۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
افت فشار گاز قیمت محصولات فولادی را بالا برد / صادرات محصولات فولادی به ۶میلیارد دلار رسید
دلیل گرانی های فولادی چیست؟

افت فشار گاز قیمت محصولات فولادی را بالا برد / صادرات محصولات فولادی به ۶میلیارد دلار رسید

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران با بیان اینکه رقم صادرات فولاد در سال جاری به حدود ۶میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: افت فشار گاز باعث شده، کوره‌های آهن اسفنجی برخی تولیدکنندگان فولاد خاموش شود که این امر باعث کمبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولید فولاد شده و در نهایت قیمت‌ها افزایش یافته است.

بازار-محمدفکوری: رضا شهرستانی، با بیان اینکه در سال جاری فولاد کشور شاهد افزایش ۲میلیون تنی در تولید بوده، اظهار کرد: تولید فولاد در کشور با توجه به عدم انتشار آمار ۳ماهه اخیر به نظر می‌رسد به ۲۷میلیون تن در سال برسد و سال ۹۸ نسبت به سال گذشته که تولید ۲۵ میلیون تن بوده، حدود ۲میلیون تن افزایش تولید را شاهد باشید.

وی افزود: یکی از معضلات اصلی که فولاد کشور در سال جاری با آن روبه‌رو بوده کمبود مواد اولیه از سنگ آهن تا کنسانتره است که باعث شده تولیدات فولادی تحت شعاع این کمبود قرار گیرد لذا اگر این مورد برطرف شود به نظر می‌رسد تولیدات فولادی به ۲۸ میلیون تن در سال برسد.

افت فشار گاز قیمت محصولات فولادی را بالا برد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، با اشاره به افزایش قیمت محصولات تولیدی فولاد در ماه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: قیمت محصولات فولادی با رشد زیادی در ماه‌های اخیر همراه بوده که علت آن کمبود مواد اولیه و افت فشار گاز بوده و این افت فشار باعث شده، کوره‌های آهن اسفنجی برخی تولیدکنندگان فولاد خاموش شود که این امر باعث کمبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولید فولاد شده و در نهایت قیمت‌ها افزایش یافته است.

این فعال حوزه فولاد، ادامه داد: البته همچنان تولیدات فولادی کشور با توجه به قیمت دلار آزاد، در مقایسه با قیمت‌ محصولات فولادی در بازار بین المللی ارزانتر بوده است.

شهرستانی با انتقاد از عملکرد شرکت ملی گاز ایران در برطرف کردن نیازهای گازی کارخانه‌های تولیدکننده فولاد کشور، گفت: اداره گاز نتوانسته گاز مورد نیاز واحدهای فولادی را تامین کند و همان‌گونه که تولید کشور در تابستان با مشکل برق روبه رو بوده، در زمستان با افت فشار گاز و در پی آن کاهش تولیدات محصولات فولادی همراه بوده است.

صادرات ۱۰.۵ میلیون تنی محصولات فولادی 

وی با بیان اینکه سال قبل فولاد کشور حدود ۸.۵ میلیون تن صادرات داشته است، افزود: به نظر می‌رسد صادرات محصولات فولادی در سال جاری به ۱۰.۵ میلیون تن برسد که این امر به علت بالا بودن کیفیت محصولات فولادی ایران بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، تصریح کرد: با توجه به اینکه تولیدات محصولات فولادی کشور تا پایان سال و ماه‌های اولیه سال آینده فروخته شده، رقم صادرات فولاد در سال جاری به حدود ۶میلیارد دلار خواهد رسید لذا با توجه به اینکه تحریم‌های امریکا از سال‌های گذشته بیشتر بوده توانسته‌ایم رقم صادراتی محصولات فولادی را نسبت به سال قبل افزایش دهیم.

دولت از قیمت‌گذاری در صنایع فولادی دست بکشد

این فعال حوزه فولاد، با اشاره به اینکه دولت باید دست از قیمت‌گذاری در حوزه فولادی کشور بردارد، گفت: خواسته انجمن فولاد ایران از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که در قیمت‌گذاری محصولات فولادی دخالتی نکند و اجازه دهد بازار و زنجیره فولاد خود را پیدا کنند و با توجه به برخی افزایش قیمت‌ها سرمایه‌گذاران تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که سود بیشتری دارد شوند.

شهرستانی ادامه داد: این امر در دراز مدت باعث بالانس بازار فولاد و افزایش تولید در جهت توازن زنجیره فولاد خواهد شد و دولت نباید اجازه دهد بخشی از زنجیره درگیر کمبود منابع و مواد اولیه شود.

هیچ‌گونه افت و قطع گاز در صنایع و نیروگاه‌های کشور نداریم

این اظهارات د حالی است که  محمد عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، گفت: هیچ‌گونه افت فشار و قطعی گازی در صنایع و نیروگاه‌های کشور در روزهای اخیر گزارش نشده است.

به گفته وی، فشار گاز در روز گذشته ۴۸۰ میلیون متر مکعب بوده که نشان دهنده طبیعی بودن آن بوده است.

کد خبر: ۶٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha