۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
۸۰ درصد سنگ‌های تزیینی همدان به اصفهان و تهران می‌رود؛ لزوم احداث شهرک سنگ‌بری
بازار گزارش می‌دهد؛

۸۰ درصد سنگ‌های تزیینی همدان به اصفهان و تهران می‌رود؛ لزوم احداث شهرک سنگ‌بری

همدان - ارسال ۸۰ درصد سنگ‌های تزیینی همدان به اصفهان و تهران بر لزوم احداث شهرک سنگ‌بری در همدان تاکید می کند چراکه به گفته مسئولان در حوزه فرآوری سنگ های تزیینی و سنگ بری ها اقدام قابل توجهی در این استان شکل نگرفته و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد چیزی جز ضرر عاید همدان نخواهد شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان ظرفیت‌های مناسبی در بخش صنعت و معدن دارد و از آنجا که در شاهراه ورودی غرب کشور قرار گرفته از توانایی‌های بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاری و دسترسی به بازارهای غرب کشور بهره مند است.

همدان یکی از استان‌های دارای ذخایر و ظرفیت‌های معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است به‌نوعی که در برخی از مواد معدنی مانند آندالوزیت شیست، فلدسپات و سیلیس در ملایر و معادن دولومیت در نهاوند دارای مزیت‌های نسبی است تا جایی که هم‌اکنون دومین معدن سنگ دولومیت جهان در شهرستان نهاوند قرار دارد.

معادن استان همدان با تنوع مواد معدنی از قبیل سیلیس، دولومیت، سنگ‌های تزیینی، سنگ آهن، فلدسپات، آهک صنعتی، آندالوزیت، پوکه معدنی، میکا و سنگ‌های آهکی برای تولید شن و ماسه روبرو هستند ضمن اینکه براساس آنچه در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان آمده ذخیره این معادن بالغ‌بر یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون تُن و استخراج سالیانه آن‌ها حدود ۱۶ میلیون و ۲۹۸ هزار تُن بوده و ‌سرمایه‌گذاری انجام‌شده افزون‌بر ۷۰۳ میلیارد ریال است و در این راستا دو هزار و ۴۴۰ نفر در معادن استان مشغول به‌کار هستند.

یکی از اولویت‌های مربوط به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی توجه به توسعه و احیای معادن کوچک است

بااین‌حال و با وجود این همه امتیاز اما همچنان خام‌فروشی و جای خالی سرمایه‌گذاری‌ها در این مسیر دیده می‌شود درحالی ‌که یکی از اولویت‌های مربوط به اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی توجه به توسعه و احیای معادن کوچک است.

به اعتقاد کارشناسان معادن تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش ‌بسزایی دارند؛ بدین‌سان در استانی چون همدان که دارای ذخایر و ظرفیت‌های معدنی غنی و متنوع است، می‌توان با ایجاد شرایط مناسب سرمایه‌گذاری، قدمی در مسیر ممانعت از خام‌فروشی و البته شکوفایی اقتصادی برداشت.

از میان ده ها و بلکه صدها ماده معدنی استخراج شده از معادن یکی از این مواد معدنی سنگ های تزیینی است که متاسفانه این روزها در سایه نبود تجهیزات مدرن شاهد ارسال آن ها از استان همدان به استان های دیگر و به نوعی خام فروشی این مواد معدنی هستیم.

بررسی وضعیت اسان همدان در خصوص اقدامات انجام شده برای فرآوری مواد معدنی خبرنگار بازار را به برقراری گفتگویی با محمدبشیر یوسفی یگانه؛ رئیس سازمان نظام ‌مهندسی معدن استان همدان هدایت کرد تا وضعیت معادن استان و ورود به عرصه فرآوری آن ها را جویا و برنامه های مورد نیاز در این خصوص را بررسی کند که در ادامه متن آن را می خوانید:

ظرفیت استخراج سالیانه از معادن استان همدان برابر ۱۸ میلیون تُن است
محمدبشیر یوسفی یگانه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه از تعداد ۶۰ کانی، ۳۲ کانی آن در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: ظرفیت استخراج سالیانه از معادن استان همدان برابر ۱۸ میلیون تُن است که از این میزان ۱۰ میلیون تُن استخراج می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه استان همدان چه میزان توانسته در زمینه فرآوری این منابع معدنی وارد کار شود؟ اظهار کرد: در این راستا برنامه ریزی در بخش فرآوری و ممانعت از خام فروشی مواد معدنی حائز اهمیت است و در برخی از بخش ها در استان همدان نیازمند کارخانه‌های فرآوری هستیم.

در معادن مربوط به شن و ماسه که مصالح ساختمانی هستند مشکل فرآوری نداریم و در حوزه فلزی و بخش آهن، تعداد دو کارخانه کنسانتره در استان همدان وجود دارد که درحال فرآوری هستند اما در مرحله آخر یعنی آهن سنگی، نیازمند ورود سرمایه‌گذار هستیم

رئیس سازمان نظام ‌مهندسی معدن استان همدان گفت: در معادن مربوط به شن و ماسه که مصالح ساختمانی هستند مشکل فرآوری نداریم و در حوزه فلزی و بخش آهن، تعداد دو کارخانه کنسانتره در استان همدان وجود دارد که درحال فرآوری هستند اما در مرحله آخر یعنی آهن سنگی، نیازمند ورود سرمایه‌گذار هستیم.

یوسفی یگانه بابیان اینکه کارخانه تولید کنسانتره در زمینه سرب و روی در استان همدان فعال است و ذخایر دولومیت در استان همدان بالا و عیار آن مناسب است، عنوان کرد: در این زمینه می توانیم در حوزه فرآوری در خصوص جداسازی منیزیم از دولومیت پیش رویم و سرمایه گذار جذب کنیم چراکه منیزیم یک فلز استراتژیک محسوب می شود.

یوسفی یگانه با اشاره به اینکه در خصوص فرآوری فروسیلیس در همدان قدم هایی برداشته شده، به وضعیت سایر مواد معدنی استان همدان اشاره کرد و گفت: آندالوزیت در استان همدان منحصربه‌فرد و در کشور، مختص همدان است و مشکل فرآوری آن حل شده، اما درحال حاضر در حوزه تولید آجرهای نسوز از آندالوزیت نیازمند سرمایه‌گذاران بیشتری هستیم.

رئیس سازمان نظام ‌مهندسی معدن استان همدان ادامه داد: متاسفانه علی رغم اینکه در فرآوری برخی از حوزه ها مناسب پیش رفته ایم اما در حوزه فرآوری سنگ های تزیینی و سنگ بری ها مناسب وارد کار نشده ایم.

یوسفی یگانه در تشریح این موضوع گفت: باید در استان همدان با ورود و تجهیز ماشین آلات از حالت فرآوری و سنگ بری های سنتی خارج شویم چراکه با این روند، هم اکنون شاهد آنیم که ۸۰ درصد سنگ‌های تزیینی استان همدان به اصفهان و تهران می‌رود.

استان همدان نیازمند ایجاد یک شهرک سنگ بری است اما علی رغم پیگیری ها تاکنون این مهم محقق نشده است

وی تاکید کرد: استان همدان نیازمند ایجاد یک شهرک سنگ بری است اما علی رغم پیگیری ها تاکنون این مهم محقق نشده تا بتوانیم وضعیت سنگ بری همدان را از حالت سنتی خارج و وضعیتی مدرنی در آن ایجاد کنیم.

به گفته یوسفی یگانه در استان همدان تعداد ۲۰ معدن سنگ تزیینی وجود دارد و سنگ بری های همدان به لحاظ سنتی و قدیمی بودن جوابگوی ۲۰ درصد این میزان نیز نیستند.

۲۵ تیرماه سال جاری بود که استاندار همدان در جلسه شورای معادن استان با بیان اینکه ۳۴۵ واحد صنایع معدنی در استان همدان وجود دارد که ۳۲۴ واحد از آن‌ها فعال هستند گفت درحال حاضر و شرایط فعلی ۹۳ درصد معادن استان همدان فعالیت دارند.

سیدسعید شاهرخی با تأکید بر اینکه به دنبال فرآوری محصولات معدنی در داخل استان همدان هستیم و این مسئله برای ما اهمیت دارد میزان ظرفیت استخراج معادن فعال دارای مجوز در استان همدان را ۱۷ میلیون تُن ذکر و عنوان کرد از این میزان ۱۰ میلیون تُن به‌صورت اسمی و واقعی استخراج می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه علاوه‌بر افزایش ظرفیت این واحدها به دنبال راه‌اندازی واحدهای راکت نیز هستیم، خواستار رفع موانع تولید معادن استان همدان شد و گفت باید هرچه سریع‌تر کمیته رفع موانع اقدام عاجل انجام دهد

اگرچه همدان در زمینه سنگ های تزیینی حرفی برای گفتن دارد اما همچنان با مانعی به نام سنتی بودن روش کار و تجهیزات و پراکنده بودن سنگ بری ها روبرو است

با گذشت ۶ ماه از برگزاری این جلسه همچنان می بینیم که اقدام قابل توجهی انجام نشده و اگرچه همدان در زمینه سنگ های تزیینی حرفی برای گفتن دارد اما همچنان با مانعی به نام سنتی بودن روش کار و تجهیزات و پراکنده بودن سنگ بری ها روبرو است؛ موضوعی که موجب خروج سنگ های تزیینی استان همدان شده است.

بدین سان، زمان آن رسیده تا سنگ های منحصر به فرد همدان را از چرخه خام فروشی خارج کنیم چراکه ارمغان این خروج و ورود به عرصه تخصصی کردن فرآوری و برش دادن ها در قالب یک شهرک تخصصی سنگ بری نه تنها می تواند روند کار را تخصصی تر، حرفه ای تر و بازار پسندتر کند بلکه با خود ایجاد اشتغال در داخل استان را نیز به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۶۷٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha