۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
آیا بایدن به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت؟
گازتا روسیه بررسی کرد

آیا بایدن به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت؟

ایران موضع بسیار سر سختی را در پیش گرفته تا بعد بتواند در آن نرمشی از خود نشان دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: اتحادیه اروپا از ایران خواسته تا به اجرای تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای باز گردد و در این زمینه، به انجام تلاش های حداکثری خود برای باز گرداندن امریکا به میز مذاکرات وعده داده است.

در این میان، ایران از ازسرگیری غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد سخن گفته است.

این رویداد، چند هفته قبل از مراسم تحلیف «جو بایدن» و انتقال دولت در امریکا رخ داده است. رئیس جمهور منتخب امریکا بارها، از ضرورت ازسرگیری توافق با ایران سخن گفته است. اما، اقدامات «دونالد ترامپ» شانس برای ازسرگیری توافق را تحت تاثیر قرار داده است.

اتحادیه اروپا از ایران می خواهد تا تصمیمیش در رابطه با آغاز غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در تاسیسات هسته ای فوردو را بازبینی کند. تاکنون، ایران ذخایر اورانیوم خود را تا سطح ۴.۵ درصد غنی سازی کرده بود. این تصمیم آخر تهران، نقض جدی شرایط توافق هسته ای بشمار می رود.

غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم برای ساخت بمب اتم کافی نیست. برای این منظور، به غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نیاز است. اما این سطح اغلب، در راکتورهای هسته ای تحقیقاتی استفاده می شود و در حقیقت این گام، شانس را برای ساخت سلاح هسته ای افزایش می دهد. البته خود تهران بارها گفته که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست.

یک ماه پیش، مجلس شورای اسلامی قانون مربوط به فعال سازی اقدامات هسته ای را تصویب کرد. این ابتکار عمل در راستای تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم طی یک سال تا سطح غنی سازی ۲۰ درصد و همچنین چشم پوشی از پروتکل الحاقی می باشد. این قانون چند روز بعد از ترور «محسن فخری زاده» تصویب شد. اجرای این قانون نیز یک روز بعد از سالگرد ترور سردارقاسم سلیمانی اعلام شد. در همان روز، تانکری با پرچم کره جنوبی نیز توقیف شد.

تحلیلگران معتقدند که ایران از این طریق تلاش می کند به مواضع خود در مذاکرات تحکیم بخشد. به اعتقاد «دمیتری دانیلوف» معاون مدیر انستیتوی امنیت اروپا در آکادمی علوم روسیه، در حال حاضر ایران بسیار امیدوار است. ایران موضع بسیار سر سختی را در پیش گرفته تا بعد بتواند در آن نرمشی از خود نشان دهد.

«یوری روگولف»، مدیر بنیاد مطالعات امریکا در دانشگاه دولتی مسکو معتقد است که بایدن در دوره اوباما، معاون رئیس جمهور و مسئول عقد توافق هسته ای بود. او بارها تصریح کرده بود که اقدامات ترامپ در قبال ایران غیر سازنده است و باید امریکا به برجام باز گردد تا تهران نیز مفاد توافق هسته ای را اجرا کند. تمامی این موارد، این تفکر را ایجاد می کند که باید در انتظار بازگشت امریکا به برجام باشیم.

به اعتقاد «دمیتری دانیلوف»، سیاست ترامپ در قبال ایران تاثیر مثبتی بر اوضاع نداشته است. بایدن در این زمینه، از اراده سیاسی کافی برای ازسرگیری توافق هسته ای با ایران برخوردار است. این موضوع برای اروپا نیز بسیار پر اهمیت است. اگر اتحادیه اروپا بخواهد توانمندی خود را در سیستم روابط بین الملل و در عرصه امنیت بین الملل اثبات کند، باید موفقیت خود را نشان دهد.

در رابطه با ایران باید گفت که ازسرگیری توافق هسته ای به معنای تلاش برای حفظ وجهه و اعتبار خود خواهد بود. برای ایران، دستیابی به سازش، یعنی پیروزی. تهران خود را برای رویارویی قاطع با امریکا آماده کرده بود و از این رو برقراری سازش و صلح به معنای پیروزی در این موضع خواهد بود.

کد خبر: ۶۷٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مریم IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 0
      بایدن و ترامپ هر دو شون یکی هستن فقط میخوان ایران رو از ساخت انرژیه هسته ای باز بدارند که دیگه با استفاده از انرژیه هسته ای برق گاز دارو هم نتونیم بسازیم و بیشتر محتاجشون بشیم و در آخر ایرا ن رو هم طلب میکنند اینا شیطانن خود شیطان همشون برایه مصلحت کشور خودشون کار میکنند و سر در کار کشورهایه دیگه هم میبرند به آمریکا چه ربطی داره که ما انرژیه هسته ای داریم