۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
تخم مرغ‌هایی که در یک سبد قرار نگرفتند
فاصله قیمتی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت تخم مرغ بسته بندی با فله؛

تخم مرغ‌هایی که در یک سبد قرار نگرفتند

پس از واکنش‌های مردمی به الزام عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی بالاخره ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از لغو این دستورالعمل خبر داد.

به گزارش بازار، چند روز پیش بود که خبر توقف عرضه فله‌ای تخم مرغ و الزامی شدن عرضه این محصول به صورت بسته بندی توسط دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار رسانه‌ای شد.

این موضوع حاصل فعالیت مشترک سازمان دانپزشکی کشور، وزارت بهداشت و تشکل‌های مرغداری بود و اهداف اصلی آن هم رعایت اصول بهداشتی در عرضه تخم مرغ و ایجاد ثبات قیمتی در بازار از طریق نشان دار شدن این محصول اعلام شد.

بر اساس دستورالعملی که به فروشندگان این محصول ارسال شد به آن‌ها اعلام شد که از اول بهمن ماه تنها مجاز به فروش تخم مرغ بسته بندی هستند و فروش تخم مرغ فله‌ای تخلف محسوب میشود.

اما ابلاغ این دستورالعمل، واکنش‌ها و انتقادات بسیاری را از سوی مردم و واحدهای صنفی در پی داشت و آن‌ها این طرح را بهانه‌ای برای افزایش قیمت تخم مرغ بیان کردند و این روش توزیع تخم مرغ را عاملی برای گران‌تر شدن قیمت این محصول دانستند.

فاصله قیمتی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت تخم مرغ بسته بندی با فله
مشاهدات میدانی هم از فاصله قیمتی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت تخم مرغ بسته بندی با فله حکایت دارد، ضمن اینکه در این نوع عرضه تکلیف کسانیکه قصد خرید یک یا دو عدد تخم مرغ را داشتند نیز مشخص نبود، چرا که بسته بندی برای عرضه این تعداد محدود تخم مرغ پیش بینی نشده است.

پس از این واکنش‌ها ابتدا مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اولین گام رو به عقب را برداشت و در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیماگفت: از هر اقدامی که باعث افزایش قیمت این محصول شود باید پرهیز کرد.

لغو دستورالعمل الزام عرضه تخم مرغ بسته بندی
در پی آن هم علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور از لغو دستورالعمل الزام عرضه تخم مرغ بسته بندی خبر داد که چندی پیش به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی ابلاغ شده بود و تاکید کرد:تدوین برنامه ارتقاء کیفیت تخم مرغ که برنامه‌ای مشترک میان سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت و تشکل‌های عرضه تخم مرغ است از مدت‌ها پیش آغاز شده و مقرر شده بود از تاریخ اول بهمن ماه ارائه تخم مرغ به صورت بسته بندی الزامی شود، اما سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یکی از راهبردهای خود این موضوع را در دستور کار دارد که هیچ برنامه ارتقاء کیفیت و بهبود به صورت سلبی و اجباری نباشد.

عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی هم هیچ اجباری وجود ندارد
وی گفت: در همین راستا در عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی هم هیچ اجباری وجود ندارد و این موضوع به صورت کتبی به تمام استان‌ها اعلام شده و تمامی تخم مرغ‌های تولیدی در مزارع مرغ تخم گذار دارای پروانه بهداشتی می‌توانند مانند گذشته در اشکال مختلف به بازار عرضه شوند و در دسترس مردم قرار گیرند.

البته علیرغم این گفته ها، عرضه کنندگان محصول میگویند هنوز هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر ملغی شدن طرح دریافت نکرده اند.

به هرحال آنچنان که از شواهد بر می‌آید اجرایی شدن این طرح هم باعث گرانی بیشتر تخم مرغ می‌شد و هم فشار به مردم و قشر آسیب پذیر را بیشتر می‌کرد.

بنظر میرسد مسئولان پیش از آنکه طرحی را به اجرا درآورند باید تامل بیشتری بر تاثیر آن به روی بازار نمایند و انتظار عمومی هم این است که در شرایط فعلی بازار تخم مرغ از اجرای طرح‌هایی که به آشفته‌تر شدن بازار می‌انجامد، پرهیز شود.

کد خبر: ۶۸٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha