۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
 رئیس بانک مرکزی عربستان برکنار شد

رئیس بانک مرکزی عربستان برکنار شد

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد.

به گزارش بازار، اسپوتنیک به نقل از سعودی پرس گزارش داد، روز یکشنبه فهد المبارک که در سال های ۲۰۱۱-۲۰۱۶ ریاست بانک مرکزی پادشاهی را بر عهده داشت جانشین رئیس بانک مرکزی این کشور شد.

احمد بن عبدالکریم الخلیفی در حالی برکنار شده که هیچگونه اخباری درباره علت این باری منتشر نشده است با این حال وی پس از کنار گذاشته شدن از سمت خود، به سمت غیر اجرایی مشاور دربار سلطنتی منصوب شده است.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، پس از شیوع بیماری کوید ۱۹ با رکود عمیق اقتصادی روبرو شده است. تقاضای جهانی نفت خام کاهش یافته و اقدامات برای مهار ویروس کرونا به فعالیت‌_های داخلی آسیب رسانده است. این وضعیت سبب شده، بسیاری از کارشناسان بر این باور باشند که بحران کرونا و افزایش مالیات‌ ها و تصمیم‌های دیگر که به زیان شهروندان است، دولتمردان عربستان را با چالش روبرو خواهد کرد.

طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان که اساس کار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای ایجاد تحول در عربستان را تشکیل می‌دهد در بیشتر بخش‌ها به حالت تعلیق درآمده است. درآمدهای شرکت نفتی آرامکو هم در چهار ماه نخست امسال با کاهش ۲۵ درصدی روبرو شده است. گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد عربستان برای تنظیم یک بودجه متوازن نیاز به فروش نفت به قیمت ۷۶ دلار دارد. این در حالی است بهای نفت پایین‌تر از این رقم است.

بانک مرکزی عربستان اخیراً به یک مقام پولی تبدیل شده است که رشد اقتصادی کشور را تحریک می کند، ذخایر ارزی این پادشاهی ۴۵۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

در سال ۲۰۲۰، بانک مرکزی ۲۷ میلیارد دلار در اختیار بانک های محلی قرار داد تا هزینه تعویق وام های مشاغل کوچک تحت تأثیر همه گیری کرونا را تأمین کنند.

کد خبر: ۶۹٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha