۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
 ایران مقصد ماشین آلات معدنی دسته دوم| وزارت صنعت و بانک مرکزی سنگ اندازی می کنند
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی:

ایران مقصد ماشین آلات معدنی دسته دوم| وزارت صنعت و بانک مرکزی سنگ اندازی می کنند

صالحی، دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی، گفت: واردات ماشین آلات معدنی دسته دوم، غیر کارشناسی است و پس از اینکه مدتی کار می کنند نیاز به تعمیرات دارند و چون هزینه تعمیر آن ها بالا است و یا امکان تعمیر آن ها در کشور، وجود ندارد به آهن قراضه تبدیل و بلا استفاده می شوند.

سجاد صفری؛ بازار: «عبدالرضا صالحی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، کشور در خصوص واردات ماشین آلات معدنی با چه مشکلاتی روبرو است و آیا امکان واردات ماشین آلات معدنی، وجود دارد؟ اظهار داشت: در حال حاضر، واردات ماشین آلات معدنی به کشور با دو مشکل اساسی روبرو است؛ یکی از این مشکلات مربوط به بخشنامه ها و مقرراتی است که مانع ورود ماشین آلات معدنی به کشور می شود که این بخشنامه ها مربوط به وزارت صمت و بانک مرکزی است و دیگر مشکل مربوط به عدم تقاضای بازار است که با توجه به گران شدن ماشین آلات معدنی و افزایش نرخ ارز، تقاضا برای واردات ماشین آلات معدنی کاهش یافته است.

وی افزود: افزایش نرخ ارز باعث شده که متقاضیان نسبت به خرید ماشین آلات معدنی جدید اقدام نکنند و مگر اینکه نمایندگی های ماشین آلات معدنی بتوانند با کمک بانک مرکزی شرایطی را برای متقاضیان فراهم کنند تا آن ها بتوانند برای خرید ماشین آلات اقدام کنند.

در زمینه واردات ماشین آلات معدنی در خصوص ثبت سفارش و بروکراسی اداری از طریق وزارت صمت با مشکل روبرو هستیم

عمر مفید ماشین آلات معدنی ۵ سال است
صالحی، تصریح کرد: موضوع دیگری که مانع ورود ماشین آلات معدنی به کشور می شود مربوط به موضوع تحریم های ظالمانه آمریکا است که نقل و انتقال پول را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: کشورهای ثالث برای واردات ماشین آلات معدنی نو به ایران همکاری لازم را دارند و حتی از کره جنوبی و کشورهای اروپایی امکان واردات ماشین آلات معدنی وجود دارد ولی در زمینه انتقال پول به آنها با مشکل روبرو هستیم.

این مقام مسوول در ادامه، بیان کرد: در زمینه واردات ماشین آلات معدنی در خصوص ثبت سفارش و بروکراسی اداری از طریق وزارت صمت با مشکل روبرو هستیم و اگر قصد واردات ماشین آلات معدنی به کشور، داشته باشیم باید مجوز عدم ساخت در داخل کشور گرفته شود.

صالحی تاکید کرد: خرید ماشین آلات معدنی، سفارشی هستند و یک وارد کننده، باید به کارخانه تولیدی سفارش بدهد و تا آن کارخانه، ماشین آلات معدنی را بسازد و از طریق کشتی به ایران آورده شود و مدتی هم در گمرک بماند تا ترخیص شود یک پروسه زمانبر است و در همین مدت قیمت ماشین آلات معدنی با توجه به نوسانات نرخ ارز در کشور، افزایش می یابد و نمایندگی ها مابه التفاوت قیمت ماشین آلات را از متقاضی در خواست می کنند. بعضی اوقات متقاضیان، حاضر به پرداخت مابه التفاوت قیمت نیستند و این موضوع مشکلاتی را بوجود می آورد.

وی گفت: در زمینه واردات ماشین آلات معدنی در خصوص تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، مشکلاتی وجود دارد و ماشین آلات معدنی توسط بانک مرکزی، بعنوان یک کالاهای اساسی و استراتژیک قلمداد نمی شود و بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردات ماشین آلات معدنی در انتهای صف به آن ها ارز تخصیص می دهد در صورتی که ماشین آلات معدنی می توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند. چون با کمک این ماشین آلات می توان مشکلات موجود در بخش معادن کشور را برطرف کرد و محصولات معدنی را به خارج از کشور صادر کرد که این موضوع باعث ارز آوری می شود.

صالحی با اشاره به واردات ماشین آلات معدنی دسته دوم به کشور، گفت: عمر مفید ماشین آلات معدنی، ۵ سال است و پس از این مدت به تعمیر نیاز دارند و هزینه تعمیرات و نگهداری ماشین آلات معدنی بسیار بالا است و علاوه بر این، تعمیرات آن ها زمان بر است؛ بنابراین، بایستی ماشین آلات معدنی جدید و نو جایگزین آن ها شوند. کشورهای پیشرفته، به این موضوع توجه دارند و پس از ۵ سال، ماشین آلات جدید را جایگزین ماشین آلات قدیمی می کنند و ماشین آلات قدیمی را به کشورهای دیگر می فرستند که ایران یکی از کشورهایی است که مقصد واردات ماشین آلات معدنی دسته دوم دیگر کشورها است.

وی تصریح کرد: واردات ماشین آلات معدنی دسته دوم، غیر کارشناسی است و این ماشین آلات، وقتی که به کشور وارد می شوند و پس از اینکه مدتی کار می کنند نیاز به تعمیرات دارند و چون هزینه تعمیر آن ها بالا است و یا امکان تعمیر آن ها در کشور، وجود ندارد به آهن قراضه تبدیل و بلا استفاده می شوند.

وزارت صمت دوراندیشی نمی کند و تصمیمات غیر کارشناسی را به قانون و بخشنامه، تبدیل می کند و به نظرات تشکل های تخصصی، توجه نمی کند

بانک مرکزی در تخصیص ارز کوتاهی می کند
دبیر انجمن تولید کنندگان واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در پاسخ به این پرسش که در زمینه تولید ماشین آلات معدنی در داخل کشور به دانش ساخت این ماشین آلات دست پیدا کرده ایم و آیا امکان ساخت در داخل، وجود دارد؟ گفت: ماشین آلات معدنی به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی می شوند که در زمینه تولید ماشین آلات معدنی کوچک و متوسط امکان ساخت حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد این ماشین آلات در داخل کشور وجود دارد و بقیه قطعات این ماشین آلات، وارداتی است.

صالحی اظهار داشت: با توجه به اینکه در ایران، دستمزد کارگر پایین است و هزینه انرژی مقرون به صرفه است ساخت ماشین آلات معدنی به دلیل اینکه تیراژ آن ها پایین است برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: امکان ساخت بعضی از قطعات ماشین آلات معدنی همچون، موتور، لاستیک، هیدرولیک و ... در کشور وجود ندارد و باید این قطعات از کشورهای دیگر به کشور وارد بشوند.

این مقام مسوول، تصریح کرد: زمانی که شرکت هپکو در زمینه ساخت ماشین آلات معدنی و راهسازی فعالیت می کرد؛ بسیاری از قطعات مورد نیاز را وارد می کرد و در داخل کشور آن را مونتاژ می کرد و در حال حاضر، تولیدکنندگان خُرد که در زمینه ساخت ماشین آلات معدنی فعالیت دارند همین اقدامات را انجام می دهند.

صالحی در ادامه، بیان کرد: ماشین آلات معدنی که در داخل تولید می شود و به دلیل آن که تیراژ آن ها پایین است جوابگوی نیاز بازار نیست و وزارت صمت در اقدامی عجیب مانع ورود ماشین آلات معدنی جدید به کشور شده است که این باعث می شود معدنکاران و فعالان بخش معدن، برای اینکه فعالیت آن ها تعطیل نشود به سمت خرید ماشین آلات معدنی دسته دوم بروند و یا ماشین آلات معدنی فرسوده را تعمیر می کنند و از آن ها استفاده می کنند.

وی افزود: کشور به ماشین آلات کوچک و متوسط معدنی، راهسازی و کشاورزی نیاز دارد و وزارت صمت بایستی ساخت داخل این ماشین آلات را ارزیابی کند و برای مازاد نیاز بازار اجازه واردات ماشین آلات معدنی را بدهد که متاسفانه، وزارت صمت، نیاز بازار نسبت به واردات این ماشین آلات را نادیده می گیرد و برای همین است که کشور با کمبود ماشین آلات، روبرو است.  

وی گفت: وزارت صمت دوراندیشی نمی کند و تصمیمات غیر کارشناسی را به قانون و بخشنامه، تبدیل می کند و به نظرات تشکل های تخصصی، توجه نمی کند و این کوتاهی ها باعث شده است که کشور با کمبود ماشین آلات معدنی، راهسازی و کشاورزی مواجه بشود. حتی در مواقع بحرانی مثل سیل و یا زلزله، ماشین آلات کافی برای آوار برداری و ... در اختیار نداریم.

صالحی در پایان، گفت: بانک مرکزی هم به موضوع واردات ماشین آلات معدنی توجه نمی کنند و به موقع به آن ارز تخصیص نمی دهد؛ معادن و محصولات معدنی ایران، ارز آور هستند و اگر بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز به واردات ماشین آلات معدنی همکاری لازم را داشته باشد، معادن کشور می توانند با بکارگیری این ماشین آلات، تولید محصولات معدنی را افزایش بدهند و این محصولات را صادر کنند.

کد خبر: ۶۹٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha