۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
جبران کسری بودجه دولت با پایه‌های مالیاتی جدید
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

جبران کسری بودجه دولت با پایه‌های مالیاتی جدید

راغفر، کارشناس اقتصادی گفت: دولت با دریافت مالیات از بخش‌های مختلفی، چون خرید و فروش سکه، عواید حاصل از سرمایه، بهره بانکی و معاملات زمین و مسکن، می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند.

به گزارش بازار، حسین راغفر کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه الزهرا (س)، افزود: دولت برای جبران کسری بودجه خود، باید توازنی بین درآمدهای خود در بخش‌های مختلف مثل بازار سرمایه و در آمدهای مالیاتی، برقرار کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مالیات از همه بخش‌ها به تناسب، دریافت شود می‌تواند به میزان قابل توجهی در کسری بودجه دولت کمک کند.

راغفر گفت: دولت باید از فعالیت‌های سوداگرانه مثل خرید و فروش سکه، ارز، معاملات زمین و مسکن و عواید حاصل از سرمایه، مالیات دریافت کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت باید یک بسته مالیاتی هماهنگ برای جبران کسری بودجه خود داشته باشد.

راغفر ادامه داد: دریافت مالیات از بهره بانکی و درآمدهای بازار سهام نیز، از مواردی است که دولت باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

وی گفت: دولت در ۹ ماهه امسال از معاملات سهام، حدود نیم درصد مالیات دریافت کرد که رقمی بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان بود ضمن اینکه اگر بر روی درآمدهای حاصل از معاملات و سود آنها، ۱۰ درصد مالیات وضع می‌کرد مبلغ قابل توجهی از بودجه دولت از این مسیر قابل وصول بود.

آشنایی نداشتن مردم عادی با بورس سبب زیان آن‌ها شد
این استاد دانشگاه الزهرا در خصوص نوسانات اخیر بازار سرمایه نیز افزود: تبلیغاتی که دولت و رسانه‌ها در چند ماه اخیر داشتند، سبب ایجاد یک چشم انداز خوش بینانه برای مردم شد.

وی گفت: وعدهایی که مسئولان از طریق رسانه به مردم دادند سبب شد که منابع زیادی از طرف مردم عادی که آشنایی چندانی با بورس نداشتند به بازار سرمایه وارد شد.

راغفر ادامه داد: این اقدام سبب شد زیان بزرگی به صاحبان سرمایه‌های کوچک و متوسط وارد شود، زیرا بنگاه‌های حقوقی با در اختیار داشتن مشاوران بازار سرمایه، به موقع از این بازار بیرون آمدند، اما مردم عادی بدلیل آشنایی نداشتن در این بازار، ضررهای زیادی کردند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اخطارهای فراوانی از اوایل اسفند نسبت به افزایش حضور مردم در بازار سرمایه داده شد بود گفت: مردم عادی باید در هنگام ورود به هر بازاری ریسک آن را نیز بپذیرند.

راغفر افزود: نا اطمینانی زیادی در پی سیاست‌های اجرایی دولت در این بازار ایجاد شد، اما هنوز هم عده‌ای هستند که بدنبال بدست آوردن درآمدهای بی زحمت فریب خورده و به این بازار وارد می‌شوند.

کد خبر: ۶۹٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha