک شایانی می کند زیرا هزینه تولید برق از این طریق کاهش یافته و خانواده ها با ایجاد مزارع و پنل های خورشیدی در مزرعه یا پشت بام خود درآمد بالایی خواهند داشت.

مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی

بسیاری از کارشناسان متفق القول هستند که  تعدادی از حرفه ها در پنج تا ده سال آینده کاملاً اتوماتیک خواهند شد. از طرف دیگر تعداد افرادی که برای ارائه فناوری بهتر به آن ها نیاز داریم، به صورت گسترده ای افزایش می یابد.

در اینجا به چند شغل که مرتبط با هوش مصنوعی هستند اشاره می شود.

  • اپراتور ربات ها: فردی متخصص در برنامه ریزی ربات های تشخیص دهنده ، درمانگر ، حسابدار و ... توسعه ربات ها در طی دهه گذشته آغاز شده و توسعه در این حوزه به شدت ادامه دارد.
  • طراح ربات های خانگی، صنعتی، پزشکی و ..: متخصصی که وظیفه طراحی ربات های خانگی و صنعتی و .. را بر عهده دارد.
  • طراح ساخت خانه های هوشمند: فردی که در طراحی، نصب و تنظیم دستگاههای مدیریت خانه های هوشمند تخصص دارد.
  •  طراح سیستم مدیریت هوشمند: حرفه ای که با طراحی نرم افزار برای کنترل هوایی در شهرهای پرترافیک مرتبط است. رشد چشمگیر تاکسی های پرنده و هواپیماههای بدون سرنشین و لزوم مدیریت ترافیک اهمیت این شغل را بیشتر می کند.
  • مهندسی تولید هواپیماهای کوچک: طراحی و مدلسازی هواپیماههای کوچک و مقرون به صرفه برای هوانوردی های عمومی که تقاضا برای این شغل در حال افزایش است.
  • مربی هوش مصنوعی: متخصصانی که در زمینه یادیگیری ماشینی و کار با کامپیوتر و اینترنت به افراد متقاضی آموزش می دهند.
  • طراح سیستم های هوشمند سفر:متخصص در طراح سیستم خرید بلیط خودکار، رزرو هتل و مسیریابی که اکنون توسط بسیاری از تورهای معروف مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  پلیس رسانه: پلیس رسانه نوعی مجری قانون در فضای مجازی است. وی از طریق سیستمی خاص تخلفات را شناسایی می کند.

مشاغل مرتبط با کشاورزی نوین

افزایش جمعیت جهان نیاز به تامین غذای بیشتر را مطرح کرده است. با استفاده از تکنولوژی می توان محصولات کشاورزی را با کیفیت بالا و به صورت انبوه به طوری که جوابگوی جمعیت رو به رشد جهان باشد تولید کرد.

در اینجا به چند شغل که مرتبط با کشاورزی در عصر دیجیتال هستند، اشاره می شود.

  •  اپراتور تجهیزات کشاورزی خودکار: پیشرفت در بخش کشاورزی و خودکار شدن فرایندهای تولید نیاز به اپراتورهای هوشمند جهت مدیریت ماشین الات خودکار را افزایش داده است.
  •  کشاورز شهری: افراد متخصص در نصب و نگهداری امکانات کشاورزی در آسمان خراش ها و پشت بام ها در شهرهای بزرگ هستند. این افراد می توانند به احداث مزارع عمودی و توسعه کشاورزی صنعتی در شهرها کمک کنند.
  • متخصص اطلاعات و مهندسی کشاورزی: فردی که از تخصص بالایی در زمینه فناوری های نوین برخوردار بوده و با کامپیوتری کردن و خودکار سازی تاسیسات کشاورزی سروکار دارد.

کد خبر: ۶٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha