۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
بیکاری ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در چایخانه‌های اصفهان/ مردم به مراکز غیرمجاز روی آورده‌اند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد

بیکاری ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در چایخانه‌های اصفهان/ مردم به مراکز غیرمجاز روی آورده‌اند

اصفهان- آبدار، رئیس اتحادیه چایخانه‌داران شهرستان اصفهان گفت: دو هزار و ۴۰۰ نفر در اتحادیه چایخانه ‌داران اصفهان طی یک سال گذشته با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

ژامیر آبدار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ واحد صنفی تحت پوشش صنف چایخانه‌داران شهرستان اصفهان فعالیت دارند، اظهار داشت: ثبت درخواست جدید برای صدور مجوز این واحدهای صنفی در حال حاضر بسته است و این در حالی است که متقاضیان این واحدهای صنفی زیاد است.

صدور ۱۰۰ مجوز چایخانه در دستور کار است
وی با بیان اینکه صدور ۱۰۰ مجوز فعالیت نیز در حال طی کردن روند اداری است، ابراز داشت: ما آماری از تعداد مراکز چایخانه‌ای غیر مجاز در اصفهان نداریم اما چنانچه در این زمینه گزارشی داشته‌ باشیم در کمترین زمان ممکن برخورد خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران شهرستان اصفهان با بیان اینکه از بهمن سال ۹۸ تاکنون با توجه به شیوع کرونا فعالیت اصناف تحت پوشش این اتحادیه دچار مشکل شده است، ابراز داشت: ستاد مقابله با کرونا در بازه‌ای از زمان فعالیت این مراکز را مجاز و در بازه دیگری از زمان غیر مجاز اعلام می‌کند و از این رو این صنف امنیت شغلی ندارند.

وی با بیان اینکه بازگشایی چایخانه‌ها در دوران کرونا نیز به شرط عدم عرضه قلیان است، ابراز داشت: مسئولان باید توجه داشته باشند که بیشترین مشتریان این مراکز خواهان قلیان هستند و در حالی که چایخانه‌ها اجازه عرضه این محصول را ندارند.

آبدار با اشاره به کاهش تعداد مشتریان چایخانه‌های رسمی در اصفهان گفت: این در حالی است که بسیاری از افراد به چایخانه‌های غیر مجازی که اغلب در خانه‌هایی در حاشیه شهر و باغات راه اندازی شده مراجعه می‌کنند و می‌توان گفت که این امر آسیبی صد چندان نسبت به استفاده از قلیان در مراکز مجاز را دارد.

۹۵ درصد از چایخانه‌های اصفهان اجاره‌ای است
وی ادامه داد: باید توجه داشت که بسیاری از مراکز عرضه قلیان غیرمجاز در منازل مسکونی و بدون هیچ نظارتی راه اندازی شده‌اند و این در حالی است که اتحادیه نیز امکان برخورد با این مراکز را ندارد و باید برای برخورد با آنها حتما مجوز دستگاه قضایی را داشته باشیم.

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران شهرستان اصفهان با بیان اینکه طی یک سال اخیر دو هزار و ۴۰۰ نفر فعال در چایخانه‌های اصفهان با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، افزود: این تعداد حداقل هزینه‌های امرار معاش ۱۰ هزار نفر را تامین می کنند که بیکاری آنها چالش بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از چایخانه‌های اصفهان اجاره‌ای هستند، ادامه داد: هر یک از این مراکز باید حداقل ۸۰ متر مسافت داشته باشند و از این رو ماهانه باید هزینه‌های زیادی را برای اجاره پرداخت کنند که این امر نیز برای کسانی که درآمدی ندارند امری بسیار سخت است ضمن اینکه این افراد باید هزینه های قبوض خدماتی و هزینه های کارگری را نیز پرداخت کنند.

آبدار با بیان اینکه اداره دارایی در زمینه تخفیف در پرداخت مالیات به برخی از واحدهای صنفی همکاری داشته است، ابراز داشت: انتظار ما این است که برنامه‌ریزی مسئولان به گونه‌ای باشد که صنف چایخانه داران بیش از آنچه تاکنون بوده متضرر نشوند.

کد خبر: ۶۸٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha