۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
فقر صنایع تبدیلی آفت کشاورزی اردبیل
بازار گزارش می‌دهد؛

فقر صنایع تبدیلی آفت کشاورزی اردبیل

اردبیل- علی رغم ظرفیت و پتانسیل بالای کشاورزی استان اردبیل اما این بخش همچنان از فقر صنایع تبدیلی رنج می‌برد؛ موضوعی که در طول سالیان گذشته به معضل اساسی برای کشاورزان اردبیلی تبدیل شده است.

نرگس محمدی؛ بازار: اینکه اقتصاد استان اردبیل برپایه کشاورزی بنانهاده شده سخنی به‌گزاف نیست. داشتن ۷۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد و سه دشت مستعد اردبیل، مشگین‌شهر و مغان با ظرفیتی بی‌نظیر در تولید و عرضه محصولات استراتژیک همه و همه نشان از استعداد فوق‌العاده کشاورزی استان اردبیل دارد.   

همین مزیت‌ها کافی است تا خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، کشاورزی را بخش پیشران و موتور محرکه توسعه استان معرفی کند.

بیشترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان در حوزه کشاورزی
نیکشاد بابیان اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان در حوزه کشاورزی است گفت: اردبیل نقش ممتازی را در تولید محصولات متنوع کشاورزی دارد و این بخش مردمی‌ترین حوزه در اقتصاد استان و حتی کشور محسوب می‌شود.

نیکشاد سهم استان اردبیل را در تولید محصولات کشاورزی کشور، چهار درصد اعلام کرد و گفت: کشاورزان استان در تولید بذور نقش ممتازی دارند به طوریکه ۹۰ درصد بذر ذرت، ۱۰۰ درصد بذر سرگم، ۱۰۰ درصد بذر چغندرقند و بخش عمده‌ای از بذر دانه‌های روغنی و غلات دانه‌ریز کشور در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی به وجود سه سایت تحقیقاتی در اردبیل اشاره کرد و افزود: عشایر استان با داشتن ۶۵ هزار نفر جمعیت، تولیدات متنوعی را در بخش‌های زراعت، باغبانی و دامی دارند به طوریکه ۴۲ هزار تن گوشت سفید، ۳۲ هزار تن گوشت قرمز و بیش از ۲۶۷ هزار تن شیر و صنایع مرتبط را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

نیکشاد به جایگاه ممتاز اردبیل در بخش کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان سهم ۲۸ درصدی و در حوزه اشتغال سهم ۳۰ درصدی دارد.

با همه تفاسیر اما کشاورزی استان اردبیل همچنان از فقر صنایع تبدیلی و تکمیلی رنج می‌برد. موضوعی که کشاورزان اردبیلی از آن گلایه مندند.

رحمت نصیری یکی از باغداران اردبیلی با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی در استان به معضلی بزرگ تبدیل شده است گفت: در شرایط فعلی بسیاری از کشاورزان از فعالیت خود دلسرد شده اند.

او می گوید: کشاورزان و باغداران ماهها تلاش می کشند تا با فروش محصولاتشان درآمدی کسب کنند اما در زمان برداشت به دلیل نبود امکانات برای فرآوری محصولات، تمام رشته هایشان پنبه می شود.

یکی از مؤلفه‌های مهم برای جلوگیری از خام فروشی محصولات، وجود صنایع تبدیلی است
علی دشتی کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم برای جلوگیری از خام فروشی محصولات، وجود صنایع تبدیلی است گفت: در شرایط  فعلی کشاورزی سنتی جوابگو نیست بنابراین بایستی از شیوه‌های نوین در امر کشاورزی استفاده کرد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان اردبیل در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی اظهار کرد: باید بخش کشاورزی استان را توانمند  کرد تا این بخش به معنای واقعی اقتصادی شود.

دشتی به تحولات اخیر در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: در طول سال‌های گذشته اقدامات درخوری در راستای ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی انجام‌شده اما باید اذعان کرد که هنوز فرصت و راه زیادی برای رسیدن به ایده آل موردنظر داریم.

به خاطر کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی هرسال ضرر و زیان قابل‌توجهی بر پیکره بخش کشاورزی استان اردبیل وارد می‌شود
در همین رابطه صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز اعتقاد دارد که وزارت جهاد کشاورزی اقدام مناسبی در راستای توسعه اشتغال و افزایش درآمد در کشور انجام نداده و در راستای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی عملاً سودی برای کشاورزان عاید نشده است.

بدری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این‌که وزارت جهاد کشاورزی باید در راستای حمایت از بخش تولید کشور اقدامات لازم را انجام دهد، بیان کرد: اگر اقدام عملی برای حمایت از تولید انجام نیابد بدون شک شاهد از دست رفتن رغبت و اشتیاق ادامه کار کشاورزان خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: باید در راستای ایجاد روش‌های اشتغال پایدار در روستاها و افزایش درآمد برای آن‌ها اقدامات اساسی انجام یابد و یکی از این برنامه‌ها اهمیت به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی برای آنان است.

بدری تصریح کرد: استان اردبیل به‌عنوان قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود و قدرت تولید سالانه ۴.۵ میلیون انواع محصولات کشاورزی را دارد که به خاطر کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی هرسال ضرر و زیان قابل‌توجهی بر پیکره بخش کشاورزی این استان وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم صنعت فرآوری کشاورزی را در استان توسعه دهیم تا حد قابل‌توجهی بخش اشتغال و توسعه و رونق تولید در مناطق روستایی محقق خواهد شد و در این زمینه از ضایعات کشاورزی نیز جلوگیری به عمل می‌آید که این مسئله از ضرر به کشاورزان جلوگیری به عمل می‌آورد.

تقویت صنایع تبدیلی سدی محکم در جهت مقابله با خام فروشی محصولات کشاورزی
درهرحال باید اذعان کرد که تقویت صنایع تبدیلی سدی محکم در جهت مقابله با خام فروشی محصولات کشاورزی است.

مرور اخبار مربوط به دپوی سیب کنار جاده‌ای مشگین شهر در طی سال‌های گذشته، نمونه‌ای کوچک از هدر رفت انرژی، سرمایه و زحمت کشاورزان و باغدارانی است که وجود صنایع تبدیلی برای استانی که اقتصادش برپایه کشاورزی استوار است را ضروری و مهم می‌کند.

تقویت صنایع تبدیلی در کنار مسائل اقتصادی، رشد اشتغال‌زایی را نیز به دنبال خواهد داشت و در این میان باتوجه به آمار تولیدات محصولات زراعی و دامی در استان، دارا بودن این صنایع در همه حوزه ها احساس می شود؛ بر همین اساس انتظار می‌رود مسئولان و متولیان حوزه کشاورزی به ایجاد صنایع تبدیلی در استان توجه جدی داشته باشند.

کد خبر: ۶۷٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha