۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
دورنمای اونس جهانی طلا صعودی است| کاهش قیمت دلار به زیر ۱۸ هزار تومان دور از انتظار
کارشناس بازار طلا و ارز در گفتگو با بازار:

دورنمای اونس جهانی طلا صعودی است| کاهش قیمت دلار به زیر ۱۸ هزار تومان دور از انتظار

رادپور، کارشناس بازار طلا و ارز می‌گوید که افت شدید قیمت‌ها در روزهای گذشته نمی تواند خیلی پایدار باشد چرا که ذخایر جهانی طلا محدود بوده و دیر یا زود شاهد رشد دوباره اونس جهانی طلا و لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران در ایده آل ترین شرایط دست کم یک سال زمان می برد.

بازار؛ گروه ایران: تنها یک روز به مراسم تحلیف جو بایدن باقی مانده است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از ماه ها قبل از برگزاری آن بازارهای ایران را تحت تاثیر خود قرار داده بود، حالا دوباره منجر به کاهش دوباره قیمت‌ ارز و طلا شده است. قیمت سکه در کانال ۹ میلیون تومان جا خوش کرده و دلار هم روی کانال ۲۱ هزار تومان قرار دارد.

بسیاری دلیل اصلی کاهش قیمت را افزایش عرضه در بازار و برخی دیگر امیدواری نسبت به لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران را دلیل اصلی  افت قیمت ها می دانند. 

اما میثم رادپور کارشناس بازار و ارز که معتقد است کاهش قیمت طلا و ارز در بازار ناپایدار است، می گوید:  ممکن است که قیمت‌ها از نظر روانی پایین بیاید ولی این روند  نمی‌تواند آن‌چنان بلند مدت باشد. چرا که از یک سو افق دراز مدت طلا روشن است. جدای از این لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران در بهترین حالت دست کم یک سال زمان نیاز دارد.

متن کامل گفتگوی‌ بازار میثم رادپور کارشناس بازار طلا و ارز را در ادامه می خوانید:

بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تقریبا در یک ماه گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است و  این کاهش قیمت در شرایطی رخ داده که اونس جهانی دلار نزدیک به ۳ درصد کاهش را تجربه کرده بود

* احتمال قرار گرفتن بازگشت به برجام در ۱۰ فرمان نخست جو بایدن، سیگنال‌های مثبتی را روانه بازار کرده است. بسیاری امیدوارند که با شروع رسمی ریاست جمهوری جو بایدن، طلا و دلار به شدت ریزشی شود. این پیش بینی تا چه اندازه درست به نظر می‌رسد؟
افت قیمت طلا در روزهای گذشته بسیاری از صاحبان طلا را فروشنده کرده است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تقریبا در یک ماه گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت در شرایطی رخ داده که اونس جهانی دلار نزدیک به ۳ درصد کاهش را تجربه کرده بود. اونس جهانی که در روزهای پایانی آذر حدود ۱۸۸۰ دلار قیمت داشت حالا به قیمت حدود ۱۸۴۰ دلار رسیده که نشان دهنده کاهش کمتر از ۳ درصدی است. این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که افت بهای طلا در ایران بیش از اینکه ناشی از نوسانات جهانی باشد، متاثر از جو روانی حاکم بر جامعه است. بر همین اساس نمی توان خیلی به این افت امیدوار بود و به نظر نمی رسد که این افت قیمت‌ها تداوم داشته باشد و بر همین اساس نباید به صورت هیجانی رفتار کرد.

 قیمت تئوریک دلار در شرایط فعلی حوالی ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است. انتظار داریم که قیمت بازار نزدیک به این قیمت  باشد

* بسیاری از خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها برای ورود به این بازار هستند. حداقل قیمتی که می‌توان برای سکه در ایران متصور بود، چقدر است؟
نمی توان قیمت حداقلی برای طلا یا حتی ارز متصور بود ضمن اینکه دلار یا سکه می‌تواند هر قیمتی را تجربه کند. اما یک قیمت تئوریک وجود دارد. قیمت تئوریک دلار در شرایط فعلی حوالی ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است. انتظار داریم که قیمت بازار نزدیک به قیمت تئوریک باشد. حالا شاید برای خیلی این سوال پیش بیاید که آیا می‌تواند قیمت‌ها در بازار بالاتر یا پایین تر از قیمت تئوریک باشد؟ پاسخ مثبت است.

هنوز مشخص نیست که چند وقت بعد از مراسم تحلیف و بر تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری راجع به برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سخن می‌گویند. به نظر می‌رسد در خوش بینانه ترین حالت لغو تحریم‌های ایران بیش از یک سال زمان ببرد

* اما رییس جمهور به تازگی اعلام کرده بهای دلار به ۱۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند؟
با توجه به شرایط تورمی موجود کاهش قیمت دلار به زیر ۱۸ هزار تومان کمی دور از انتظار است. در حال حاضر این سوال پیش آمده که آقای رییس جمهور با استناد به چه تغییراتی چنین افت قیمتی را برای دلار متصور بوده است؟ در حال حاضر بازگشت به برجام با کلی عدم اطمینان مواجه است. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که چند وقت بعد از مراسم تحلیف و بر تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری راجع به برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سخن می‌گویند. به نظر می‌رسد در خوش بینانه ترین حالت لغو تحریم‌های ایران بیش از یک سال زمان ببرد.

* بسیاری از سرمایه گذاران که در ماه‌های گذشته برای حفظ قدرت خرید خود به سراغ بازار ارز و سکه رفته بودند، حالا نگران ضرر و زیان‌های سنگینی هستند که کاهش قیمت‌ها به آنها تحمیل کرده است؟
در این حوزه جای نگرانی وجود ندارد. افق طلای جهانی به شدت روشن است و احتمالا در ماه‌های آینده کاهش قیمت‌ها جبران شود. اینکه یک دارایی را در قیمت‌های بالا بخرید و در قیمت پایین بفروشد که هنر نیست. کسی که در بازاری سرمایه گذاری کرده بهتر است که افق بلند مدتی را برای دارایی‌های خود داشته باشد. وقتی به امید افزایش و سود در مدت زمان کوتاه یک یا دو هفته ای وارد بازاری می‌شوید، طبیعی است که خیلی زود دل سرد می‌شوید.

کد خبر: ۶۸٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha