۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
کرونا کاسبی تهرانی ها را کساد کرد/ نیمی از کارگران بیکارند
گزارش بازار؛

کرونا کاسبی تهرانی ها را کساد کرد/ نیمی از کارگران بیکارند

تهران- شیوع ویروس کرونا در کشور و ترس مردم از حضور در اماکن پر تردد و بازارها، این روزها تاثیر خود را در بازارهای گوناگون استان تهران گذاشته است.

بازار؛ چهارشنبه ۳۰ بهمن بود، که خبر فوت ۲ نفر بر اثر ویروس کرونا در قم اعلام شد و پس از آن موجی از شایعات و بزرگ نمایی ها در خصوص این بیماری فضای کشور به ویژه استان های هم جوار با قم را فراگرفت.

استان تهران به عنوان یکی از استان های همسایه قم و پایتخت کشور با جمعیتی حدود ۱۸ میلیون نفر از این قاعده مستثنی نبود و انتشار برخی اخبار و در نهایت تایید وجود فرد مبتلا به کرونا در تهران سبب ترس بیش از پیش مردم شد.

اما در این بین برخی اصناف دچار خسارت شدند و افرادی که چشم انتظار بازار شب عید برای فروش کالای خود هستند، حالا با بازاری مملو از ترس از حضور در اماکن پر تردد و شلوغ مواجه شده اند و هر روز که می گذرد، شاهد بی رونق تر شدن کسب و کار اصنافی مانند پوشاک، آجیل، شیرینی، شیشه بری ها، رستوران ها و ... هستیم.

نیمی از کارگران رستوران بیکار هستند

یک خانم جوان دماوندی که از ترس ویروس کرونا هنوز برای خرید شب عید برنامه ریزی نکرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از تفریحات من رفتن به بازار و خرید و یا گشت و گذار در بازارهای پوشاک، طلا و کفش و ... است، اما چند روزیست، از ترس بیماری واگیردار کرونا از رفتن به اماکن پر تردد مانند بازارها پرهیز کرده ام.

محدثه فلاحتی اضافه کرد: فکر می کنم، اگر همین روند تداوم یابد، بسیاری از مغازه ها مجبور به تعطیلی شوند.

برای بررسی رستوران ها و مراکز فست فود ورامین نیز به خیابان های شهدا، باهنر، مسجد جامع و ۱۵ خرداد که مرکز این صنف است، رفتیم، با آن که وقت شام است و باید رستوران ها و مراکز فست فود شهر پر از مشتری باشند، اما رونقی در این صنف دیده نمی شد.

مدیر یکی از شلوغ ترین رستوران های ورامین با ابراز نارضایتی از روند موجود به خبرنگار بازار گفت: من ماهیانه ۱۵ میلیون تومان کرایه و ۱۷ میلیون تومان حقوق می دهم و حالا فروشم به کم تر از ۲۰ درصد گذشته رسیده و به این ترتیب و به زور از اول اسفند تا پنجم برج یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود داشته ام، که این یعنی ورشکستگی و ضرر عجیب و غریب.

وی که پسر جوانی بوده و خود را خرمی معرفی کرد، افزود: اکنون بیش از نیمی از کارکنان رستوران من بیکار شده اند و عملا فروش و مشتری نداریم، که بخواهند کاری انجام دهند و فقط یک گوشه نشسته اند و انتظار ورود مشتری را می کشند، امیدوارم هرچه زودتر این ویروس از کشور برود و مانند گذشته شاهد حضور مردم در خیابان ها و فروشگاه ها و رستوران ها باشیم.

نگران پاس کردن چک های خود هستم

صاحب یک فروشگاه پوشاک در پیشوا نیز عدم حضور مردم در بازار را دلیل از رونق افتادن کسب و کار این صنف دانست و در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: هر ساله اسفند، ماه طلایی صنف پوشاک است و شاید به جرات بگویم، بسیاری از فروشندگان در این صنف کسادی پاییز و زمستان آذر و دی بازار را به امید اسفند سپری می کنند، حالا هم که بازار اسفند به یاد ماندنی شد.

وی گفت: به جرات به شما می گویم، اگر وضع به همین منوال بماند حداقل نیمی از فروشندگان پوشاک با مشکلات اقتصادی اعم از برگشت چک ها در فروردین، اردیبهشت و خرداد مواجه می شوند، در واقع بسیاری از چک ها برای آن تاریخ ها به امید بازار شب عید کشیده شده است، قسط های بانک نیز معوق خواهد شد و بسیاری از هم صنفی هایم فقط به دلیل کسادی اسفند ورشکست می شوند، چرا که فروش اسفند همیشه به اندازه ۴ الی ۵ ماه عادی است.

در جنوب تهران و اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که اوضاع از این هم بغرنج تر است، از کودکی این بازار را خلوت ندیده بودم، همیشه اگر مردم خرید هم نمی کردند، اما جمعیت در بازار بوده و شور و شوق این بازار خاطره انگیز بود.

یکی از معدود خریداران این بازار که خانم میانسالی بود، اظهار داشت: من فکر نمی کنم، اگر با رعایت اصول بهداشتی و فاصله با دیگران و نیز شست و شوی دستان به خرید برویم، مشکلی ایجاد شود، به هرحال تصمیم گرفتم برای خرید از خانه بیرون بیایم، البته چند روزی بود، که قصد خرید داشتم ولی می ترسیدم.

وی که تبلیغات و اطلاع رسانی های مقابله با ویروس کرونا را موفق و آرام بخش توصیف می کرد، معتقد بود نمی توانیم، زندگی خود را از ترس این که ممکن است، مریض شویم، متوقف کنیم، اما به نظر من حضور غیر ضروری در بازارها و گشت و گذارهای بی هدف نمی تواند، جالب باشد.

مردم از مراجعه غیر ضروری به بانک ها خودداری کنند

در رباط کریم نیز ترس از ابتلا به ویروس کرونا سبب خلوتی بازارها شده است، در این شهرستان حتی بانکها نیز شلوغی گذشته را ندارد، مدیر یکی از شعب بانک های رباط کریم با استقبال از حضور کم تر مردم در بانک ها به خبرنگار بازار گفت: از مشتریان عزیز تقاضا دارم، که تا جایی که می توانند، از بانکداری الکترونیکی برای انجام کارهای بانکی خود استفاده کنند و از حضور در بانک ها بپرهیزند.

ترس از ویروس کرونا بازار قدس نیز مانند دیگر شهرستان های استان تهران به کسادی کشاند، مرد جوانی که یکی از پر فروش ترین آجیل فروشی های این شهرستان را مدیریت می کند، به خبرنکار بازار گفت: بیش از سه چهارم مشتری های ما کم شده اند و در اسفند، که ماه رونق فروش و کسب و کار ما است، مغازه خلوت است و می بینید، که خبری از مشتری نیست.

وی گفت: تمام آجیل های ما در کیسه های سر بسته قرار داده شده و از زمان شیوع کرونا از مشتری ها تقاضا کردیم برای تست، با دست از آجیل ها برندارند و حتما از سرتاس استفاده کنند، تا خدای نکرده آجیل هایمان آلوده نشود، اما کلا تعداد افرادی که معتقدند، دید و بازدیدهای عید در این شرایط خطرناک است، کم نیستند و وقتی دید و بازدید نباشد، آجیلی هم نیاز ندارند.

فعلا تعدیل یا مرخصی اجباری نداشتیم

مدیر یکی از کارخانه های تولید فوم در ملارد نیز از وضعیت رکود حاکم بر بازار مبل در پی شیوع ویروس کرونا غمگین بوده و به خبرنگار بازار گفت: با وضع موجود دو سوم فروش ما کاسته شده است و اکنون تنها یک سوم تولیدات ما فروش می رود.

وی اضافه کرد: اما شب عید است و کارگران از قبل روی دریافتی های خود حساب کرده اند و به همین دلیل هیچ تعدیل یا مرخصی اجباری نداشتیم و مانند قبل کار می کنیم، خدا را خوش نمی آید، که تا جایی که توان داریم و از پس آن بر می آییم، کارگری را بیکار کنیم.

این فعال صنعتی افزود: مبل و بازار مبل تحت تاثیر شب عید است و البته خدا را شکر،فروش ما در ۲ ماه قبل خوب بوده و سفارش های زیادی داشتیم، که در حال تهیه آن ها هستیم و تا پس از تکمیل سفارش ها امیدوارم بازار روی خوشی به ما نشان دهد.

کد خبر: ۶٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha