۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
 نوسانات بازار سرمایه؛ نتیجه دخالت‌های مداوم دولت
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت معیار مطرح کرد

نوسانات بازار سرمایه؛ نتیجه دخالت‌های مداوم دولت

جعفری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت معیار، نوسانات بازار سرمایه را نتیجه دخالت‌های مداوم بخش‌های دولتی و حاکمیتی دانست.

به گزارش بازار، سعید جعفری، مدیر سرمایه گذاری شرکت معیار اظهار کرد: مشکل هجوم نقدینگی ها به بازار سرمایه از جایی تشدید شد که بانک مرکزی اوایل بهار اقدام به کاهش نرخ بهره بین بانکی نمود و این موضوع را به صورت رسمی به عنوان دستاورد عملیات بازار باز اعلام کرد.

وی افزود: تصور خیلی ها از عملیات بازار باز در ایران این بود که ما هم مثل کشورهای توسعه یافته قرار است که به سمت نرخ بهره های پایین و تک رقمی حرکت کنیم اما این سیگنال اشتباه حتی پول های هوشمند را هم دچار خطای محاسباتی کرد.

جعفری گفت: با رشد قابل توجه بازار سرمایه و حواشی آن و متهم کردن بورس به عنوان عامل افزایش نرخ تورم، بسیاری از کارشناسان اقتصادی با این هشدار به بانک مرکزی فشار آوردند و بانک مرکزی هم مجدداً اقدام به افزایش نرخ بهره کرد و همانجا بود که استارت کاهش رشد بازار و ریزش بازار بورس زده شد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت معیار، نوسانات بازار سرمایه را نتیجه دخالت های مداوم بخش های دولتی و حاکمیتی دانست و گفت: دخالت های بانک مرکزی و وزارت صمت و دیگر دستگاه ها باعث نوسانات شدید و سقوط بازار می شود.

وی بر این باور است که در معاملات اول وقت و آخر وقت بازار سرمایه رانت اطلاعاتی چندانی وجود ندارد و رانت اصلی در همان قیمت گذاری دستوری کالاها در بورس کالاست و لذا تمرکز جامعه رسانه ای باید معطوف بر این مسئله باشد که رانت عظیم در بورس کالا به جیب چه کسانی می رود و قرار است که خرج چه اموری شود!؟

جعفری اظهار کرد: بزرگ شدن بازار سرمایه با حضور مردم برکاتی خواهد داشت از جمله اینکه سواد اقتصادی مردم افزایش پیدا می کند و آنها را نسبت به مسائل این حوزه آگاه می کند.

در ادامه، امیر صالحی، مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری یکی از بانک ها، استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را در شرایط کنونی فاجعه خواند و گفت: از عمر این دولت چهار ماه بیشتر باقی نمانده و طبیعتاً کسی حاضر نمی شود این سمت را در شرایط فعلی قبول کند.

وی نقش دولت را در تمام اتفاقات در این دوره از بورس بسیار پررنگ دانست و گفت: دولت مردم را به شدت تشویق می کرد که سرمایه های خود را به این بازار منتقل کنند که این اشتباه بود.

صالحی مثبت شدن بازار سرمایه در ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه را با توجه به قیمت های جذاب سهام ها منطقی دانست و گفت: بازار سرمایه ایران یک بازار یک طرفه است و فقط از بالارفتن قیمت ها می توان سود کرد درصورتیکه این بازار در همه کشورها دو طرفه است و با پایین آمدن قیمتها هم می توان کسب سود کرد.

وی اظهار کرد: هر زمان که انتظارات تورمی و نرخ ارز به سمت بالا حرکت می کند قطعاً یکی از بهترین و امن ترین محل ها برای سرمایه گذاری، بازار سرمایه است چراکه فروش اکثر شرکتهای بورسی مانند فولادی ها و پتروشیمی ها با نرخ ارز تعدیل می شود.

کد خبر: ۶۸٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha