۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
۴ هزار پروژه نیمه تمام  چشم انتظار اعتبار؛حاشیه نشینان مشهد با دو استان همجوار برابری می کند
در شورای برنامه‌ریزی خراسان رضوی با حضور نوبخت مطرح شد

۴ هزار پروژه نیمه تمام چشم انتظار اعتبار؛حاشیه نشینان مشهد با دو استان همجوار برابری می کند

مشهد- معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور که به دعوت استاندار خراسان رضوی به مشهد سفرکرده است صبح پنجشنبه با حضور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی پروژه‌های نیمه‌تمام این شهر مقدس را موردبررسی و به‌منظور تکمیل این طرح وعده تخصیص اعتبار داد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ محمدباقر نوبخت شامگاه چهارشنبه وارد مشهد مقدس شد و مورد استقبال رسمی استاندار خراسان رضوی قرار گرفت .

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور که قرار است در این سفر ضمن شرکت در مراسم افتتاح چهار هزار واحد مسکونی ویژه محرومان و انعقاد تفاهم‌نامه جدید در راستای محرومیت‌زدایی صبح پنجشنبه در نخستین اقدام با حضور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی طرح‌های نیمه‌تمام و به‌ویژه وضعیت حاشیه شهر مشهد را موردبررسی قرارداد.

تکمیل طرح‌های نیمه
گفتنی است رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی اظهار کرد: در سفر امروز به این استان حدود ۱۲۰ پروژه بااعتبار هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان برای جهش تولید در نظر گرفته‌شده که با عملیاتی شدن آن‌ها هشت هزار و ۵۶۰ فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و ۲۶ هزار و ۴۵۰ فرصت شغلی به‌صورت غیرمستقیم در استان ایجاد می‌شود.

محمدباقر نوبخت بابیان اینکه امروز چهار هزار واحد مسکونی ویژه اقشار کم‌درآمد نیز در خراسان رضوی بهره‌برداری می‌شود افزود: قرار بود ۲ هزار واحد مسکونی نیز در حاشیه شهر مشهد آماده بهره‌برداری شود که اعتبار لازم نیز اختصاص یافت لذا انتظار این بود امروز این دو هزار واحد تحویل مردم شود، اما چرا انجام نشد؟ انتظار این است که موانع به‌سرعت برطرف شود و اگر لازم است اصلاحات در مصوبه قبلی انجام گیرد.

وی بابیان اینکه ۵۲ پروژه مهم نیمه‌تمام در خراسان رضوی با مبلغ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان برای تکمیل تا پایان فعالیت دولت تأمین اعتبار می‌شود یادآور شد: در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری و هیئت‌وزیران و سفرهای کاری به این استان تاکنون درمجموع ۱۱۷ پروژه بااعتبار سه هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان برای توسعه خراسان رضوی درنظرگرفته شده که تاکنون چهار هزار و ۶۷ میلیارد تومان پرداخت‌شده یعنی ۱۲۱ درصد تعهدات محقق شده ‌است.

وی گفت: ازنظر سرجمع بیش از تعهد پرداخت‌شده اما به تغییر قیمت‌ها و افزایش حجم برخی پروژه‌ها خود را پایبند می‌دانیم و ۶۰۹ میلیارد تومان دیگر باید به این استان پرداخت کنیم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور افزود: تعدادی از مراکز استان‌ها با پدیده نگران‌کننده مهاجرت روبرو هستند و در این زمینه ردیف مستقلی برای حاشیه شهر مشهد وجود دارد و با آن مخالفتی نداریم اما سایر استان‌ها نیز به ما در این خصوص فشار می‌آورند بااین‌همه برای مشهد این ردیف وجود دارد و تا پایان امسال رقم قابل‌توجهی برای زیرساخت‌های حاشیه شهر مشهد خواهم داشت.

وضعیت حاشیه شهر مشهد زیبنده نیست
گفتنی است استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه بابیان اینکه حدود چهار هزار پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها ۴۶ هزار میلیارد ریال موردنیاز است اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و تحریم‌ها، برای ۲۸۳ پروژه از این تعداد تمرکز کرده‌ایم که تا پایان دولت با تخصیص اعتبارات تکمیل شود.

تعداد چهار هزار پروژه نیمه‌تمام در خراسان رضوی وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها ۴۶ هزار میلیارد ریال موردنیاز است

محمدصادق معتمدیان در این جلسه خواستار اختصاص ردیف اعتباری در بودجه برای کمک به زیرساخت‌های حاشیه شهر مشهد شد و بیان کرد:  بیش از سه میلیون نفر از جمعیت این استان در مناطق محروم ساکن هستند که امیدواریم بتوانیم طرح‌های محروم زدایی را اجرا کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که حاشیه شهر مشهد زیبنده پایتخت معنوی کشور نیست و متأسفانه این شهر معادل دو استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی جمعیت حاشیه‌نشین دارد اظهار کرد:  ازنظر سرانه آموزشی، حاشیه شهر مشهد کمترین سرانه را دارد زیرا سرانه مطلوب آموزشی حدود هشت مترمربع است اما این رقم در حاشیه شهر مشهد یک مترمربع است.

استاندار خراسان رضوی گفت: در بخش بهداشتی و درمانی نیز ساخت دستکم ۴۰ مرکز بهداشتی و درمانی در این مناطق موردنیاز است.

معتمدیان با  اشاره به سایر مشکلات در حوزه‌های مختلف نیز بیان کرد: این استان در مسیر شاهراه‌های بین‌المللی قرار دارد و به‌عنوان دروازه اصلی ورود به کشورهای آسیای میانه مطرح است ولی عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه راه دارد که نیازمند توجه جدی در سطح ملی است.

استاندار ادامه داد: در بخش آب نیز یکی از استان‌هایی هستیم که بیشترین میزان کسری مخازن راداریم و  در حال حاضر ۲۵۰ روستا در این استان با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شوند.

کد خبر: ۶۹٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha