۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
سفر ارزان به نوروز سمنان؛ کویر گردی با روزی ۱۰۰ هزار تومان
بازار بررسی می‌کند؛

سفر ارزان به نوروز سمنان؛ کویر گردی با روزی ۱۰۰ هزار تومان

شاهرود- استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم گردشگری است که یکی از آن‌ها کویر نوردی و البته بومگردی و بازدید از ‏جاذبه‌های زیبای دشت کویر است که می‌توان نوروز ۹۹ را با هزینه‌ای بسیار پائین در این مناطق گذراند‎.‎

به گزارش خبرنگار بازار، استان سمنان به دلیل قرار گرفتن کوهپایه جنوبی البرز و همچنین شمال دشت کویر دارای هر دو اقلیم کوهستانی و جنگلی و  همچنین کویر و دشت و بیابان است که در برخی مناطق مانند شاهرود می‌توان با ۳۰ دقیقه رانندگی از شهر به میان جنگل انبوه رسید و یا برعکس با یک ساعت رانندگی به کویر برهوت!

این امر موجب شده تا بومگردی و گردشگری در سال‌های اخیر به‌خصوص که شناساندن ظرفیت‌های گردشگری بیش از گذشته مدنظر است، رونق بگیرد. بومگردی ها همچنین کمک کرده‌اند تا سفرهای اقتصادی‌تر در این وضعیت و مشکلات معیشتی مردم، بتواند برایشان خاطراتی خوش در نوروز ۹۹ رقم بزند.

بومگردی و کاهش هزینه‌ها

بومگردی ها نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش داده‌اند بلکه توانسته‌اند مردم را از دل‌زندگی ماشینی دور ساخته و چند لحظه آن‌ها را به دل یک روستا یا طبیعتی بکر ببرند که به‌ویژه تهرانی‌ها آن را در رؤیا می‌بینند.

بیش از ۸۰ بومگردی در درون استان سمنان وجود دارد و مسیرهای گردشگری مختلفی مانند گرمسار، پاده، سرخه، افتر و قصر بهرام در کنار سمنان، شهمیرزاد، مهدی‌شهر، پرور و همچنین دیباج و دامغان می‌توانند میزبانان خوبی برای سفرهای دوروزه تهرانی‌ها به استان سمنان باشند سفرهایی ارزان که جز هزینه بنزین خودرو یا شام و ناهار در حقیقت هیچ هزینه دیگری ندارد که البته آن‌هم به یمن بومگردی ها بسیار کاهش‌یافته است.

مسیرهای ویژه باقیمت‌های ارزان اما در شاهرود و میامی نیز وجود دارد مسیر کوهستانی و جنگلی و همچنین مناطق بکر شمال شاهرود شامل مجن، تاش و شاهکوه، قلعه‌نو خرقان و جنگل ابر و اولنگ از یک‌سو و طرود و سطوه که میزبان فیلم‌سازان فراوانی هستند تا صحنه‌های رمل و ماسه‌ای دشت کویر را به نمایش بگذارند از سوی دیگر و همچنین بهشت کویر دوستان یعنی بیارجمند، قلعه بالا، رضاآباد توانسته در سال‌های اخیر هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به استان سمنان سوق دهد.

هزینه‌های اندک

هزینه یک روز ماندن در یک بومگردی کویری برای مثال در بیارجمند شاهرود اوج زیبایی‌های کویر و دشت توران و رمل‌های ماسه‌ای برای هر نفر شامل اقامت، صبحانه، ناهار، شام، جای خواب و سرویس بهداشتی و حتی دوش حمام فقط ۷۵ تا ۹۰ هزار تومان است! یعنی یک خانواده سه‌نفری برای ماندن یک‌روزه در دل کویر تمام مخارجشان به ۳۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد.

برای سفر به دشت کویر نگین گردشگری بیابانی استان سمنان یعنی بیارجمند شما باید به شاهرود آمده و ۱۲۰ کیلومتر در جاده مشهد و پس از میامی در راهی فرعی، رانندگی کنید سپس به سمت قلعه بالا و گیور روستاهای هدف گردشگری بروید یک روز در آنجا اقامت کنید و از دیگی که غذای محلی مردم آنجا است لذت ببرید روز دیگر را در رضاآباد باشید و در بازگردید تا تمام این سفر بدون هزینه رفت‌وبرگشت( فقط اقامت و خوراک و ...) برایتان نفری ۱۰۰ هزار تومان هم تمام نشود!

در دل کویر آنجا که ستاره‌ها را می‌توان انگار در مشت گرفت و این به‌واقع می‌تواند تجربه‌ای گران‌بها و زیبا باشد. از سوی دیگر می‌توان در کنار طبیعت بکر، سوغات منطقه را نیز تهیه کرد قیصی و برگه زردآلو، انواع نان و خوراکی‌های مختلف با ارزان‌ترین قیمت‌ها برای مسافران نوروزی مهیا هستند.

مسیرهای گردشگری

تحقیق خبرنگار بازار نشان می‌دهد که اگر یک خانواده تهرانی بخواهند چهار روز را در شاهرود بگذرانند به‌طوری‌که دو روز را در آبشار مجن و کوهستان و جنگل ابر باشند و دو روز هم در بیارجمند و دل کویر با هزینه بنزین، اقامت، خوردوخوراک و .. برایشان هر نفر روزی ۱۲۵ هزار تومان هزینه دارد که این درمجموع حتی به یک‌میلیون تومان هم نمی‌رسد.

جالب اینکه هزینه بنزینی که فاصله ۳۹۰ کیلومتری تهران تا شاهرود صرف می‌شود از هزینه اقامت در جنگل و کویر گران‌تر درمی‌آید! اما به یاد داشته باشید که این هزینه در گرمسار و دیدنی‌هایش، در شهمیرزاد و ... کاهش هم می‌یابد چراکه هزینه بنزین تا تهران کمتر نیز درمی‌آید.

یک خانواده تهرانی برای دو روز ماندن در روستای افتر سرخه و یا پاده گرمسار و ... باوجود هزینه اقامت و بومگردی و ... کافی است برای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان هزینه در نظر بگیرد تا سفری اقتصادی را تجربه کنند.

نوروز بهانه‌ای برای سفر است اما گرانی و پول نداشتن مانعی بر سر راه آن ... در روزهای بعد به‌صورت موردی به تک‌تک مسیرهای گردشگری استان سمنان و تمام هزینه‌های موردنیاز آن اشاره می‌کنیم.

کد خبر: ۶٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha