۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
توقیف کشتی کره ای مبتنی بر مقررات بین المللی است
نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

توقیف کشتی کره ای مبتنی بر مقررات بین المللی است

مقتدایی، نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: توقیف کشتی کره ای یک موضوع مبتنی بر مقررات بین المللی در زمینه حقوق دریاهاست.

به گزارش بازار، «عباس مقتدایی» افزود: اگر کره ای ها مقررات بین المللی را رعایت کنند و گواهی های معتبر و استانداردها را ارائه دهند این مشکل به سرعت قابل پیگیری و برطرف شدن است.

وی اظهارداشت: تمامی اسناد، مدارک و شواهد موجود نشان می دهد کشتی توقیف شده کره جنوبی در آب های خلیج فارس توسط ایران به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم و آلودگی زیست محیطی بوده است.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که کشتی پرچم کره جنوبی را داشته و اکنون بر اساس کنوانسیون ملل متحد در رابطه با حقوق دریاها که یک معاهده بین المللی است و از دهه هشتاد به این طرف بر اساس آن عمل می شود دولت کره جنوبی باید پاسخگوی این نکته باشد که آیا گواهی های معتبر زیست محیطی را در اختیار کشتی قرار داده و نظارت های لازم صورت گرفته یا خیر!؟.

وی افزود: بر اساس کنوانسیون حقوق دریاها جمهوری اسلامی ایران می تواند مطابق با مقررات بین المللی عمل کند و این عملکرد ایران کاملا با ضوابط و قواعد بین المللی منطبق است.

مقتدایی اظهارداشت: کره جنوبی به جای فرافکنی و انجام برخی از اقدامات سیاسی لازم است مقررات بین المللی را رعایت کند و بداند منطقه خلیج فارس منطقه ایست که جمهوری اسلامی ایران در آن اقتدار کافی و لازم را دارد و هرگونه اقدامات مغایر با مقررات بین ‌المللی به شدت رصد می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای نخستین بار چند ماه قبل در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی موضوع بلوکه شدن هفت میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی را مطرح کرده است.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: خطاب من در این جلسه به شخص رئیس جمهور بود مبنی بر اینکه وقتی وزارت امور خارجه نتوانسته کاری را در این سطح به پیش ببرد و رئیس کل بانک مرکزی هم موفق به احقاق حقوق ملت ایران نشده بنابراین خود شما باید ورود پیدا کنید.

وی اظهارداشت: هفت میلیارد دلار از اموال ملت ایران که ناشی از فروش نفت بوده مدت‌هاست در بانک های کره جنوبی است و رها نمی شود اکنون که مردم نیاز به این پول دارند دولت کره به مسئولیت خود عمل نمی کند.

مقتدایی ادامه داد: عدد هفت میلیارد دلار هم در این شرایط سخت برای کشور ایران قابل توجه است.

وی گفت: دولت کره جنوبی بداند ایران از شرایط سخت عبور خواهد کرد ولی در حافظه تاریخی ملت ایران خواهد ماند که چه کسانی در شرایط ویژه و سخت بد عهدی کردند.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: کره جنوبی از یک طرف به ایران بدهکار است و از سمت دیگر تسلیم فشارهای آمریکایی ها شده است.

وی اظهارداشت: این شایسته نبود که کره جنوبی یک شریک تجاری مهم خود که ایران باشد را این گونه آزرده خاطر کند.

مقتدایی تصریح کرد: ملت ایران اکنون این ذهنیت را دارند که اگر کره جنوبی بخواهد در مواقع سختی بدین گونه رفتارکند جمهوری اسلامی ایران باید در روابط خود با این کشور تجدیدنظر جدی داشته باشد چرا که بر خلاف حسن روابط عمل کرده است.

وی ادامه داد: انتظار می رفت کره جنوبی با حسن نیت بیشتری در این زمینه عمل می کرد و اکنون نیز توقع بر اینکه کره ‌ای ها به این نکته توجه کند که ایران کشور مقتدر منطقه است و در ضمن طرف تجاری مهمی محسوب می شود.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کره جنوبی باید آینده روابط با ایران را در نظر بگیرد و مقهور فشارهای یالات متحده آمریکا نشود.

وی یادآورشد: کره ای ها باید بدانند که منطقه خلیج فارس منطقه مهمی است و کشور مهمی مانند ایران را باید با حسن نیت و دقت بیشتری مورد مراوده و تعامل قرار داد.

کد خبر: ۶۸٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha