۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷
پیش بینی خودکفایی ۶۸درصدی تولید پنبه| ایران از لحاظ حجم تولید در رتبه ۲۵ است
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با بازار اعلام کرد

پیش بینی خودکفایی ۶۸درصدی تولید پنبه| ایران از لحاظ حجم تولید در رتبه ۲۵ است

هزار جریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از نظر سطح زیر کشت پنبه در دنیا رتبه ۲۸، از نظر حجم تولید در جایگاه ۲۵ و از نظر عملکرد در واحد سطح نیز رتبه ۱۶ جهان هستیم، می گوید: برای سال جاری پیش بینی خودکفایی ۶۸ درصدی در تولید و تامین پنبه مورد نیاز کشور را داریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: پنبه یک الیاف گیاهی طبیعی است که در اطراف بذر گیاه پنبه رشد می کند و غالبا در صنعت نساجی استفاده می شود. به طوری که استفاده از پنبه به دلیل ویژگی های مطلوبی که دارد در صنعت پوشاک قدمتی دیرینه در دنیا دارد. کشور ایران نیز از تولیدکنندگان پنبه در جهان است و سالانه سطح زیر کشت این محصول در کشور افزایش داده می شود.

ابراهیم هزار جریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پنبه پنبه کاران برداشت شده است، می گوید: تا پایان دی ماه سال جاری ۸۳ هزار هکتار از ۹۸ هزار و ۸۱۰ هکتار کل پنبه کشت شده در کشور برداشت شده است.

هزارجریبی می افزاید: امسال از نظر کمیت نسبت به سال گذشته پیش بینی رشد ۱۸ درصدی را داریم و از نظر کیفیت نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم. در حقیقت امسال در حوزه توسعه برداشت ماشینی افزایش داشته ایم و همچنین در نحوه برداشت، حمل و بارگیری از مزرعه به کارخانه پنبه پاک کنی شاهد رشد بوده ایم و این دو عامل باعث شده کیفیت برداشت مان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی در خصوص تسهیلاتی که برای ارتقای کشت پنبه در کشور به پنبه کاران داده می شود، نیز می گوید: تسهیلات یارانه ای به پنبه کاران اعطا نمی شود اما تسهیلاتی که به زراعت های راهبردی مثل گندم و دانه های روغنی اختصاص داده می شود برای محصول پنبه نیز در نظر گرفته شده است.

از نظر تولید در دنیا جزو کشورهای برتر نیستیم اما از نظر سطح زیر کشت در دنیا رتبه ۲۸ و از نظر حجم تولید در جایگاه ۲۵ دنیا قرار داریم. همچنین از نظر عملکرد در واحد سطح نیز رتبه ۱۶ جهان هستیم و این نشان می دهد که بهره وری مان در مزرعه  و میانگین عملکردمان از میانگین عملکرد دنیا بالاتر است

هند؛ بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان| جایگاه ۲۵ ایران در دنیا
داده های منتشر شده در سطح جهان نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور هندوستان با تولیدی به میزان ۶.۴۲ میلیون تن در جایگاه اول تولیدکنندگان برتر پنبه قرار گرفته است. اگرچه اطلاعات دقیقی در خصوص حجم تولید و جایگاه ایران در لیست تولیدکنندگان پنبه دنیا هنوز منتشر نشده است اما مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی

 در این رابطه می گوید: از نظر تولید در دنیا جزو کشورهای برتر نیستیم اما از نظر سطح زیر کشت در دنیا رتبه ۲۸ و از نظر حجم تولید در جایگاه ۲۵ دنیا قرار داریم. همچنین از نظر عملکرد در واحد سطح نیز رتبه ۱۶ جهان هستیم و این نشان می دهد که بهره وری مان در مزرعه  و میانگین عملکردمان از میانگین عملکرد دنیا بالاتر است.

۱۰ کشور برتر تولیدکننده پنبه در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰

در حالی که تا پایان دی ماه سال جاری ۸۳ هزار هکتار از ۹۸ هزار و ۸۱۰ هکتار کل پنبه کشت شده در کشور برداشت شده است، پیس بینی رشد ۱۸ درصدی کمی پنبه را امسال داریم

هزار جریبی در خصوص صادرات پنبه ایران نیز اظهار می دارد: در حال حاضر هیچگونه صادراتی نداریم و فعلا فقط کسری داخلی را تامین می کنیم در حالی که تا حدودی هم واردات داریم. با این وجود پیش بینی می کنیم که امسال در تولید و تامین پنبه مورد نیاز کشور تا ۶۸ درصد خودکفا شویم.

این مقام مسئول در خصوص اقدامات صورت گرفته برای موفقیت در خودکفایی ۶۸ درصدی نیز می گوید: با انجام یکسری اقدامات مزرعه ای صورت گرفته عملکردمان را در واحد سطح افزایش داده ایم. از سوی دیگر از نظر سطح زیرکشت، مزارع ما در حال افزایش است به طوری که سال گذشته ۹۰ هزار هکتار سطح زیرکشت داشتیم و امسال این رقم را به  ۹۸هزار و ۸۰۰ هکتار رسانده ایم. همچنین پیش بینی  مان بر این است که سال آینده نیز افزایش سطح داشته باشیم.

وی ادامه می دهد: علاوه بر این امسال از نظر عملکرد در واحد سطح حداقل ۲۰۰ کیلو در هکتار افزایش عملکرد داشته ایم.

در سال زراعی ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ ایالات متحده با صادراتی به میزان ۳.۳۸ میلیون تن بزرگترین صادرکننده این محصول در دنیا بوده است

داده های جهانی منتشر شده در خصوص صادرات پنبه در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ نشان می دهد که در این سال ایالات متحده با صادراتی به میزان ۳.۳۸ میلیون تن بزرگترین صادرکننده این محصول در دنیا بوده است و کشورهای برزیل و هند نیز در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.

این در حالی است که در مدت نامبرده چین با واردات  ۱.۵ میلیون تن پنبه در جایگاه اول بزرگترین واردکنندگان دنیا قرار داشته است و کشورهای بنگلادش و ویتنام نیز در جایگاه های بعدی قرار گرفته است. داده های آماری جهانی همچنین نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ ایران در جایگاه پنجاه و پنجم لیست واردکنندگان پنبه در دنیا قرار داشته است.

کد خبر: ۶۹٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha