۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
بحران جدی کم‌آبی در استان سمنان؛ دستگاه قضا نسبت به رفع مشکلات حقوقی اقدام کند
استاندار سمنان:

بحران جدی کم‌آبی در استان سمنان؛ دستگاه قضا نسبت به رفع مشکلات حقوقی اقدام کند

سمنان- استاندار سمنان بابیان اینکه بحران کم‌آبی در این استان جدی است، گفت: دستگاه قضایی نسبت به رفع مشکلات حقوقی پروژه‌های آب‌رسانی این استان اقدام مؤثری انجام دهد.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا آشناگر صبح پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان سمنان به میزبانی دادگستری سمنان که با حضور آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: سمنان یکی از استان‌های کم آب با وضعیت بحرانی است که باید نسبت به رفع مشکلات این حوزه اقدامی اساسی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه آب مایه حیات و عامل اصلی توسعه در منطقه به شمار می‌رود، تصریح کرد: آب سطحی در استان سمنان بسیار کم و میزان آن حدود ۱۳۰ میلی‌متر است که این رقم از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است و این عدد هرگز جواب گوی نیاز استان نخواهد بود.

۸۰ درصد از مساحت استان سمنان کویری است
استاندار سمنان با تأکید بر اینکه ۳۰۰ روز آفتابی در استان وجود دارد که این مهم نیاز سمنان را برای تأمین منابع آبی پایدار دوچندان می‌کند، خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب در استان منجر به نشست زمین در برخی نقاط شده است.

آشناگر بابیان اینکه ۸۰ درصد از مساحت کل استان را مناطق کویری شامل می‌شود، گفت: این در حالی است که تنها ۲۰ درصد از مساحت استان را مناطق شهری و قابل سکونت تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه از اجرای دو طرح تأمین آب در استان خبر داد و بیان کرد: طرح‌ها تأمین آب از دریای خزر و سد فینسک به دلایل مختلفی اکنون متوقف شدند و رفع مشکلات حقوقی آن توسط دستگاه قضا مورد انتظار است.

ضرورت رفع مشکلات پروژه‌های تأمین آب در استان سمنان
استاندار سمنان با تأکید بر اینکه سد فینسک، از منابع داخلی استان است، بیان کرد: سرریز آن به استان‌های دیگر وارد می‌شود که در صورت رفع مشکلات اجتماعی و فشارهای غیرمنطقی فعلی، می‌توانیم از این منبع آبی ارزشمند بهره‌برداری کنیم.

آشناگر با اشاره به پروژه نیمه‌تمام تأمین آب شاهرود ابراز کرد: این پروژه ۱۲ سال است که نیمه‌تمام باقی‌مانده و حدود ۳۲ میلیارد تومان به قیمت آن روز برای اجرای این پروژه هزینه شده است و این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از کار باقی‌مانده تا تکمیل شود و پروژه با دستور دادستان یکی از شهرهای استان مجاور متوقف‌شده است که این مهم نیازمند پیگیری جدی از سوی رئیس قوه قضایی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این استان ظرفیت‌های مطلوبی برای ایجاد رونق اقتصاد و تولید داخلی را دارد، تصریح کرد: سمنان شش درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و هفتمین استان کشور ازلحاظ وسعت به شمار می‌آید.

نرخ رشد جمعیت در استان ۲.۶ درصد است
استاندار سمنان بابیان اینکه این استان هم‌جوار با هشت استان بزرگ کشور است، گفت: سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر به‌منظور زیارت امام رضا (ع) برای سفر به مشهد مقدس از مسیرهای مواصلاتی این استان عبور می‌کنند.

آشناگر وجود باغات سرسبز پسته در دامغان و باغات پربار شاهرود و گلخانه‌های فراوان در شهرستان گرمسار و سایر شهرستان‌های استان را بخشی از توانمندی‌های کشاورزی این منطقه برشمرد و گفت: نرخ رشد جمعیت در استان سمنان حدود ۲.۶ درصد است.

وی افزود: در برخی از شهرستان‌های صنعتی استان این عدد بالای پنج درصد است و این نشان می‌دهد که استان ما موقعیتی پیداکرده است که می‌تواند بخشی از جمعیت کار کشور را جذب کند.

وضعیت مطلوب استان سمنان در کاهش نرخ بیکاری و تورم
استاندار سمنان نرخ بیکاری را بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ برابر با ۸.۱ درصد اعلام کرد و یادآور شد: این استان در نرخ بیکاری از موقعیت بسیار خوبی در کشور برخوردار است و همواره رتبه اول تا سوم کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

آشناگر بابیان اینکه نرخ تورم در استان بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از نرخ تورم کشور پایین‌تر است، عنوان کرد: شاخص تأمین رضایتمندی‌های عمومی مردم هم در وضعیت مناسبی است و جزو استان‌های برتر کشور بودیم.

وی اضافه کرد: در شاخص محیط کسب‌وکار که گامی مهم و مؤثر برای جذب سرمایه‌گذاری در استان سمنان محسوب می‌شود در جایگاه اول کشور و حدود ۵.۴۳ است.

انتقال زندان‌های سمنان و شاهرود انجام شد
استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه سمنان دارای سند آمایش سرزمینی است و این سند در اولین جلسه آمایش کشور مصوب شد، بیان کرد: همه‌ شهرستان‌های ما دارای سند آمایش هستند و ۷۰ درصد از روستاهای ما نیز دارای سند توسعه روستایی است.

آشناگر تولید از تولید ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان ناخالص داخلی در استان سمنان خبر داد و گفت: تولید ناخالص داخلی در استان بر اساس آمار سال ۹۸ حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۷ برابر با ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

وی در پایان از انجام عملیات انتقال زندان‌های سمنان و شاهرود در طی سال جاری خبر داد و ابراز کرد: مکان قبلی زندان سمنان، کاروانسرا و یک مجموعه‌ فرهنگی و کهن تاریخی است که امیدواریم با سفر رئیس قوه قضاییه به سمنان دستور آزادسازی این مجموعه و واگذاری آن به شهرداری یا میراث فرهنگی صادر شود.

کد خبر: ۶۹٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha