۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
آزادراه لاکچری‌ها؛ نفس‌های آخر مشاغل جاده چالوس
خاطرات شمال فراموش نمی شود

آزادراه لاکچری‌ها؛ نفس‌های آخر مشاغل جاده چالوس

چالوس - مسافران تهران - شمال که سفر خود را از قطعه یک آغاز می‌کنند و به قطعه چهارم در چالوس می‌رسند، هیچ‌گاه خاطرات جاده زیبای چالوس را فراموش نخواهند کرد.

بازار – فوزیه حمزه پور: قطعه یک آزادراه تهران -شمال پس از سال‌های به زیر بار ترافیک رفت و گذر از این مسیر آزادراهی به پیست برای تردد خودروهای لاکچری مبدل شده تا زودتر دودودم پایتخت را به هوای بهاری شمال پیوند دهند.

قطعه یک آزادراه تهران ۳۲ کیلومتر و قطعه چهارم آن ۲۰ کیلومتر طول دارد ولی آنچه که مهم است، گذر از این مسیر بیش از ۵۰ کیلومتری برای رهگذران آن چقدر آب می‌خورد؟.

نرخ عوارضی آزادراه تهران شمال در قطعه یک بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی و با تخفیف و دست و دل‌بازی دولت و رئیس‌جمهور و کاهش ۵ هزارتومانی، ۲۵ هزار تومان برای روزهای عادی و ۳۵ هزار تومان برای ایام پیک تعیین‌شده است. نرخ عوارض در این مسیر برای وانت ۳۵۰ هزار ریال، برای مینی‌بوس ۴۰۰ هزار ریال و برای اتوبوس ۴۵۰ هزار ریال تعیین‌شده است.

این اما پایان ماجرا نیست و مسافران آزادراه تهران شمال در ۵ کیلومتری چالوس به عوارضی دیگری می‌رسند که آنجا نیز باید از جیب خرج کنند تا جواز خروج دریافت کنند. در قطعه چهار آزادراه تهران شمال، نرخ عوارضی برای خودرو سواری ۸۰ هزار ریال، وانت ۱۵۰ هزار ریال، مینی‌بوس ۱۳۰ هزار ریال و اتوبوس ۱۹۰ هزار است و این نرخ از دوم شهریورماه سال جاری افزایش‌یافته است.

با یک حساب سرانگشتی کاربران یک خودرو سواری برای عبور از مسیر بیش ۵۰ کیلومتر قطعه یک و چهار باید ۳۳ هزار تومان ناقابل پرداخت کنند و به اذعان دولت تردد در قطعه یک سبب صرفه‌جویی ۱۰ لیتر بنزین با نرخ سه هزارتومانی خواهد شد.

قطعه یک آزادراه ازنظر علائم ایمنی و روشنایی هنوز مجهز نشده و در نظر گرفتن عوارض ۲۵ هزارتومانی برای مسیر کوتاه غیر کارشناسی است

یک مسافر تهرانی که با خودرو پژو از مسیر آزادراه تهران شمال سفرکرده است، می‌گوید: قطعه یک آزادراه ازنظر علائم ایمنی و روشنایی هنوز مجهز نشده و با در نظر گرفتن عوارض ۲۵ هزارتومانی برای مسیر کوتاه غیر کارشناسی است.

محمد جعفری می‌گوید: قطعه یک دارای نقص‌هایی است و با اینکه مسیر کوتاه شده ولی عبور از آن برای افراد چندان به‌صرفه نیست و لازم است در نرخ عوارضی آن تجدیدنظر صورت گیرد.

وی ادامه می‌دهد: پرداخت دو سری عوارض در یک آزادراه غیرمنطقی است و بی‌شک اگر قطعه‌های دو و سه آن نیز بهره‌برداری شود برای هر یک از آن عوارضی جداگانه اخذ خواهد شد و در این صورت با کرایه حمل و نقل وسایل عمومی چندان تفاوتی ندارد.

مسافر دیگری پس از پرداخت عوارض در قطعه ۴ و ورودی چالوس می‌گوید، مسئولان عنوان می‌کنند ۱۰ لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود اما به‌واقع مسافران و رهگذران پول بنزین و سوخت صرفه‌جویی شده را به دولت پرداخت می‌کنند.

رانندگان خطی چالوس تهران عبور از قطعات آزادراهی تهران شمال را مقرون به صرفه نمی دانند، رمضان بابایی راننده مسیر چالوس – تهران که هرروز این مسیر را می‌پیماید می‌گوید: هر بار تردد در دو قطعه آزادراهی در هر نوبت ۳۵ هزار تومان آب می‌خورد و این حدود نصف کرایه‌ای است که از یک نفر دریافت می‌کنیم و هزینه سوخت و استهلاک و غیره تردد در آزادراه را برایمان غیراقتصادی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه براین خودروهای خطی به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و ثبت ساعت و دایر نبودن ایستگاه پلیس در آزادراه نمی‌توانند در این مسیر تردد داشته باشند.

وی بابیان اینکه درمجموع آزادراه تهران شمال ازنظر عوارضی گران و پرخرج محسوب می‌شود، ادامه داد: تردد از این مسیر برای افراد لاکچری خوب است و برای ما رانندگان خطی نمی‌صرفد.

رانندگان خطی چالوس – مرزن – کلاردشت نیز می‌گویند: به دلیل بالا بودن نرخ عوارضی در قطعه چهار، اهالی بومی تمایلی به سفر و تردد در این مسیر ندارند زیرا یک مسافربر باید در روز چند نوبت تردد داشته باشد و پرداخت هزینه ۸ هزارتومانی برایش صرفه ندارد.

تعطیلی و رکود مشاغل جاده قدیم

یکی از رستوران‌داران جاده چالوس نیز آزادراه را درواقع سبب تعطیلی و رکود فعالیت کار رستوران‌داران و مشاغل حاشیه این مسیر می داند.

میردار ادامه می‌دهد: جاده چالوس در روزهای ترافیک و تعطیل یک‌طرفه و یا مسدود می‌شود و در کنار آن گذر از آزادراه، مشاغل بومی و کوچک حاشیه این جاده قدیمی را به تعطیلی خواهد کشاند.

وی می‌گوید: تردد خودروهای سبک و سنگین از جاده قدیم به مشاغل موجود در این مسیر رونق می‌بخشد ولی با احداث آزادراه بخشی زیادی از این مشاغل از بین می‌رود و آینده شغلی بسیاری از مشاغل جاده قدیم در خطر است.

فقیه رستوران دار دیگری در حاشیه جاده قدیم می گوید: در حال حاضر به دلایل مختلف در تابستان و زمستان جاده کندوان مسدود و یکطرفه است و این کار ضربه اقتصادی سختی را به فعالان اقتصادی در این مسیر وارد می کند و راه اندازی آزادراه جدید تیشه به ریشه کسب و کار در منطقه خواهد زد و آینده ناخوشایندی را ارمغان خواهد داشت.

باوجودآنکه به گفته مسئولان، کاهش استهلاک خودرو مصرف سوخت و افزایش ایمنی جاده از مزایای آزادراه تهران شمال به شمار می‌رود اما اهالی بومی منطقه از افتتاح آن ابراز نگرانی می‌کنند و بابیان اینکه هنوز زیرساخت‌ها در شمال برای پذیرش حجم خودروها مناسب نیست، معتقدند این مسیر آزادراهی دسترسی دلالان و سودجویان را برای تصاحب اراضی و مزارع کوتاه‌تر می‌کند.

پیشینه آزادراه تهران شمال،

آزادراه تهران- شمال، شامل ۴ قطعه و به طول ۱۲۱ کیلومتر است که اگرچه مراحل مطالعاتی آن از سال ۱۳۵۳ آغازشده بود، اما عملیات اجرایی آن به دهه ۷۰ برمی‌گردد. پیش‌ از این، قطعه ۴ این مسیر که آسان‌ترین قطعه آن محسوب می‌شود، در دولت دهم به بهره‌برداری رسیده بود، اما پیچیدگی ۳ قطعه باقی‌مانده باعث شد وعده اجرا و افتتاح این قطعات بارها به تعویق بیفتد.

حالا قطعه اول این آزادراه از تقاطع غیر هم‌سطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران تا منطقه دوآب شهرستانک تکمیل‌شده است. این بخش دارای ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت است اما مسیر در فرازهای تند به‌صورت ۳ خطه احداث‌شده است. طبق اعلام شرکت ساخت، حداکثر شیب طولی مسیر قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۶ درصد و حداقل شعاع قوس‌ها ۴۰۰ متر است.

کد خبر: ۶٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha