۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
انتقاد سازمان جهانی بهداشت از توزیع ناعادلانه واکسن| کشورهای فقیر واکسن دریافت نکردند
گلوبال تایمز مطرح کرد

انتقاد سازمان جهانی بهداشت از توزیع ناعادلانه واکسن| کشورهای فقیر واکسن دریافت نکردند

جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه بار است و بهای این شکست در فقیرترین کشورهای جهان پرداخت می شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، «تدروس ادهانوم» دبیر کل سازمان بهداشت جهانی اخیرا از توزیع ناعادلانه واکسن های COVID-۱۹ انتقاد کرد و گفت: بیشتر واکسن ها اکنون در کشورهای ثروتمند توزیع شده اند. جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه بار است و بهای این شکست در فقیرترین کشورهای جهان پرداخت می شود.

در حال حاضر، هفت کاندیدای واکسن COVID-۱۹ در سرتاسر جهان توزیع شده اند که مهمترین آنها واکسن های ساخته شده در ایالات متحده آمریکا و چین است. واکسنهای ساخت آمریکا اساساً به کشورهای پیشرفته ارسال شده است، در حالیکه واکسنهای چینی عمدتا به کشورهای در حال توسعه ارسال شده اند.

در میان کشورهای ثروتمندی که از واکسن های آمریکایی استفاده می کنند، ایالات متحده آمریکا ۱۲ میلیون نفر را واکسینه کرده است و رتبه اول را دارد. ۳۱/۴ میلیون دوز (از جمله واکسن Oxford-AstraZeneca) در انگلیس توزیع شده است و در راس کشورهای اروپایی قرار دارد. گفته می شود که کانادا به اندازه کافی دوز واکسن برای محافظت از مردم خود را دارد. سه عضو اتحاد پنج چشم دیگران را در توزیع واکسن پشت سر گذاشته اند؛ اگرچه انگلیس ادعا کرد که کمک های مالی برای کمک به کشورهای آسیب پذیر در دسترسی به واکسن های COVID-۱۹ انجام داده است.

ایالات متحده آمریکا، انگلیس و کانادا همه با صدای بلند خواستار اجرای حقوق بشر کشورهای در حال توسعه هستند. گبریزوس در این ارتباط گفت : آنها کسانی هستند که به یک شکست اخلاقی فاجعه بار در جهان کمک می کنند.

وقتی منافع کشورهای خودشان درگیر نباشد، آنها نگرانی ها را در مورد حقوق بشر سایر کشورها ابراز می کنند. اما هنگامی که آنها نیاز به اقدامات واقعی برای کمک به کشورهای دیگر در تحقق حقوق بشر دارند، سر خود را مانند لاک پشت پنهان می کنند.

واکسن های تولید شده توسط شرکت های چینی به یک منبع اصلی برای نقض امتیاز کشورهای ثروتمند و حفاظت از حقوق کشورهای در حال توسعه تبدیل شده اند. واکسن های چینی ارزان، قابل حمل و استفاده در سراسر جهان آسان است. علاوه بر این چین توانایی تولید واکسن به میزان زیاد هم برای نیاز داخلی و هم برای صادرات به سایر نقاط جهان را دارد زیرا اپیدمی داخلی در چین نسبتاً کاهش یافته است.

در مرحله اولیه توزیع واکسن؛ واکسن های آمریکایی به ناچار به کشورهای پیشرفته ارسال می شوند. کشورهای پنج چشم این مهم را به خوبی می دانند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۱۰ سال طول کشید تا داروهای نجات دهنده HIV / AIDS پس از اختراع به کشورهای فقیر برسند.

هنگامی که کشورهای فقیر می توانستند واکسن های HINI را استفاده کنند، همه گیری از قبل پایان یافته بود. براساس دستور توزیع واکسن در گذشته، کشورهای در حال توسعه برای دریافت واکسن COVID-۱۹ ایالات متحده آمریکا با تأخیر و عقب ماندگی زیادی روبرو می شوند.

واکسن های چینی یک مکمل مهم بشردوستانه است، اما ایالات متحده آمریکا و متحدان اصلی آن برخورد سردی با آن دارند و حتی واکسن های چینی را بی ارزش می دانند. آنها در آزمایشات فاز سه  واکسن های چینی کمک زیادی نکردند. به طور خاص ، افکار عمومی غرب به طور کلی دوستانه نیست. این کشورها مشتاق گزافه گویی در مورد واکسن های چینی بوده و چین را به در پیش گرفتن دیپلماسی واکسن متهم می کنند.

این امر تضاد شدیدی ایجاد کرده است با توجه به این واقعیت که تأثیرگذاران افکار عمومی غربی در مورد واکسن های Pfizer چاپلوسی می کنند و این واقعیت که واکسن های غربی در مواردی منجر به مرگ می شوند را کم اهمیت جلوه می دهند.

این امر نشان دهنده ملی گرایی و خودخواهی است که خواسته های فوری بشردوستانه را نادیده می گیرد و فضایی را ایجاد می کند که در آن تعصب سیاسی بر مبارزه علیه همه گیری مسلط است. باید گفت وحدت در مبارزه با ویروس به صورت جهانی وجود ندارد، دلیل عمده آن نگرش منفی ایالات متحده آمریکا و متحدان اصلی آن است.

از سوی دیگر، رهبران عالی رتبه در چندین کشور مانند اندونزی، ترکیه، سیشل، صربستان و فیلیپین به شدت از واکسن های چینی حمایت کرده اند. حتی برخی به صورت عمومی واکسن های چینی را توزیع می کنند. این مهم تأثیر مثبتی بر اعتماد به نفس کشورهای در حال توسعه با واکسن های چینی داشته است. آنها از حقوق کشورهای در حال توسعه برای واکسیناسیون همزمان با کشورهای پیشرفته محافظت می کنند و شجاعانه عدالت را دنبال می کنند.

واکسن های ایالات متحده آمریکا و چین مزایای خاص خود را دارند. آنها قرار است برای مبارزه با ویروس جدید کرونا با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند. علاوه بر قیمت ها و عوامل لجستیکی، استفاده از آنها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نباید تحت تأثیر سیاست قرار گیرد.

نباید اجازه داد که شکست اخلاقی فاجعه بار به واقعیت تبدیل شود. باید تأکید کرد که ویروس کرونا ویروس دشمن مشترک بشریت است و نمی توان میدان جنگ و ابزارهایی را که علیه آن می جنگند جدا کرد.

کد خبر: ۶۸٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha