۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
مدیریت خسارت درسیل های لرستان / برق ۳۷ روستا قطع شد
گزارش بازار از آخرین وضعیت استان های سیل زده

مدیریت خسارت درسیل های لرستان / برق ۳۷ روستا قطع شد

مدیر کل مدیریت بحران وزارت نیرو از قطعی برق ۳۷ و قطعی آب ۲۳ روستای لرستان خبر داده و می‌گوید: در سیل فرودین که بزرگی آن تقریبا معادل سیل دو روز گذشته بوده برق حدود هزار روستا قطع شده بود.

بازار- لرستان را دوباره سیل برد. مسئولان وزارت نیرو متوسط بارندگی در ۳۸ ساعت گذشته را چیزی حدود ۹۵ میلی متر اعلام کرده و می‌گویند احتمالا بارندگی تا پایان امشب ادامه پیدا کند. مدیر کل مدیریت بحران وزارت نیرو از قطعی برق ۳۷ روستا و قطعی آب ۲۳ روستای لرستان خبر داده و می‌گوید با توجه به حجم بارندگی هایی که شاهد آن هستیم ممکن است این تعداد تا پایان امروز بیشتر هم بشود. عباس شرفی مدیر کل راهداری لرستان هم گفته که پل دوآب ویسیان شهرستان دوره چگنی به زیر آب رفته و بخشی از باند رفت محور خرم‌آباد - پلدختر در منطقه مورانی بطور کلی تخریب شده و تردد در این منطقه امکان پذیر نیست. خسارت های جاده ای به همین جا ختم نشده و بر اساس گزارش های دریافتی بخشی از سازه عرشه پل "کیان آباد" شهرستان پلدختر بر اثر بارش شدید باراین و جاری شدن سیل تخراز بین رفته و ارتباط جاده ای را قطع کرده است. با وجود همه اینها میثم جعفرزاده مدیر کل مدیریت بحران وزارت نیرو از وضعیت مناسب امدادرسانی و خدمات رسانی می‌گوید: مردمان شهرهای همچون پلدختر که کاسه صبرشان از خانه به دوشی ها لبریز شده، می‌گویند مسئولان تلاشی برای حل مشکل سیل پذیر بودن این شهر و استان نمی‌کنند.

قطعی آب و برق بیش از ۹۰ درصد کمتر شد

هنوز یک سال از سیل فروردین سپری نشده بود که مسئولان از وقوع سیل دیگری در سرزمین آبشارها خبر دادند. به دنبال هشدارهای سازمان هواشناسی و وزارت نیرو مناطق غربی و جنوب‌غربی کشور را به حال آماده‌باش درآمدند و بسیاری از ساکنان این استان مجبور به ترک خانه هایشان شدند. همزمان نیروهای امدادی و دستگاه مسئول اقدامات لازم برای مقابله با وقوع سیل را در دستور کار قرار دادند. منابع محلی می‌گویند: بارش شدید باران که از دیروز آغاز شده باعث بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها شده است و در بسیاری از خیابان های شهر را آب فراگرفته است. با این وجود میثم مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو به بازار می‌گوید: به دلیل آمادگی هایی که ایجاد شده سطح خسارت ها قابل مقایسه با سیل فروردین نیست و حدود ۹۰ درصد کمتر شده است.

به گفته او، در حال حاضر تنها ۳۷ روستا در لرستان برقشان قطع است در حالیکه تعداد قطعی برق در سیل فرودین به حدود هزار روستا رسیده بود. از طرفی در شهرها هم هیچ مشکلی در شبکه برق وجود ندارد. همچنین تعداد روستاهای بدون آب هم ۲۳ پاره اعلام شده است.

یک حساب کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که در حالی سیل دو روز گذشته تقریبا بزرگی به اندازه سیل فروردین داشته اما روستاهای بدون برق ۴ درصد آن روزها هم نیست.

نقاط آسیب پذیر را شناسایی کردیم

مدیر کل مدیریت بحران وزارت نیرو می‌گوید که تجربه سیل فروردین کمک زیادی به ما کردیم و توانستیم تقاط مستعد بحران و آسیب پذیر را شناسایی کردیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای مدیریت بهتر در این مناطق انجام دادیم. به عنوان مثال در شهرهایی که درهنگام وقوع سیل راه‌های مواصلاتی آن قطع می‌شود، تیم های امدادی و تجهیزات را از قبل مستقر کردیم و توانستیم از هدر رفت زمان برای ارائه خدمات جلوگیری کنیم.

 به گفته جعفرزاده، در سیل های قبلی معمولا بعد از سیل به دلیل بسته شدن راه ها امکان ارسال تجهیزات وجود نداشت و روستاهایی که برق و آب نداشتند مدت زمان زیادی را برای دریافت خدمات منتظر می‌ماندند.

۴۰۰ خانوار لرستانی در خاموشی

حدود ۴۰۰ خانوار در لرستان در خاموشی به سر می‌برند. با این وجود سخنگوی صنعت برق هم به بازار می‌گوید: خدمات رسانی در سیل لرستان و کهکلیه و بویر احمد به سرعت در حال انجام است. تعداد روستاهای بی برق از ۵۰۰ روستا از دیروز به ۳۷ روستا کاهش پیدا کرده است. البته از ۳۷ روستایی که برقشان قطع است، ۱۰ تای آنها به دلیل از بین رفتن راه های مواصلاتی امکان دسترسی به آنها وجود ندارد و ۲۷ روستای دیگر هم به دلیل رعایت نکات ایمنی امکان برق‌دار کردنشان وجود ندارد.

به گفته او، هم اکنون تنها یک روستا در کهکیلویه و بویر احمد دچار خاموشی است که پیش‌بینی می‌شود تا یک ساعت آینده مشکل آن نیز حل شود.

خانه به دوشی دوباره پلدختری‌ها

اواسط روز دوشنبه بود که تصاویر تخلیه خانه‌ها از سوی اهالی پلدختر در برخی رسانه‌ها منتشر شد. بعد از آن هم مسئولان محلی با تأیید این خبر اعلام کردند که دستور خالی‌کردن خانه‌ها و مناطق مسکونی که در حاشیه رودخانه قرار دارند، صادر شده و مردم هم همکاری خوبی داشتند. اما شهروندان پلدختری از این خانه به دوشی گلایه دارند. آنها که هنوز خاطره سیل گسترده نوروز٩٨ را فراموش نکرده‌اند، برای چندمین‌بار مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. آنها می‌گوید که اقدامات لازم برای مقابله با سیل در این استان به صورت جدی انجام نمی شود و هیچ تلاشی برای اینکه سیل پذیر بودن این استان را به صورت ریشه ای حل شود، صورت نگرفته است.

پلدختری ها می گویند که زیرساخت‌های کشاورزی مانند شیلات و زمین‌های زراعی، واحدهای دامداری، همچنین جاده‌ها و امکانات آب شرب روستاهای نهاوند به دلیل بروز سیل به شدت خسارت دیده‌اند و مشخص نیست روستاییانی که هنوز کمرشان زیر بار خسارت های سیل فروردین راست نشده، چطور می توانند این حجم از خسارت را پشت سر بگذارند.

گزارش‌های دریافتی حاکی از این است که رودخانه کشکان در داخل شهر پلدختر طغیان کرد و مردم این منطقه را هراسناک از سیل کرده‌ است ‌و هر لحظه در حال افزایش است و ‌با توجه به بارندگی‌های شدید در سطح شهرستان پلدختر و آب‌های بالادست احتمال ورود آب به داخل شهر پلدختر وجود دارد.

کد خبر: ۶٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha