۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
غفلت از صنعت گردشگری در پهناورترین استان کشور| پروازهای بین المللی حلقه گمشده
بازار گزارش می دهد؛

غفلت از صنعت گردشگری در پهناورترین استان کشور| پروازهای بین المللی حلقه گمشده

زاهدان- استان پهناور سیستان و بلوچستان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و متعدد توانایی بالقوه ای در بهره گیری از صنعت توریسم به عنوان یکی از صنایع پردرآمد دنیا دارد اما این مساله در این استان به دلیل نبود زیرساخت های لازم تاکنون محقق نشده است.

فرشته بامری؛ بازار: امروزه گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنعت های خدماتی می تواند علاوه بر حل مشکل بیکاری و اقتصاد تک محصولی، بخش های  زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه را هم متحول کند.

اما صنعت گردشگری در سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور کشور با برخورداری از تمدن کهن و غنی با چالش هایی از جمله نبود زیرساخت ها از جمله اقامتگاه ها و خطوط هوایی روبرو است. 

استان سیستان و بلوچستان علاوه بر آثار تاریخی متعدد، ۴۰ منطقه هدف گردشگری، ۵۷ منطقه نمونه گردشگری، هشت موزه و چهار سایت موزه را در خود جای داده است. اما با وجود این همه ظرفیت اگر محققان، تاریخ‌شناسان، باستان‌شناسان، طبیعت‌گردان و سایر گروه‌های گردشگری دنیا، علاقه‌مند به بازدید از این مناطق شوند، با مانعی از جمله مسافت بسیار طولانی بین آثار تاریخی، ناپایداری پروازها و نبود پروازهای بین‌المللی مواجه می شوند.

سیستان و بلوچستان علاوه بر آثار تاریخی متعدد، ۴۰ منطقه هدف گردشگری، ۵۷ منطقه نمونه گردشگری، ۸ موزه و ۴ سایت موزه را در خود جای داده است

نادر گلستاتی یکی از گردشگرانی که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: برای بازدید از محوطه تاریخی «شهر سوخته» باید مسیر بسیار طولانی را طی کنیم و حتی اگر با هواپیما هم به استان سیستان و بلوچستان سفر کنیم باید پرواز تهران به زاهدان انتخاب شود و سپس از شهر زاهدان مجدد با خودروی سواری یا اتوبوس مسیری حدود دو ساعت را طی کنیم تابه شهر سوخته برسیم.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان بسیار پهناور است و از یک اثر تاریخی در چابهار تا اثری تاریخی در شهر زاهدان، قریب به هزار کیلومتر فاصله وجود دارد بنابراین داشتن خط پروازی و فرودگاه در این استان ضروری است.

مردم افغانستان به دلیل نزدیکی فرهنگی و مذهبی علاقه زیادی به مسافرت به ایران دارند
اشرف زوری یکی از اتباع افغانستانی ساکن در زاهدان در گفت و گو باخبرنگار بازار، اظهار داشت: مردم افغانستان به دلیل نزدیکی فرهنگی و مذهبی علاقه زیادی به مسافرت به ایران دارند، اما سیستان و بلوچستان فاصله زیادی با دیگر استانهای ایران دارد و از همه مهمتر خطوط پروازی به همه نقاط ایران ندارد و یک مسافر یا گردشگر ناچار است برخی مسیرها را با خودرو طی کند.

وی افزود: به عنوان مثال تجار افغانستانی که برای تجارت به چابهار می روند، مجبور  هستند به زابل بیایند اما متاسفانه از زابل به چابهار خط پروازی وجود ندارد و فرد ناچار می شود با خودرو فاصله هزار کیلومتری را طی کند تا به چابهار برسد.

وی بیان کرد: قطعا در صورتی که راه های دسترسی با خطوط پروازی کوتاه تر شود رفت و آمد تجار و گردشگران هم تسهیل می شود.

 پیشرفت و توسعه سیستان و بلوچستان منوط به ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی است
مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله محوطه تاریخی «شهرسوخته» به عنوان کانون اولین‌های دنیا، «کوه‌خواجه» پدیده منحصر به‌فرد بین‌المللی، شهر تاریخی «حوض دار» و... را دارد که هر کدام از آنها به تنهایی می توانند میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی باشند.

وی افزود: این جاذبه های گردشگری، می توانند صنعت گردشگری استان سیستان و بلوچستان را شکوفا کنند اما این موفقیت نیازمند وجود زیرساخت های لازم از جمله اقامتگاه ها و خطوط پروازی داخلی و خارجی است. 

معاون گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در واقع پیشرفت و توسعه در استان منوط به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی هوایی، زمینی، ریلی و دریایی است و زمانی گردشگری در این منطقه توسعه و جریان خواهد یافت که علاوه بر موارد ذکر شده فرودگاه هایی در سطح بین‌المللی در این مناطق راه‌اندازی شود.

فرودگاه‌های زابل و چابهار به فرودگاه بین‌المللی با استانداردهای جهانی تبدیل شوند
وی گفت: از این رو پیشنهاد می شود تا فرودگاه‌های زابل و چابهار به فرودگاه بین‌المللی با استانداردهای تعریف‌شده تبدیل شوند تا از این طریق بتوانیم شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای همسایه نیز باشیم.

میرحسینی افزود: بعضی از شرکت‌های گردشگری، ایران‌گردی و بوم‌گردی استان توافقات اولیه را انجام داده‌اند که در صورت اعلام فرودگاه زابل و چابهار به‌عنوان فرودگاه بین‌المللی و اجازه سرویس‌دهی این فرودگاه‌ها، پروازهای چارتری راه‌اندازی و با صدور ویزای فرودگاهی زمینه تسهیل حضور تعدادی زیادی از گردشگران دنیا به این منطقه فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن کشورهای آسیای میانه، (cis) و حاشیه اقیانوس هند می‌توان در کریدور «چابهار-میلک»، بازارهای جدیدی برای بهره‌مندی از بندر چابهار ایجاد شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین نباید سرعت عمل پاکستانی‌ها برای توسعه بندر «گوادر» پاکستان با همکاری چینی‌ها را فراموش کرد که در صورت کُند عمل‌کردن، پاکستانی‌ها گوی سبقت را در این شاهراه مهم جهانی از ما خواهند ربود.

وی گفت: حوزه جنوب غرب افغانستان شامل قندهار، هلمند، نیمروز و شهر زرنج، یکی از کانون‌های مهم اقتصادی، تجاری و گردشگری است که پیوند فرهنگی ناگسستنی با مردم شمال استان سیستان و بلوچستان دارند اما تاکنون از این ظرفیت برای توسعه گردشگری در منطقه استفاده نشده است.

میرحسینی با اشاره به اینکه با تسهیل دسترسی به جاذبه های گردشگری دو طرف از مزایای گردشگری بهره مند می شوند، افزود: این تعاملات و ارتباطات مرزی  زمینه را برای ایجاد شهرک‌های گردشگری، تجاری و صنعتی فراهم می کند.

وی ادامه داد: تعداد بسیاری از مردم افغانستان و پاکستان علاقه زیادی به مراکز معنوی و مذهبی کشور ما دارند و تنها راه ورود آن ها به کشور هم استان سیستان و بلوچستان است.

علاقه گردشگران برای بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی سیستان و بلوچستان یک فرصت برای ارز آوری و تثبیت امنیت در این منطقه است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: علاقه گردشگران برای بازدید از جاذبه های تاریخی سیستان و همچنین جاذبه های گردشگری بلوچستان یک فرصت برای ارز آوری و تثبیت امنیت در این منطقه است.

وی بیان کرد: گنجی نهفته از ظرفیت های گردشگری در ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که می توان از طریق راه اندازی سفرهای ترکیبی و نقش ممتاز به عنوان هاب منطقه‌ای زمینه تقویت و توسعه گردشگری به عنوان مهم‌ترین و پرسودترین بخش اقتصاد در آینده پساکرونا را فراهم آورد.

 در مجموع ایجاد و توسعه پروازها و فرودگاه های بین المللی نه تنها حلقه گمشده صنعت گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است که ایجاد منطقه آزاد سیستان و فعالیت کشور هند در مسیر ترانزیتی «چابهار- میلک» بستری برای گردشگری تجاری در منطقه محسوب می شود که در صورت توجه به این مهم ارز قابل توجهی عاید کشور می شود.

کد خبر: ۶۹٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha