۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
وجود رانت ۱۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه فولاد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد

وجود رانت ۱۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه فولاد

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از وجود رانت ۱۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه فولاد خبر داد.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی گفت: گزارش‌هایی که از مجموعه نظارتی دولت و خارج از دولت داریم، بیانگر این است که در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹؛ ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت قیمت گذاری دستوری در حوزه فولاد رانت در اقتصاد کشور توزیع شده است.

وی با بیان اینکه این قیمت‌ها به دست تولیدکننده و مصرف کننده نرسیده است، تصریح کرد: قیمت‌هایی که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در رابطه با قیمت خرده فروشی مقاطع فولادی در کشور ارائه می‌کند، بیانگر این است که این قیمت‌ها هیچ شباهتی با قیمت گذاری در حوزه بورس کالا بابت عرضه عمده ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با قیمت گذاری دستوری که هدف آن کاهش قیمت فولاد در بورس بود عملا رانتی ایجاد شد و ضمن ایجاد هزینه برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان نیز از این امر سودی نبردند بلکه محصول را با قیمت‌های بالا خریداری کردند.

پور ابراهیمی همچنین گفت: در هفته‌های اخیر به دلیل تصمیماتِ وزارت صمت در رابطه با قیمت گذاری فولاد در بورس کالا؛ شاهد مشکلاتی برای تولیدکنندگان و سهامداران بورس بودیم که در این زمینه کمیسیون اقتصادی با جدیت ورود پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تعیین قیمت پایه با توجه به محدودیت در عرضه و محدودیت در ارائه فولاد در بورس، شرایطی را در قیمت گذاری فراهم می‌کند که عملا امکان رقابت را سلب می‌نماید.

پورابراهیمی گفت: کمیسیون اقتصادی با توجه به فراگیر بودن این امر ورود پیدا کرد و تصمیمات ما بر این مبنا بود که باید براساس قوانین و مقررات پایدار در زمینه قیمت گذاری در بورس تصمیم گیری شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه قانون مشخص می‌کند که هر کالایی که در بورس پذیرفته می‌شود مشمول قیمت گذاری دستوری نخواهد شد، گفت: مبنای ما در خصوص تصمیم گیری اقدامات دولت مُر قانون خواهد بود و باید براساس مکانیزم‌های مشخص شده و همچنین عرضه و تقاضا، قیمت گذاری واقعی مشخص شود.

پورابراهیمی یادآور شد: با قیمت گذاری دستوری که به تصور برخی کاهش قیمت‌ها را رقم می‌زند، عملا نفعی برای مردم ندارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین، ورود کلیه مراحل مربوط به چرخه فولاد در بورس کالا؛ قیمت گذاری‌ها براساس رویکرد رقابتی؛ تاثیرگذاری در حوزه بازار جهت کاهش قیمت و نیز بهره مندی مردم از قیمت‌های واقعی و انتفاع از سود را از جمله مطالبه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص قیمت فولاد در بورس کالا اعلام کرد.

کد خبر: ۶۷٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha