۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
توسعه مناسبات تجاری نیازمند قانون‌مداری در داخل است
رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا:

توسعه مناسبات تجاری نیازمند قانون‌مداری در داخل است

پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: ایران و ایتالیا در سطوح متنوعی توان همکاری و فعالیت‌های مشترک با یکدیگر را دارند. صنعت گردشگری ایران با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در خود جای داده می‌تواند در ارتباط با تجربه بالای این کشور در حوزه گردشگری به رونق برسد. بنابراین گره زدن این تجربه با ظرفیت‌های موجود بسیار اهمیت دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا افتادن سایه سنگین تحریم ها بر فعالیت های اقتصادی ایران را تنها بخشی از مشکلات امروز این حوزه دانست و تاکید کرد: اگر روزی این سایه به کناری زده شود با حجم قابل توجهی از مسائل اقتصادی روبه رو می شویم.

احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا تاکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در روابط بین‌المللی اهمیت دارد، رعایت قوانین جاری در سطح جهانی است. ایران به عنوان یک بازیگر در سطح بین‌المللی باید این قوانین را بپذیرد تا قادر باشد پس از پایان تحریم‌ها از فرصت‌های پیش روی خود بهترین استفاده را بکند.

عدم عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت نکته دیگری بود که به باور رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا مانعی در برابر اقدامات بین‌المللی است. در شرایط کنونی گاهی ایران نمی‌تواند به طور مستقیم در ارتباط با برخی بازارها از جمله اروپا فعالیت کند و مجبور می‌شود محصولات صادراتی خود را به کشور سوم بفرستد و بعد از تغییر بسته‌بندی با عنوان دیگری به کشور مقصد صادر شود. این روند هم هزینه‌بر بوده و هم زمان طولانی‌تری را صرف می‌کند و در نهایت ممکن است موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی شود.

پورفلاح همچنین بالابودن تعرفه های صادراتی برای کشورهای غیرعضو در سازمان جهانی تجارت را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: ایران برای حضور در سطح بین‌المللی باید معاهدات و پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی را بپذیرد و عضو آن‌ها شود.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به موضوعات داخلی اقتصاد ایران اشاره کرد.  وجود قوانین مزاحم و دست وپاگیر، بی توجهی به قانون و اجرایی نکردن آن، وجود مسیرهایی برای رانت‌خواری و رفتارهای فسادبرانگیز، مسائلی هستند که به اعتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا مانع از پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی ایران می‌شود.

او درباره بازار ایتالیا نیز گفت: ایتالیا یک کشور اروپایی است که با آغاز تحریم‌های یک جانبه آمریکا برعکس بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی، ارتباطات خود را با ایران به طور کامل قطع نکرد و با بستن درها، پنجره‌هایی را برای ایران باز گذاشت تا از این طریق علاوه بر خود ایتالیا با دیگر کشورهای اروپایی در ارتباط باشد. اقتصاد این کشور بر اساس بنگاه‌های کوچک و متوسط شکل گرفته که تعداد زیادی از آنها در مراوادات بین‌المللی بزرگی حضور ندارند و بنابراین می‌توانستند به راحتی سطح روابط خود را با بنگاه‌های ایرانی حفظ کنند.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا، این کشور پیش از تحریم‌ها کلیه نیازمندی خود را به نفت و مواد نفتی از طریق ایران تامین می‌کرد، در دوران برجام هیات‌هایی در بالاترین سطح به ایران فرستاد و خواستار افزایش سطح مناسبات خود با ایران بود.

او به ده سال قبل و حجم تجارت ۸ میلیارد یورویی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: امروز این رقم به حدود یک میلیارد یورو رسیده است اما صفر نشده و نشان می دهد که دو کشور علاقه زیادی به همکاری‌های مشترک با یکدیگر دارند.

به باور این فعال اقتصادی، ایران و ایتالیا در سطوح متنوعی توان همکاری و فعالیت‌های مشترک با یکدیگر را دارند. صنعت گردشگری ایران با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در خود جای داده می‌تواند در ارتباط با تجربه بالای این کشور در حوزه گردشگری به رونق برسد. بنابراین گره زدن این تجربه با ظرفیت‌های موجود بسیار اهمیت دارد.

پورفلاح تمرکز بر انتقال تکنولوژی و سرمایه را در ارتباط بین ایران و ایتالیا پیشنهاد داد و افزود: صنعت چرم، لوزام خانگی، سنگ و فولاد ایران همواره در ارتباط با ایتالیا پیش رفته و باید از این امکانات در دیگر حوزه‌های صنعتی کشور نیز استفاده کرد. البته تراز تجاری بین دو کشور همیشه به نفع ایران مثبت بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا یادآور شد: اگر تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتاد شاید امروز سطح روابط دو کشور از ۸ میلیارد یوروی ۱۰ سال قبل به ۱۴ تا ۱۵ میلیارد یورو رسیده بود. اما با پیش‌بینی لغو تحریم‌ها و از بین بردن موانع داخلی می‌توان امیدوار بود که به این حجم از مناسبات بین دو کشور دست پیدا کنیم. آنچه اهمیت دارد کاهش ریسک‌های تجاری ایران در سطح بین‌المللی است.

کد خبر: ۶۸٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha