۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
بازار هنوز ناپایدار است| تأثیر صادرات فولاد روی سهام فولادی‌ها
تحلیل روزانه بورس؛

بازار هنوز ناپایدار است| تأثیر صادرات فولاد روی سهام فولادی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بازار امروز مطرح کرد: شرایط بازار هنوز آنچنان پایدار نیست و سهام شرکت‌های فلزی از صادرات این حوزه متأثر خواهد شد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز بازار سرمایه با نوسان زیادی دنبال شد به طوری که در هر سهم این نوسان به طور ملموسی دیده می‌شد. در گروه‌های خودرویی، فلزات اساسی، بانکی‌ها و همچنین پالایشی‌ها همانطور که سفارش‌های خرید زیادی وجود داشت، سفارش‌های عرضه زیادی هم دیده شد. به گفته کارشناسان، هنوز اعتماد به سهامداران بازنگشته است و این سهامداران حقوقی هستند که در حال جمع کردن صف‌های فروش هستند، اما شاخص هم‌وزن نشان می‌داد که فشار فروش همچنان زیاد است و شاخص‌ها در انتها افت کردند، اما به طور کلی، شاخص کل مثبت باقی ماند، ولی باز هم نباید به این امید داشت که بازار در ثبات ایستاده است.

مشتری نداشتن سهم‌ها در بازار باعث شد که بسیاری از سهم‌ها در انتهایی‌ترین دقایق بازار ریزش داشته باشد. از طرفی درست است که سهام شرکت‌های زیادی در حال حاضر به نقطه ارزندگی خوبی رسیده‌اند، اما باز هم این سهامداران حقوقی هستند که در حال تعیین تکلیف بازار سرمایه‌اند. به طوری که سهامداران خرد با نگاه کردن به صف‌هایی که این دسته از سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و شاید می‌توان گفت تحلیل چندانی در بازار دیده نمی‌شود. علاوه بر این، روشن شدن مواضع ایران علیه آمریکا هم شاید تأثیر کمی بر روند معاملات امروز نداشته باشد.

به هر حال، باید منتظر این بود تا تکلیف بازار فولاد هم در این شرایط مشخص شود چراکه باید میزان صادرات سنگ آهن و تأثیر آن روی بازار را هم در نظر گرفت. روی هم رفته، شاخص کل بازار امروز در شرایط وخیم خود، ۱۲ هزار و ۵۷۱ واحد رشد کرد و روی یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۶۴۲ واحد ایستاد.

فولادی ها شرایط مساعدی دارند
محمدبختیار نصرآبادی، کارشاس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت امروز بازار اظهار کرد: با توجه به بحث صادراتی که در حوزه فولاد داشته و بر اساس گزارش‌های سوددهی ۱۰ ماه نخست سال خوب شرکت‌های این حوزه به نظر می‌رسد فولادی‌ها شرایط مساعدی را دارند، سهام این شرکت‌ها تا زمانی که بازار سراغش نرفته و خرید زیادی برایش شکل نگرفته است، هنوز قابل اشاره به عنوان سهم ارزنده نیست‌. چرا که شرایط این سهم‌ها را نباید خارج از شرایط کلی بازار تحلیل کرد.

وی ادامه داد: اینکه بازار امروز مثبت بوده و آرام آرام در حال فاصله گرفتن از شرایط نزولی و منفی چند هفته گذشته است، درست است، اما من به این مثبت‌ها هم خیلی امیدوار نیستم زیرا شاید فردا و در روزهای اینده هم مثبت باشد اما این شرایط صعودی بازار همانگونه که از معاملات امروز هم مشخص بود، چندان پایدار نبود و سهامداران حقیقی در حال حاضر، بیشتر در حال فروش سهم‌های خود هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گمانی زنی‌ها در مورد مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام، تصریح کرد: به توافق بین ایران و ایالات متحده می‌توان خوش‌بین بود چون خود ما هم چنین تیم سیاست خارجی را نمی‌توانستیم برای بایدن مشخص کنیم و این نشانه خوبی از بازگشت به برجام و کاهش احتمالی نرخ دلار خواهد بود که ارزش سهم‌های صادراتی را نزولی می‌کند، اما برای شرایط کلی بازار سهم‌های بیمه‌ای، بانکی و خودرویی خوب خواهد بود.

نصرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط بازار تا آخر این هفته احتمالاً همین قدر ناپایدار مثبت باشد، ولی حتما در بلندمدت شرایط بازارسرمایه ایران رو به رشد خواهد بود و کسانی که با چشم‌انداز کوتاه‌مدت به بورس نگاه می‌کنند، باید در نظر داشته باشند که با احتیاط سهم مورد نظر خود را خریداری کنند تا ضرر چندانی نداشته باشند.

کد خبر: ۶۹٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha