۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
ضرورت همبستگی حوزه کشاورزی با صنعت و دانشگاه| ۱۵۰ کارگاه تولید قطعات کشاورزی در همدان فعال است
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرورت همبستگی حوزه کشاورزی با صنعت و دانشگاه| ۱۵۰ کارگاه تولید قطعات کشاورزی در همدان فعال است

همدان- کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاثیرگذار در اقتصاد هر جامعه نیازمند به‌روز شدن، پیشرفت و توسعه است و زمانی این مهم اتفاق می‌افتد که ارتباط بین صنعت، دانشگاه و کشاورزی از حالت رکود خارج‌شده و به هم گره بخورد تا بتوان هم محصول بهتری تولید کرد و هم استفاده بهتری از آب‌وخاک داشت بنابراین نباید از ضرورت گره خوردن حوزه کشاورزی همدان با صنعت و دانشگاه غافل شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مکانیزاسیون به معنی استفاده از وسایل و ماشین‌آلات در کشاورزی است و با مکانیزاسیون استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای افزایش بهره‌وری میسر می‌شود؛ درواقع، می‌توان گفت مکانیزاسیون استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار است.

در این میان افزایش تولید و کسب سود بیشتر و بهره‌وری بهتر از آب‌وخاک از اهداف مکانیزاسیون است چراکه افزایش تولید با افزایش سطح زیر کشت و افزایش مقدار تولید در واحد سطح ممکن می‌شود و با مکانیزاسیون ماشین‌آلات کشاورزی می‌توان عملیات کشاورزی را در زمان مقرر انجام داد و با این کار از ضررهای عمده جلوگیری کرد.

اما به‌راستی در حال حاضر با توجه به اینکه مکانیزاسیون گامی برای رونق و جهش تولید در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود و برنامه‌ریزی برای ارتقای آن در بهبود عملکرد تولید و ارتقای واحد سطح تأثیرگذار خواهد بود این بخش در استان همدان به چه جایگاهی رسیده است؟

در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان تأکید برافزایش ضریب مکانیزاسیون از ۰.۸ اسب بخار به ۱.۱۸ اسب بخار را شاهدیم

در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان تأکید برافزایش ضریب مکانیزاسیون از ۰.۸ اسب بخار به ۱.۱۸ اسب بخار را شاهدیم کما اینکه در اقدامات اولویت‌دار و محرک توسعه بخش کشاورزی در استان همدان برافزایش ارتقای ضریب مکانیزاسیون تأکید شده است که تحقق این هدف نیازمند ارتباط بین دانشگاه و صنعت و کشاورزی است.

در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با مهدی جهانگیری رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان همدان، حیدر خاوری دهقان؛ تولیدکننده ماشین آلات کشاوزری بزرگر همدان و حسن چهل امیران؛ تولیدکننده ماشین آلات کشاوزری  زراعت همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن ها را می خوانید:

مهدی جهانگیری در گفتگو با خبرنگار بازار  در رابطه با وضعیت مکانیزاسیون استان همدان مطرح کرد: مکانیزاسیون استان همدان از نظر کمی جایگاه خوبی دارد.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان همدان به وضعیت تحقیقات در توسعه ماشین‌های کشاورزی پرداخت و با بیان اینکه یکی از چالش‌های موجود این است که تحقیقات مستقیم در اختیار توسعه مکانیزاسیون قرار نمی‌گیرد، اضافه کرد: آرندی (R&D) در بسیاری از کارخانه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان این موضوع افزود: باید قراردادی بین صنعت و دانشگاه منعقد و تکنیک و ماشینی اثرگذار ساخته شود اما در سال‌های قبل چنین اتفاقی نیفتاده و این خلاء وجود دارد و باید به آن رسیدگی شود.

باید با صنعت قرارداد منعقد و در مورد ماشین جدید تولید شده به کشاورز اطلاع رسانی شود

جهانگیری با اشاره به اینکه نیاز کشاورز باید در مزرعه و از سوی مراکز دانشگاهی شناخته شود، ادامه داد: باید با صنعت قرارداد منعقد و در مورد ماشین جدید تولید شده به کشاورز اطلاع رسانی شود.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به نقش مکانیزاسیون در ارتقا کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه استفاده مناسب از ماشین‌های کشاورزی می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد، عنوان کرد: یکی از راه‌های پیشنهاد شده به کشاورزان کشاورزی حفاظتی در مکانیزاسیون است.

وی همچنین به کیفیت ادوات کشاورزی تولید شده در استان همدان و کشور پرداخت و عنوان کرد: بیشتر دستگاه‌های کشاورزی در کشور و استان همدان تولید می‌شود اما از نظر تکنولوژی نسبت به کشورهای پیشرفته عقب هستیم.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه همدان جزو نخستین استان‌هایی است که در زمینه صنعت کشاورزی ورود پیدا کرده است، ادامه داد: از حدود ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته در همدان کشاورزی به صورت صنعتی مورد توجه بوده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه همدان از دیرباز در صنعت مکانیزاسیون ماشین‌های کشاورزی حرفی برای گفتن داشته و اکنون در این زمینه وضعیت خوبی دارد، عنوان کرد: چندین شرکت سازنده ادوات کشاورزی استان در کشور برند هستند.

باید کارگاه‌های کوچک نظام مند شوند و صنف و اتحادیه داشته باشند اما متاسفانه این واحدها در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته خود مانده‌اند در حالی که باید رشد پیدا کرده و بروز شوند

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به وجود ۱۵۰ کارگاه کوچک تولید قطعات ماشین‌های کشاورزی، تاکید کرد: باید این کارگاه‌های کوچک نظام مند شوند و صنف و اتحادیه داشته باشند اما متاسفانه این واحدها در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته خود مانده‌اند در حالی که باید رشد پیدا کرده و بروز شوند.

وی در ادامه به اهمیت آموزش کشاورزان در رابطه با ادوات کشاورزی جدید پرداخت و با اشاره به اینکه آموزش دو شاخه پیدا می‌کند، افزود: یکی از شاخه‌های آموزش مربوط به کشاورزان و دیگری مربوط به آموزش صنعتگران است.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از چالش‌های موجود پیش رو ناهماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: پروانه بهره‌برداری و امکانات و تسهیلات واحدهای سازنده ماشین‌های کشاورزی از سوی وزرات صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود و طبق قانون آموزش، حمایت و توسعه بر عهده وزارت صمت قرار دارد اما جهاد کشاورزی هم بیکار نیست چراکه مهمترین اصل ارتباط بین کشاورز و تولید کننده است.

تکنولوژی جدید، فناوری‌ها، ماشین‌ها و متدهای جدید از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی در مزارع به صورت الگویی به کار گرفته می‌شود

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی جدید، فناوری‌ها، ماشین‌ها و متدهای جدید از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی در مزارع به صورت الگویی به کار گرفته می‌شود، یادآور شد: آزمون ماشین‌های کشاورزی جدید توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید زنجیره‌ای شکل گیرد و اتصالی بین کشاورزان آگاه، تولید کنندگان دلسوز، محققان با انگیزه و کارشناسان ایجاد شود، ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد پیشرفت خواهیم کرد چراکه بستر و پتانسیل بالقوه داریم اما برای اینکه بالفعل شود باید فعالیت بیشتری داشته باشیم و نباید به صورت جزیره‌ای کار کنیم و اگر این قدم‌ها برداشته شود موفق خواهیم بود ضمن اینکه برنامه‌ای برای آغاز این کار داریم.

وقتی علم هوشمند سازی نهادینه شد و محققان علم را بومی کردند می‌توان آن را به فضای باز هم تسری داد

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی استان همدان در پایان صحبت های خود به کشاورزی هوشمند اشاره کرد و با بیان اینکه تا کشاورزی هوشمند خیلی راه داریم و این مهم باید ابتدا از واحدهای بسته مثل گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها انجام شود، بیان کرد: وقتی علم هوشمند سازی نهادینه شد و محققان علم را بومی کردند می‌توان آن را به فضای باز هم تسری داد.

حیدر خاوری دهقان یکی از تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی در همدان است که در گفتگو با خبرنگار بازار در همدان در رابطه با پتانسیل استان در تولید ادوات کشاورزی اظهار کرد: همدان جزو استان‌های پیشرو در ساخت ماشین‌های کشاورزی بوده و همچنان در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

این تولیدکننده ماشین آلات کشاوزری با اشاره به اینکه از حدود ۵۵ سال پیش همدان از قطب‌های صنعتی ماشین‌های کشاورزی در کشور بود، ادامه داد: استان‌های همجوار ماشین آلات کشاورزی خود را از همدان تهیه می‌کردند.

برخی از صنعتگران نخواستند بروز باشند چراکه بروز بودن هزینه دارد، منظور هزینه مادی نیست بلکه تلاش و کوشش می‌خواهد

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ برخی صنعتگران رشد خوبی پیدا کردند و میدان گرفتند، عنوان کرد: برخی دیگر از صنعتگران نخواستند بروز باشند چراکه بروز بودن هزینه دارد؛ منظور هزینه مادی نیست بلکه تلاش و کوشش می‌خواهد.

تولید کننده ماشین آلات کشاوزری ماشین بزرگر همدان با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب تعاونی تشکیل شد، بیان کرد: بعد از آغاز جنگ دچار بحران مواد اولیه شدیم و به ناچار تعاونی تشکیل دادیم و ۷۰ واحد تولید کننده، زیر مجموعه این تعاونی بودند اما بعد از پایان جنگ در سال ۶۸ این تعاونی هم تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید ماشین آلات کشاورزی پیشکسوتان خوبی در استان همدان وجود دارند، اضافه کرد: فردی در همدان بیش از ۷۰ سال در زمینه ساخت ماشین‌ها و ساخت قطعات کار می‌کند.

خاوری دهقان با تاکید بر اینکه چند حلقه مفقوده در این میان وجود دارد، بیان کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده دانشگاه و دیگری تحقیقات است.

تولیدکننده ماشین آلات کشاوزری ماشین بزرگر همدان با بیان اینکه دانشگاه، تحقیقات و صنعت بهم پیوسته نیستند و دانشگاه و صنعت هر کدام کار خود را می‌کنند، تاکید کرد: نیاز به ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود دارد.

وی در رابطه با استقبال کشاورزان از ادوات کشاورزی تولید استان همدان نیز بیان کرد: در کشور ۲۰ هزار دستگاه بذر کار داریم که در عرصه کشت از آنها استفاده می‌کنند، استان خراسان در خاکورزی فعال است و از دستگاه‌های خاکورزی استفاده می‌کنند و همدان در کارنده‌ها بیشتر فعالیت دارد.

خاوری دهقان با تاکید بر اینکه باید راندمان تولید کشاورزی را بالا ببریم تا کشاورزی اقتصادی شود، افزود: در خبرها مطرح شده که ایران بزرگترین تخریب کننده خاک است و خاک را با ماشین‌های کشاورزی و آموزش اشتباه تخریب می‌کند.

تولیدکننده ماشین آلات کشاوزری ماشین بزرگر همدان با اشاره به اینکه برخی ماشین‌ها در راستای کشاورزی حفاظتی است، تاکید کرد: باید خاک را برای نسل آینده حفظ کنیم.

استان همدان به یک شهرک صنعتی بخش خصوصی برای ماشین آلات و قطعات بخش کشاورزی نیاز دارد

وی در این راستا عنوان کرد: از کشاورزان و مسئولان بخش کشاورزی تقاضا داریم برای حفظ آب و خاک دست به دست هم داده و این منابع خدادادی را برای نسل آینده تخریب نکنیم.

خاوری دهقان در ادامه به جایگاه استان در استفاده از ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه استان همدان به یک شهرک صنعتی بخش خصوصی برای ماشین آلات و قطعات بخش کشاورزی نیاز دارد، افزود: پروانه ما مربوط به صنایع و مصرف کننده وزارت کشاورزی است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع تولید کاری ندارد و فقط پروانه صادر می‌کند، باید موازی کاری جدا شود و این بخش باید به زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بازگردد

تولید کننده ماشین آلات کشاوزری ماشین بزرگر همدان در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع تولید کاری ندارد و فقط پروانه صادر می‌کند در حالی که باید موازی کاری جدا شود و این بخش باید به زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بازگردد.

در ادامه حسن چهل امیران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با توسعه مکانیزاسیون در استان همدان و کشور، اظهار کرد: در آغاز مکانیزاسیون قرار داریم و باید در این زمینه اقدامات زیر ساختی و مهمی از جمله اقدامات علمی و میدانی را همزمان پیش ببریم.

تولید کننده ماشین آلات کشاوزری ماشین زراعت همدان با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم که در کشورهای دیگر برای توسعه مکانیزاسیون چه کاری انجام داده اند، عنوان کرد: باید طی ارتباط با موسسات تحقیقاتی و دیگر کشورها فعالیت خود را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین بخش صنعت و کشاورزی باید برقرار شود، بیان کرد: فعالیت‌های زیادی در خارج از کشور انجام شده که باید از آن ها الگوبرداری شود اما نیازمند زیرساخت هستیم که در این راستا باید آموزش و ترویج جهاد کشاورزی کمک کند تا کشاورزان تکنولوژی‌های جدید را یاد بگیرند.

کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاثیرگذار در اقتصاد هر جامعه نیازمند به‌روز شدن، پیشرفت و توسعه است و زمانی این مهم اتفاق می‌افتد که ارتباط بین صنعت، دانشگاه و کشاورزی از حالت رکود خارج‌شده و به هم گره بخورد تا بتوان هم محصول بهتری تولید کرد و هم استفاده بهتری از آب‌وخاک داشت بنابراین نباید از ضرورت گره خوردن حوزه کشاورزی همدان با صنعت و دانشگاه غافل شد.

زمان آن رسیده تا از بخش دانشگاهی در حوزه کشاورزی استان همدان و ظرفیت های موجود در آن استفاده و با عجین کردن حوزه کشاورزی با بخش صنعت و دانشگاهی قدم در مسیر ارتقای مکانیزاسیون و به روزسازی این حوزه و در نتیجه ارتقای سطح کیفی و کیفی محصولات کشاورزی همدان گذاشت.

کد خبر: ۶۸٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha