۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
قیمت لوازم یدکی ۱۵ درصد کاهش یافت| کنترل چالش تامین قطعات خودرو به کمک قطعه‌سازان داخلی
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در گفتگو با بازار:

قیمت لوازم یدکی ۱۵ درصد کاهش یافت| کنترل چالش تامین قطعات خودرو به کمک قطعه‌سازان داخلی

کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران با اشاره به اینکه اگر قطعه سازان داخلی نیاز بازار را تامین نمی‌کردند این بازار دچار چالش می‌شد گفت: در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ ارز، کاهش تردد و حجم خرابی خودروها، قیمت لوازم یدکی تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه خودرو: نوسانات ارزی به بازار لوازم یدکی هم کشیده شده، تغییراتی که طی هفته گذشته مسیر کاهشی داشت و از ابتدای این هفته دوباره روندی افزایشی به خود گرفته است؛ به طوری که نرخ ارز از ۳۰ هزار تومان چند ماه پیش اوایل هفته گذشته تا ۲۱ هزار تومان کاهش یافت و حالا دوباره به بیش از ۲۳ هزار تومان افزایش یافته است.

هرچند از اوایل هفته جاری ارز دوباره با شیب کندتری مسیر افزایشی به خود گرفته اما همانطور که بازار خودرو در مسیر کاهش قیمت قرار دارد، بازار لوازم یدکی هم به اعتقاد برخی علاوه بر رکود دچار ریزش قیمت شده است. این نیز در شرایطی است که به دلیل کاهش تردد خودروها، مسزان خرابی و تعمیرات آن‌ها هم طی ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است و عملا تقاضایی برای خرید لوازم یدکی در بازار وجود ندارد. به دنبال همین ماجرا به نظر می رسد ارزان شدن قطعات خودرو موضوعی دور از انتظار نباشد که مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.  

بخشی از کاهش قیمت لوازم یدکی به کاهش نرخ ارز بر می‌گردد و مابقی در اثر مساعدت گمرک در خصوص ترخیص کالاها، کاهش تردد خودروها در مسیرهای درون شهری و برون شهری به دلیل منع تردد ناشی از شیوع بیماری کرونا است

* این روزها از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت لوازم یدکی منتشر می‌شود؛ به عنوان سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران بفرمایید چقدر این موضوع صحت دارد؟
بله، این موضوع که قیمت لوازم یدکی در بازار کاهش یافته است صحت دارد. بخشی از کاهش قیمت لوازم یدکی به کاهش نرخ ارز بر می‌گردد و مابقی در اثر مساعدت گمرک در خصوص ترخیص کالاها، کاهش تردد خودروها در مسیرهای درون شهری و برون شهری به دلیل منع تردد ناشی از شیوع بیماری کرونا است.

لذا استفاده از قطعات برای این خودروها کاهش و نتیجه آن پایین آمدن نرخ محصولات است. این موارد اهم دلایلی هست که سبب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت قطعات در بازار لوازم یدکی شده است. مضاف بر این موضوع این نکته هم حائز اهمیت است که فروشندگان به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب، مجبور به عرضه کالاها زیر قیمت شده‌اند.   

* زمان زیادی تا پایان سال ۹۹ باقی نمانده و قیمت‌ها در بازار خودرو مسیر کاهشی یافته است؛ به نظر شما نرخ ها در بازار لوازم یدکی هم تا پایان سال همچنان نزولی است؟
هرگاه عرضه متوقف شود، کاهش قیمت هم متوقف خواهد شد؛ بنابراین می توان گفت تا زمانی که بازار با کمبودی مواجه نیست و عرضه ادامه یابد شاهد روند نزولی قیمت‌ها در این بازار هم خواهیم بود. از طرفی اگر مابقی قطعات دپو شده در گمرکات کشور ترخیص شوند، زمینه لازم برای کاهش قیمت بیشتر نیز فراهم می شود.

از سویی در صورت ادامه منع تردد در شهرها و کاهش عبور و مرور خودروها، استهلاک خودروها در سطح پایین قرار داشته و نیاز به تعویض قطعات نیست. البته به این نکته باید اشاره داشت که اگر بیماری منحوس کرونا در کشور از بین برود، رکود بازار لوازم یدکی نیز از بین خواهد رفت.

چون قطعات اساسی مانند تسمه‌ها، لنت‌ترمز، دیسک و صفحه، لوازم موتوری و... بیشترین مصرف را داشته و مشتریان عمدتا به دنبال آن هستند، قیمت آن‌ها بیشترین کاهش را داشته است

* در بازار خودرو برخی از خودروها با افت قیمت بیشتری نسبت به خودروهای دیگر روبه رو هستند از طرفی برخی دیگر نیز نسبت به نوسانات قیمتی مقاومت بیشتری دارند؛ در بازار لوازم یدکی خودرو هم شاهد چنین اختلافی هستیم؟
فرقی بین قطعات وجود ندارد و همگی دستخوش کاهش قیمت قرار گرفتند. اما چون قطعات اساسی مانند تسمه‌ها، لنت‌ترمز، دیسک و صفحه، لوازم موتوری و... بیشترین مصرف را داشته و مشتریان عمدتا به دنبال آن هستند، قیمت آن‌ها بیشترین کاهش را داشته است.

همانطور که گفتم تاثیر کاهش قیمت در کل قطعات است اما با این حال قطعات کم مصرف کمتر دچار نوسان قیمتی می شوند و کاهش قیمت کمتری را تجربه می کنند.  

 * پیش تر زمزمه کاهش ۲۰ درصدی قیمت قطعات در بازار شنیده می‌شد، اما شما اشاره داشتید ۱۵ درصد کاهش قیمت ایجاد شده است؛ با این تفاسیر کدام روایت صحیح است؟
با توجه به اینکه اطلاعات صحیح از سطح بازار و هم صنفی خود داریم، ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت در این مدت صورت گرفته است. اگر همچنان قیمت ارز ثابت و منع تردد وجود داشته باشد، در آینده کاهش قیمت بیشتری هم خواهیم داشت.

* همانطور که اشاره کردید فروش لوازم یدکی کاهش یافته در نتیجه این بازار دچار رکود شده است؛ به نظر شما این بازار تا چه زمانی در رکود قرار دارد؟ قطعه سازان داخلی همچنان عرضه به بازار دارند؟
تا زمانی که تردد وجود نداشته باشد، رکود نیز وجود دارد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت بله، اگر تولیدکنندگان داخلی نبودند بازار لوازم یدکی با بیشترین چالش در تامین قطعه مواجه می‌شدند. تولیدکنندگان داخلی توانستند با تولید مشکلات این صنف را کاهش دهند.

افزایش قیمت قطعات اصلی سبب رشد قطعات بی کیفیت در بازار می‌شود، اما با ارزان شدن قطعات اصلی کاهش قیمت قطعات بی کیفیت صورت می گیرد

* هر گاه صحبت از افزایش حضور متقلبان در بازار لوازم یدکی به میان می آید می‌بینیم که یا قیمت لوازم یدکی به دنبال افزایش بهای ارز افزایش یافته یا واردات قطعات به هر نحوی داخلی یا خارجی دشوار شده است؛ با این شرایط حالا که بازار لوازم یدکی دچار رکود شده به نظرتان از حضور قطعات تقلبی در این بازار نیز کاسته می شود؟
افزایش قیمت قطعات اصلی سبب رشد قطعات بی کیفیت در بازار می‌شود، اما با ارزان شدن قطعات اصلی کاهش قیمت قطعات بی کیفیت صورت می گیرد.

اکنون نیز قطعات بی کیفیت در بازار وجود دارد. راهکارهای پیشگیری از ورود چنین قطعاتی به بازار داریم و در این راستا نیز  از سازمان‌هایی همچون استاندارد و گمرک و وزارت صمت درخواست تعامل بیشتر برای رفع این معضل داریم.

کد خبر: ۶۹٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha