۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
حضور بایدن چه تاثیری روی بازارهای کالایی دارد؟
رشد قیمت نفت و افت قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱؛

حضور بایدن چه تاثیری روی بازارهای کالایی دارد؟

حضور بایدن در کاخ سفید تاثیر زیادی روی بازارهای کالایی داشته است. پیش بینی می شود تا انتهای سال جاری قیمت نفت ۹ درصد رشد کند ولی قیمت سنگ آهن و فولاد کاهش یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۰ چالشهای زیادی در اقتصاد و در بازارهای کالایی ایجاد کرد و بازار نفت یکی از بازارهایی بودر که آسیب زیادی را متحمل شد. بلومبرگ در گزارش خود نوشت: «یکی از بازارهایی که در نتیجه همه گیری کرونا آسیب زیادی دید بازار نفت بود و دلیل آن را می توان توقف فعالیتهای اقتصادی و صنعتی در کنار صنعت حمل و نقل هوایی دانست. اما سوال این است که بازار نفت در سال جدید میلادی جه رویکردی خواهد داشت و سیاست های دولت جدید امریکا این بازار را به کدام سمت و سو هدایت می کند؟»

مایک مک گلون، استراتژیست ارشد بازار کالایی در مرکز مطالعات بلومبرگ در این مورد می گوید: «بازار نفت دنیا تحت تاثیر سیاستهای مختلفی است و علاوه بر بازار و عرضه و تقاضا، شرایط سیاسی و استراتژیکی هم روی آن اثرگذار است. از یک طرف سیاستهای مرتبط با جهانی سازی قرار دارد و از طرف دیگر کربن زدایی و کاهش انتشار کربن در بازارهای جهانی است. دولت جدید امریکا هم این سیاست را در دستور کار خود قرار دارد و در برنامه خود کاهش وابستگی به نفت و افزایش سرمایه گذاری در انرژی های پاک را اعلام کرده است. جو بایدن هم در مسیر حفاری های شرکتهای نفتی به دلیل حفاظت از محیط زیست اختلال ایجاد خواهد کرد و هم تلاش می کند انگیزه و سودآوری سرمایه گذاری در بازارهای دیگر را افزایش دهد. در این شرایط می توان انتظار داشت که روزهای خوبی در انتظار بازار نفت نباشد.»

رشد ۹ درصدی قیمت نفت در سال جاری
وی با تاکید بر این نکته که در سال جاری قیمت نفت رشد خواهد کرد ولی این رشد چشمگیر نخواهد بود گفت: «رشد حدود ۹ درصدی قیمت نفت در سال جاری و رسیدن قیمت هر بشکه به مرز ۵۵ دلار نشان از تغییر رویکرد دنیا به این منبع انرژی دارد. باید در نظر داشت که صنعت نفت دنیا امروز با چالشی بزرگ مواجه است و آن چالش کمبود سرمایه گذاری در این صنعت است. تاثیر کاهش سرمایه گذاری در بازار نفت در سال ۲۰۲۰ که به دلیل افت قیمت نفت و افت تقاضا ایجاد شد، در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نمایان می شود و با توجه به اینکه دولتها  کربن زدایی و کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی را در دستور کار دارند، انتظار می رود در سال جاری هم رشد چشمگیری در سرمایه گذاری در این صنعت ایجاد نشود.»

مک گلون معتقد است روزهای رونق بازار نفت به پایان رسیده است و دیگر تقاضای  نفت به سطح قبلی بازنمی گردد. او حضور جو بایدن در کاخ سفید و سیاستهای کربن زدایی مطرح شده توسط او، بازگشت امریکا به توافق زیست محیطی پاریس و تجربه دنیا از بحران کرونا را از عوامل مهمی می داند که مانع از افزایش شدید تقاضای نفت درسال های آتی و افزایش قیمت تا سطح قبل از همه گیری کرونا می شود.

بازار فولاد و مس چه تحولی را تجربه خواهد کرد
جف کوری، استراتژیست ارشد بازار کالا در مرکز مطالعاتی گلدمن ساکس بر این باور است که در سال ۲۰۲۱ وضعیت بازارها یکسان نخواهد بود و هر یک تحت تاثیر سیاستهای بایدن و میزان تقاضا در کشور چین شرایط تازه ای را تجربه خواهند کرد.

 وی با اشاره به اینکه انتظار می رود قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در انتهای سال جاری حداقل ۹ درصد بیش از متوسط قیمت آن در انتهای سال ۲۰۲۰ باشد گفت: «افزایش قیمت نفت علاوه بر مسایل اقتصادی تحت تاثیر شرایط ناشی از کرونا هم هست. از طرف دیگر جو بایدن طرح های زیادی برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش سرمایه گذاری در انرژی های نو دارد و همین مساله شرایط بازار را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

برطبق پیش بینی های گلد من ساکس در  انتهای سال ۲۰۲۱ قیمت هر میلیون بی تی یو ال ان جی در دنیا برابر با ۵.۶۲ دلار خواهد بود که ۶۳ درصد پایین تر از قیمت آن در انتهای سال گذشته است. در دیگر بازارهای فلزی هم سیگنال های مختلفی به بازار داده می شود. مثلا به دلیل تاثیر تقاضای چین روی بازار سنگ آهن و کمبود این محصول معدنی در برزیل و افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی قیمت هر تن سنگ اهن در انتهای سال ۲۰۲۰ به مرز ۱۱۷ دلار رسید که بالاترین قیمت طی ۹ ماه منتهی به آن زمان بود ولی انتظار می رود این وضعیت تغییر کند و تا انتهای سال ۲۰۲۱ قیمت هر تن سنگ آهن در دنیا ۲۹ درصد تنزل یابد و به ۱۱۲.۵۶ میلیون تن برسد.

افت قیمت سنگ آهن  می تواند از فشار قیمتی روی  فولاد هم بکاهد  اگرچه سیاست چین مبنی بر کاهش تولید در سال جاری می تواند ورق را در این بازار برگرداند. در مقابل  بازار مس شرایط تازه ای را تجربه خواهد کرد. بررسی ها نشان می دهد در فاصله ماه های آوریل تا دسامبر سال گذشته قیمت هر تن مس در دنیا ۶۷ درصد رشد کرد.

بر مبنای این گزارش در انتهای سال قبل هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۷۹۶۴ دلار مبادله شد ولی پیش بینی ها نشان می دهد این روند افزایشی قیمت متوقف نخواهد شد و تا انتهای سال ۲۰۲۱  هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۸۹۲۵ دلار به فروش می رسد. قیمتی که ۱۵ درصد بالاتر از قیمت مس در انتهای سال قبل خواهد بود.

کد خبر: ۶۹٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha