۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
مالیات بر «ارزش افزوده» بر قیمت تجارت افزوده| معافیت های مالیاتی نادیده گرفته می شود
بازار گزارش می‌دهد؛

مالیات بر «ارزش افزوده» بر قیمت تجارت افزوده| معافیت های مالیاتی نادیده گرفته می شود

مشهد- مالیات بر ارزش افزوده یکی از گلایه های بسیاری از تجار و بازرگانان است که بنا بر اعتقاد آن ها از هر موضوع و به هر بهانه ای اخذ می شود و لذا این موضوع برای کالاهای صادراتی گران تمام می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند. معمولا کالاهایی که صادر می‌شوند از این مالیات معاف هستند اما بنا بر اظهارات تعداد زیادی از تجار و بارزگانان خراسانی دولت به هر بهانه ای مالیات ارزش افزوده را اخذ می کند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بر اساس بند ب ماده ۵۲ برنامه ششم توسعه مصوب ۱۳۹۶، مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل ریلی و بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰، خدمات حمل‌ونقل اعم از بار و مسافر در حمل برون‌شهری، ریلی، جاده‌ای و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است اما بنا بر اظهارات فعالان حوزه حمل و نقل ریلی دولت هم چنان نسبت به دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام می کند.

بی توجهی به قانون

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی در این رابطه اظهار می کند: افزایش مالیاتی در استان سبب شده است که بخش خصوصی متضرر شوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی: برحسب قانون مقوله صادرات معاف از ارزش افزوده است اما با وجود صادرات از مبدا خراسان رضوی به سمت کشور های صادراتی اما ۹ درصد ارزش افزوده بابت کرایه حمل خدمات جانبی صورت می گیرد که مربوط به داخل کشور است

کاظم شیردل با تاکید بر این موضوع که دریافت میزان این نوع مالیات باید به طورجدی رسیدگی و در دستور کار قرار گیرد به بازار می گوید: برحسب قانون مقوله صادرات معاف از ارزش افزوده است اما با وجود صادرات از مبدا خراسان رضوی به سمت کشور های صادراتی اما ۹ درصد ارزش افزوده بابت کرایه حمل خدمات جانبی صورت می گیرد که مربوط به داخل کشور است.

وی در این رابطه می افزاید: متاسفانه علاوه بر مالیات از عملکرد شرکت ۹ درصد نیز ارزش افزوده از کرایه حمل از صادر کننده گرفته می شود!

مالیات بر «ارزش افزوده» بر قیمت تجارت افزوده |معافیت های مالیاتی نادیده گرفته می شود

به گزارش خبرنگار بازار؛ بنا بر اظهارات فعالان حوزه صادرات دولت حتی برای ارایه برخی خدمات الزامی در حوزه حمل و نقل و راه آهن نیز از صادر کنندگان مالیات می گیرد که این موضوع نیز به نارضایتی بازرگانان منجر شده است.

اگر چه ارایه خدمات جانبی حمل و نقل در راه آهن مانند تعویض و تغییر بوژی در زمره الزامات خدمات دهنده قرار دارد اما دولت و سازمان امور مالیاتی بابت ارایه این گونه خدمات نیز از صادرکنندگان مالیات دریافت می کند.

این در حالی است که بنا بر قانون معافیت مالیاتی حمل‌ونقل در قانون مالیات ارزش افزوده پیش‌بینی شده اما دولتمردان نسبت به آن بی توجهی کرده و اصرار بر دریافت مالیات از صادرکنندگان بابت خدمت دارند.

با وجود اینکه رئیس راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دریافت مالیات بر ارزش افزوده مانع توسعه راه‌آهن می‌شود اما هم چنان شورای عالی مالیات، بر دریافت مالیات از این خدمات تاکید دارد!

رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی: در شرایطی که کشور شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد، دولت چگونه می‌تواند افزایش سه برابری منابع درآمدی خود از استان خراسان رضوی محقق کند؟

از همین رو بسیاری از تجار خراسانی بر این موضوع اعتراض دارند که چرا در خصوص اقداماتی مانند تعویض بوژی که در زمره الزامات خدمات حمل و نقل است باید مالیات پرداخت کنند و این در حالی است که این مالیات تا قبل از سال ۱۴۰۰ دریافت نمی شده است؟!

چرا خراسان رضوی مالیاتی بیشتری باید بدهد

رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه نسبت به خراسان رضوی در خصوص پرداخت مالیات مظلوم واقع شده است اظهار می کند: در شرایطی که استان و کشور شرایط اقتصادی مطلوبی ندارد، دولت چگونه می‌تواند افزایش سه برابری منابع درآمدی خود از استان خراسان رضوی را محقق کند.

مجید محمدنژاد می افزاید: آیا قرار است این فشارها بر دوش فعالان بخش خصوصی این استان تحمیل شود؟

مالیات بر «ارزش افزوده» بر قیمت تجارت افزوده |معافیت های مالیاتی نادیده گرفته می شود

وی ادامه می دهد: طبق آمارهای موجود، در حالی که میزان رشد دریافت مالیات در کشور طی یک دهه گذشته حدود ۲۳۰۰ درصد بوده این رشد در استان خراسان رضوی حدود ۲۷۰۰ درصد بوده است لذا ما خواستار برقراری عدالت مالیاتی در بین استان‌های کشور و اخذ مالیات بر اساس درآمد سرانه هر استان هستیم.

محمد نژاد در حالی این موضوع را مطرح می کند که رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نیز بر افزایش سهم مالیات در استان خراسان رضوی مهر تائید می زند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس: سهم قسمت مالیات استان خراسان رضوی در مقایسه با استان های دیگرافزایش پیدا کرده است و با افزایش تعهدات مالیاتی و سختگیری زیاد امسال دستگاه مالیاتی در استان هیچ انعطافی را نشان نمی دهد

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر دراین رابطه به بازار می گوید: سهم قسمت مالیات استان خراسان رضوی در مقایسه با استان های دیگرافزایش پیدا کرده است و با افزایش تعهدات مالیاتی و سختگیری زیاد امسال دستگاه مالیاتی در استان هیچ انعطافی را نشان نمی دهد .

وی در این رابطه معتقد است: در این راستا نیاز به تحقق عدالت داریم و لذا باید در این مقوله سهم استان خراسان رضوی نیز همانند استان های دیگر برابر باشد.

پاسخ دولتمردان

در همین رابطه رئیس سازمان مالیاتی کشور هفته گذشته در سفر به مشهد در پاسخ به این سوال که چرا مالیات بیشتری از خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان ها اخذ می شود به بازار گفت: در خصوص سهم استان نیز ما گزینه هایی داریم تا سهم هر استان را مشخص می کنیم که برخی اقدامات به تلاش های مدیر استانی و مولفه ها بر می گردد.

مالیات بر «ارزش افزوده» بر قیمت تجارت افزوده |معافیت های مالیاتی نادیده گرفته می شود

سبحانیان یادآور شد: اگر واقعا در سهم استانی کوتاهی شده باشد پس از بررسی کارشناسی شده حتما مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی ابراز کرد: با وجود چالش های مختلف نیازمند همراهی و همفکری دولت، بخش خصوصی و سازمان مالیاتی هستیم که به سمت هوشمند سازی حرکت کنیم و کمکی در راستای نظام مالیاتی شفاف ، شناسنامه دار و با کمترین مشکلات است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور: اگر واقعا در سهم هر استانی کوتاهی شده باشد پس از بررسی کارشناسی شده حتما مورد بازنگری قرار می گیرد

سبحانیان گفت: اقتصاد زیر زمینی که در کشور وجود دارد و بصورت شفاف عمل نمی کند سبب متضرر شدن فعالیتی که بصورت شناسنامه دار و شفاف عمل می کنند می شود .

وی در خصوص فرار مالیاتی برخی از مجموعه ها نیز گفت: اراده ما در سازمان امور مالیاتی اصلاحات فرایندی در خصوص تقاطع گیری اطلاعات اقتصادی افراد است که با شناسایی مودیان جدید با اسم فعالیت های مقدس و به اسم قرض الحسنه که با حمایت بانک مرکزی جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و در مرحله اول وصول و اخذ مالیات است .

نادیده گرفتن معافیت های قانونی

سبحانیان هم چنین در خصوص این موضوع که چرا برخی از معافیت های قانونی نادیده گرفته شده و از حوزه صادرات با وجود منع قانونی اما مالیات کسر می شود پاسخ داد: آن چیزی که صراحت قانونی دارد صرفا حمل و نقل و مالیات خواهد بود و در مقوله صادرات اگر مالیاتی اخذ شده است بازگردانده می شود.

وی اذعان کرد: آن چیزی که در قانون تصویب شده است ملاک عمل است و مرجع تشخیص موضوع سازمان امور مالیاتی است اما با این وجود معترضان می توانند ضمن شکایت در مراجع دیوان عدالت اداری و شورای مالیاتی پیگیری کنند.

وی افزود: با وجود رشد ۵۰درصدی درآمدهای مالیاتی در  استان که متناسب با کشور افزایش یافته، بیش از نیمی از فروشگاه های کشور در سال گذشته مالیاتشان صفر بوده و متوسط مالیات از هر مغازه دار نیز از ۵میلیون تومان فراتر نمی رود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور : در چهار ماهه امسال بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد تومان در کشور توزیع عوارض ارزش افزوده داشتیم لذا از آن جا که توزیع ارزش افزوده کمک کننده برای افزایش سطح رفاه کشور است به همین منظور منابع قابل توجهی در این حوزه به شهرداری ها و دهیاری کشور پرداخت شده است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اگر این ۵۰درصد با مالیات صفر هم به چرخه اضافه شوند، هم درآمدهای دولت افزایش پیدا می کند و هم با تأمین ۳۰درصد تولید ناخالص داخلی، فشار از مؤدیان کنونی برداشته خواهد شد.

وی بیان کرد: برای سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه ها ملاک عمل است و از پزشکان با مالیات متوسط ۳۵میلیون تومانی تا فروشندگان لوازم خانگی با مالیات متوسط ۴میلیون تومانی، این رقم تغییر می کند.

سبحانیان ادامه داد: ضرایب «اینتاکد» هم برای نظام مالیات‌ستانی سنتی است، اما در همین حوزه، جلساتی گذاشتیم و مستند بر اسناد و مدارک، ضرایب را مبتنی بر صورت‌حساب الکترونیک اصلاح کردیم.

دریافت عوارض ارزش افزوده

سبحانیان با بیان این که در چهار ماهه امسال بالغ بر ۳۷ هزار میلیارد تومان در کشور توزیع عوارض ارزش افزوده داشتیم، این طور بیان کرد: توزیع ارزش افزوده کمک کننده برای افزایش سطح رفاه کشور است لذا منابع قابل توجهی در این حوزه به شهرداری ها و دهیاری کشور پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۷۰ میلیارد تومان عوارض داشتیم که در چهار ماهه ابتدای امسال بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسیدیم تا با تداوم این مسیر سطح خدمت رسانی را به آحاد ملت ارتقا ببخشیم.

وی با یادآوری این مطلب که بیش از ۵۰ درصد مخازن جاری دولت از محل مالیات وصول می شود، گفت: علاوه بر وصول شدن از محل مالیات منابع قابل توجهی در اختیار شهرداری ها هم قرار می گیرد که در سال گذشته ، ۱۱۶ میلیارد تومان عوارضی بود که دولت به شهرداری و دهیاری پرداخت کرده است و صرف توسعه زیر ساخت ها و عمران آبادی شهرها و روستاها می شود.

کد خبر: ۲۴۰٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha