۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
مالیات مشکلی ماندگار برای صادرکنندگان خراسان شمالی

مالیات مشکلی ماندگار برای صادرکنندگان خراسان شمالی

بجنورد- با اینکه صادرکنندگان خراسان شمالی مشکلات متعددی دارند اما برجسته‌ترین دغدغه‌ فکری این روزهای صادرکنندگان مباحث مالیاتی است.

به گزارش بازار، سازمان امور مالیاتی چندی پیش با تکیه بر قانون بودجه سال ۹۸ بخشنامه‌ای را صادر کرد که مطابق با آن، استرداد مالیات ارزش‌افزوده به صادرکنندگان و اعمال معافیت‌های صادراتی منوط به بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی توسط صادرکننده است. این بخشنامه به گواه صادرکنندگان مشکلاتی را برای منابع‌شان ایجاد کرده است.

سیاست‌گذار پرداخت هرگونه مشوق و اعطای معافیت‌های مالیاتی به فعالان صادراتی را مشروط به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور می داند و براساس آنچه سازمان امور مالیاتی اعلام کرده در صورتی که تجار ارز صادراتی خود را در موعد مقرر به کشور بازنگردانند، معافیت و نرخ صفر مالیاتی برای عملکرد سال‌های ۹۷ و ۹۸ آنها اعمال نخواهد شد.

صدور این بخشنامه موجب انتقاد برخی از صاحبان کسب‌وکار و صادرکنندگان خراسان شمالی شده و به اعتقاد آنان شروط در نظر گرفته شده در این بخشنامه، شرایط برای بهره‌مندی از امتیازات صادراتی را دشوار می‌کند.

با اینکه خراسان شمالی استانی برخوردار به لحاظ کالاهای صادراتی است و توجه بیشتر به این امر رونق اقتصادی استان را به ارمغان می آورد اما فعالان صادراتی این استان معتقدند برای رشد و بالندگی صادرات غیرنفتی هر روز یک دست‌انداز جدید از سوی سیاست‌گذار در قالب بخشنامه‌ها دیده می‌شود که کار را برای رونق اقتصادی استان دشوار می کند.

صادرکنندگان و فعالان تجاری استان مشکلات متعددی دارند اما اکنون که مباحث مالیاتی مورد اشاره قرار گرفته است، می توان عدم توجه به قوانین معافیت های مالیاتی برای صادرکنندگان، کشاورزان، فعالان صنایع دستی، مالیات بر ارزش افزوده و افزایش نرخ سالیانه آن را از دیگر مشکلات مرتبط با این حوزه برشمرد.

برای رفع بخشی از مشکلات مالیاتی صادرکنندگان استان‌ پیشنهاداتی می دهیم تا بلکه با بکارگیری و توجه به آن دغدغه ای از دغدغه صادرکنندگان کاسته شود.

پرداخت به موقع جوایز صادراتی که به گفته یکی از مسئولان استان هنوز جوایز سال 89 کاملاً پرداخت نشده است، هر چند مبلغ درصد جوایز کالاهای مختلف نسبت به جبران هزینه های جانبی آن کم است اما آن هم برای پوشش قسمتی از هزینه های صادرکنندگان مساعدتی است ولی بعلل مختلف به تعویق می افتد.

تخصیص ارز دولتی برای مسافرت های صادرکنندگان جهت بازاریابی و حضور در نمایشگاه‌ها و عقد قراردادها بدون اعمال محدودیت از دیگر پیشنهادات برای رفع این مشکل است.

 گذشته از مطالب فوق، به طور کلی معادله‌ای مجهول بین صادرکننده، مالیات و قانون بازگشت ارز وجود دارد که به نوعی غیرقابل حل است و باعث تشکیل پرونده‌های مالیاتی بسیاری برای صادرکنندگان می شود و تولیدکنندگان کوچک را با مشکل جدی روبرو می‌کند.

 همواره گفته و باز هم می گوییم که خراسان شمالی به رغم محرومیت خود پتانسیل و توانایی های بالقوه ای در بحث صادراتی دارد که تنها نیازمند اندکی توجه است و اگر هم محرومیت استان برای مسئولان رده بالا در نظر گرفته شود و کمتر با مباحث مالیاتی برای صادرکنندگان استان مشکل ایجاد کنند، می توان حداقل چند گام به توسعه اقتصادی بیشتر خراسان شمالی نزدیک شد.

پریسا وحدانی

کد خبر: ۶٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha