۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
بهای نفت در بازار نیویورک کاهش یافت
در پایان معاملات روز گذشته؛

بهای نفت در بازار نیویورک کاهش یافت

بهای ‌نفت در پایان معاملات بازار نیویورک، بعد از هفت روز کاری افزایش، کاهش یافت.

به گزارش بازار، بهای نفت در معاملات روز کاری گذشته در بازار نیویورک، در حالی کاهش یافت که هفت روز آنچنان افزایش یافته بود که چنین افزایشی از ده ماه پیش تاکنون برای دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی نفت خام سبک ‌برنت (دریای شمال) که ‌از آن به عنوان مرجع قیمت گذاری ‌نفت در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود و نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا به کار ‌برده می ‌شود، سابقه نداشته بود.  

در پایان معاملات روز کاری پیشین، بهای نفت خام سبک ‌برنت (دریای شمال)، برای تحویل در ماه مارس با ۹۱ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۵۶ دلار و شش سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت)، ‌برای تحویل ‌در ماه فوریه با ۵۶ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۵۲ دلار و ۹۱ سنت رسید.

بهای این دو شاخص عمده نفتی جهان، در پایان معاملات امروز بازارهای آسیایی به ترتیبی حتی به هر بشکه ۵۷ دلار و ۴۲ سنت و ۵۳ دلار و ۹۳ سنت نیز رسیده بود.

از چهارم ژانویه که روز کاری نخست امسال بوده است بهای نفت در بازار جهانی حدود ده درصد افزایش یافته است.

فیل فلین (Phil Flynn)، از شرکت مشاور سرمایه گذاری ‌و ارائه خدمات مدیریتی پرایس فیوچرز (Price Futures) ‌در تحلیل نوسان قیمت نفت در ‌معاملات امروز گفت: دو عامل کاهش میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا که اقتصاد نخست جهان و بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان است و همچنین افزایش تقاضا برای نفت در سطح جهان در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نقش داشته است. اما استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در کنگره این کشور باعث شد تا قیمت‌ها در معاملات روز گذشته فروکش کند.

اما انتشار گزارش مربوط به میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا با توجه به اینکه کاهشی بود باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شد. بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا (EIA)، نهادی وابسته به وزارت انرژی آمریکا که آمار و گزارش‌های مربوط به بازار انرژی و نفت آمریکا را منتشر می‌کند، میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور در هفته گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. اما با وجود این گزارش مثبت، کارشناسان، کارگزاران و تحلیلگران بازار انرژی و نفت منتظرند ببینند که موضوع استیضاح دونالد ترامپ چه نتیجه‌ای پیدا می‌کند.

بر اساس این تحلیل روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب دموکرات در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا، در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی خواهد شد. زیرا وی بر این باور است باید روند بی رویه حفاری چاه نفت برای تولید نفت رسی و تولید بیش از حد این نوع نفت در آمریکا تحت نظارت و مدیریت قرار گیرد. این کار به معنای آن است که باید انتظار داشته باشیم که تولید نفت در دوران ریاست جمهوری بایدن کاهش خواهد یافت.

این کارشناس نفتی در بخش دیگر از سخنان خود افزود: سیاست‌های که برای مبارزه با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی اعلام می‌شود برای حفظ محیط زیست خوب است و همین کار برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نیز مفید است.

از نظر تقاضا برای نفت در سطح جهان نیز خوش‌بینی کارشناسان، کارگزاران و تحلیلگران بازار انرژی و نفت بر سرعت گرفتن پویش واکسیناسیون در برابر بیماری همه گیر ویروس کووید-۱۹، مبتنی است. اقدام عربستان سعودی در کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای نفت در روز در ماه‌های فوریه و مارس دیگر عامل تاثیر گذار در افزایش قیمت نفت در بازار جهانی در روزهای اخیر بوده است. طبق توافقی که گروه نفتی اوپک پلاس، در نشست پنجم ژانویه به دست آورد میزان کاهش عرضه نفت از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به هفت میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه در روز در ماه فوریه خواهد رسید. سپس رقم این شاخص در ماه مارس به هفت میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

کد خبر: ۶۷٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha