۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
ورود هندی ها، لهستانی ها و تُرک ها به صنعت ماینینگ ایران| انتقال ذخایر ارزی ایران از اروپا به چین!
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازار خبر داد

ورود هندی ها، لهستانی ها و تُرک ها به صنعت ماینینگ ایران| انتقال ذخایر ارزی ایران از اروپا به چین!

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه به غیر از چین سرمایه‌گذارانی از هند و لهستان و ترکیه هم وارد صنعت ماینینگ در ایران شده‌اند؛ گفت: آمارهایی که درباره بدهی ارزی چین به ایران منتشر می‌شود، مربوط به ذخایر ارزی ما در این کشور است چرا که ما به ازای تمامی نفتی که به این کشور فروخته ایم، کالا وارد می کنیم.

بازار؛ گروه انرژی: سرمایه گذاری چینی‌ها در مزارع استخراج بیت کوین ایران طی هفته‌های اخیر حواشی بسیاری داشته است. بسیاری دلیل خاموشی‌های گسترده در هفته گذشته را مصرف بالای برق در صنعت ماینینگ می‌دانند اما وزارت نیرو سهم مصرف برف در این صنعت را کمتر از یک درصد اعلام کرده است.

مجید رضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین که استخراج بیت کوین توسط خارجی را نوعی صادرات برق می‌داند، می‌گوید: باید ابتدا تکلیف خود را مشخص کنیم و به صورت شفاف پاسخ دهیم که ایران مازاد برق دارد یا خیر؟ اگر مازاد برق داریم و آن را به عراق و افغانستان صادر می‌کنیم پس می‌توانیم آن را به قیمت صادراتی در اختیار استخراج کنندگان خارجی رمز ارز هم قرار دهیم. اما اگر کمبود داریم مسئولان باید پاسخ بدهند که چرا صادرات همچنان ادامه دارد.

حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه غیر از چینی‌ها، سرمایه‌گذارانی از هند و لهستان و ترکیه هم در حال استخراج رمز ارز در ایران هستند، ادامه داد: از آنجاییکه که برق ماینرها بر مبنای نرخ صادراتی محاسبه می‌شود، تولید بیت کوین در ایران همانند صادرات برق است.

 او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتقادهایی که در فضای مجازی نسبت به رویکرد ایران نسبت به وصول بدهی‌های خود از چین شده هم می‌گوید: به ازای نفتی که به این کشور صادر کرده ایم، کالا دریافت می‌کنیم و برخلاف آنچه اعلام شده اتفاقا طلب زیادی از این کشور آسیایی نداریم. او همچنین اعلام می‌کند که حدود ۱۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی در این کشور داریم که بسیاری آن را به اشتباه بدهی این کشور به ایران می‌دانند.

متن کامل گفتگوی بازار با  مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با خبرگزاری بازار را در ادامه می‌خوانید: 

تنها چینی‌ها نیستند که در ایران بیت کوین استخراج می کنند و  بر اساس آنچه اعلام شده هم اکنون سرمایه گذارانی هم از هند و لهستان و ترکیه وارد این صنعت در ایران شده اند 

* اعلام خبر استخراج بیت کوین توسط چینی‌ها در مزارع ایران واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. مسئولان وزارت نیرو مدعی اند که این کار چینی‌ها قانونی بوده و مجوزهای لازم را برای سرمایه گذاری در این صنعت را کسب کرده اند. اما فعالان این صنعت مدعی اند که برق ارزان ما نصیب خارجی‌ها شده و تاوان آن را مردم پرداخت می‌کنند. واقعیت ماجرا چیست؟
اطلاع دقیقی از نحوه فعالیت و قانونی بودن یا غیر قانونی بودن چینی‌ها در مزارع بیت کوین ایرانی ندارم. اما می‌دانم که غیر از چینی‌ها سرمایه گذارانی از هند و لهستان و ترکیه هم مشغول تولید ماینینگ در کشور ما هستند. اما سئوالی که این روزها بسیار پرسیده می‌شود این است که سود برق ارزان ایران چرا باید نصیب خارجی‌ها شود.؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بر اساس مصوبه دولت برق استخراج کنندگان رمز ارز به قیمت صادراتی محاسبه می‌شود و همانند صادرات برق بوده و به همین میزان درآمد برای وزارت نیرو دارد.

باید ابتدا تکلیف خود را مشخص کنیم و به صورت شفاف پاسخ دهیم که ایران مازاد برق دارد یا خیر؟ اگر مازاد برق داریم و آن را به عراق و افغانستان صادر می‌کنیم پس می‌توانیم آن را به قیمت صادراتی در اختیار استخراج‌کنندگان خارجی رمز ارز هم قرار دهیم

* از آنجاییکه برق استخراج کنندگان ماینر بر مبنای قیمت صادراتی تعیین می‌شود، هیچ محدودیتی نباید برای آن قائل شد؟
باید ابتدا تکلیف خود را مشخص کنیم و به صورت شفاف پاسخ دهیم که ایران مازاد برق دارد یا خیر.؟ اگر مازاد برق داریم و آن را به عراق و افغانستان صادر می‌کنیم پس می‌توانیم آن را به قیمت صادراتی در اختیار استخراج‌کنندگان خارجی رمز ارز هم قرار دهیم. اما اگر کمبود داریم مسئولان باید پاسخ بدهند که چرا صادرات همچنان ادامه دارد. چرا که اگر اگر مازاد برق نداریم صادرات به عراق و افغانستان هم معنی ندارد.

* سوال اینجاست وقتی سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها تا این اندازه کم است، چرا سرمایه گذاری در صنعت رمز ارز تا این اندازه برای چینی‌ها جذاب شده است و چرا دولت برقی را که در اختیار آنها قرار می‌دهد باید معادل قیمتی باشد که در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار می‌گیرد؟
نباید فراموش کرد که چینی‌ها تنها در حوزه ماینینگ در ایران سرمایه گذاری نکرده‌اند. به عنوان مثال در صنایع کوچک همچون تولید سرامیک و صنعت خودر هم سرمایه گذاری زیادی توسط این کشور صورت گرفته است. همچنین بخش زیادی از معادن ما را چینی‌ها زنده کرده اند. اما کاهش سرمایه گذاری تنها محدود به چین نیست. بر اساس آمار موجود تقریبا در ۳۰ سال گذشته سالانه تنها ۲ میلیارد سرمایه خارجی جذب کردیم.

 به ازای نفتی که به چین  فروخته ایم، کالا وارد کرده ایم. بر اساس آنچه رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور خارجه اعلام کرده در این کشور پول بلوکه شده ای نداریم

* اما به نظر می‌رسد که حمایت‌های ایران از چین بسیار بالاست. به طوری که با وجود حجم بالای بدهی که دولت این کشور به ایران دارد، دولت ما کار خاصی برای وصول این بدهی نمی کند.
مرجع رسمی اعلام بدهی چین به ایران وزارت اقتصاد است.  اما باید توجه داشته باشیم که دو جور طلب داریم. نوع اول اینطور است که ما نفتی را به کشور فروخته ایم اما پول آن را هنوز دریافت نکرده ایم. این همان شرایطی است که با کشورهایی همچون ژاپن و کره جنوبی داریم. این کشورها نه حاضرند طلب ما را به صورت ارزی تسویه کنند و نه حاضرند به ازای آن کالایی تحویل ایران دهند. اما در حالت دیگر کشور بدهکار حاضر است که بدهی خود را در قالب کالا با ما تسویه کند. این همان شرایطی است که ما در مقابل هند داریم. اما از آنجاییکه که بسیاری از کالاهای مورد نیاز ما در این کشور وجود ندارد، بخشی از پول ما در هند رسوب کرده است؛ اما هر وقت که دلمان بخواهد از آنجا کالا وارد می‌کنیم. اما در کشوری همچون چین هرچقدر که نفت فروخته ایم، کالا وارد کرده ایم. بر اساس آنچه رییس کل بانک مرکزی و وزیر امور خارجه اعلام کرده در این کشور پول بلوکه شده ای نداریم.

بر اساس آخرین آماری که اعلام شده حدود ۱۷ میلیارد دلار ذخیره ارزی در این کشور داریم. ذخیره ارزی به معنی بدهی ارزی یا بلوکه شدن پول های ایران در این کشور نیست

* اما آمارهای موجود نشان می‌دهد که چین با بدهی بیش از ۲۰ میلیارد دلاری در صدر فهرست کشورهای بدهکار به ایران قرار دارد.
با شروع تحریم‌ها در دهه ۸۰، بلوکه شدن ذخایر ارزی ایران که در آن سال‌ها بیشتر در کشورهای اروپایی بود، به شدت ایران را تهدید می‌کرد. برای فرار از توقیف اموال، دولت تصمیم گرفت که بخشی از این ذخایر را به کشورهای امن تری از جمله چین منتقل کند. اما باید توجه داشت که این پول‌ها قابل خرج کردن نیست و بانک مرکزی پیش از این ریالش را چاپ کرده و دست مردم داده است. بر اساس آخرین آماری که اعلام شده حدود ۱۷ میلیارد دلار ذخیره ارزی در این کشور داریم . ذخیره ارزی به معنی بدهی ارزی یا بلوکه شدن پول های ایران در این کشور نیست.

کد خبر: ۶۷٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha