۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
لغو سیستم چراغ هوشمند خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد
«بازار» بررسی کرد

لغو سیستم چراغ هوشمند خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد

سیستم چراغ هوشمند یا AFS استاندارد روز در صنعت خودروسازی دنیا است. اما در صنعت خودروی کشور به عنوان یک استاندارد جدید مصوب با کد R۱۲۳ شناخته شده، به بهانه جبر تحریم‌ها سازمان ملی استاندارد الزام اجرایی این استاندارد را در شرایط فعلی لغو کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: یکی از سیستم‌های ایمنی در خودرو، سیستم روشنایی(بدرقه) است. این سیستم هنگام حرکت خودرو در شب وظیفه دارد مسیر را برای راننده روشن کند. میدان نوری برای حرکت هر وسیله‌ای یک مزیت عالی محسوب می‌شود اما این مورد تا زمانی است که منجر به کاهش دید راننده و خودرو مقابل نشود. زیرا در زمان حرکت دو خودرو مقابل یک دیگر یا عبور از پیچ‌ها میدان دید رانندگان کاهش یافته و این مساله منجربه تصادف خواهد شد. مهندسان برای جلوگیری از کاهش دید خودروهای مقابل در زمان حرکت در شب، چراغ‌ سمت راننده را با تلرانس نوری یا تابش نور به پایین تولید می‌کردند که دید راننده مقابل مختل نشود.

اما این عوامل هیچ یک کمکی به کاهش میزان آمار تصادفات جاده‌ای در شب نکردند. زیرا با حرکت خودرو با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت به صورت تصاعدی میدان نوری راننده را کاهش و احتمال افزایش خطا انسانی را افزایش خواهد داد. از این رو خودروسازان بزرگ جهانی اقدام به طراحی و تولید سیستم چراغ هوشمند یا همان AFS را تعبیه کردند. سیستم چراغ هوشمند به منظور کنترل بهینه راستای تابش نور چراغ جلو طراحی شده، در نسل اول این سیستم از سنسورهای استفاده می‌شد که مقدار فاصله خودرو با خودرو جلو را تشخیص می‌داد. در صورتی که فاصله بیش از ۲۵۰ متر باشد، اجازه فعال شدن نوربالای خودرو را خواهد داد.

این نسل گاها با اختلال عملکردی نیز مواجه می‌شد، زیرا سنسورهای به کار رفته در آن از نوع لیزری یا راداری بودند که حساسیت بالای به شرایط جوی داشتند. این سیستم بازهم نتوانست مقدار آمار تصادفات را آن‌طور که باید و شاید کاهش دهد. این عامل سبب معرفی نسل دوم این سیستم با هوشمندی بیشتر شد. در نسل دوم این سیستم از یک دوربین استفاده شده که توانایی تشخیص خودرو مقابل تا مسافت ۵۰۰ متری را دارد، در صورت عدم وجود خودرو راستای نور چراغ‌های جلو را به حالت نوربالا فعال خواهد کرد. اما به محض تشخیص خودرو مقابل و کاهش مقدار فاصله جهت جلوگیری از به وجود آمدن کوری لحظه‌ای یا کاهش میدان دید راننده، نور خودرو را به صورت نورپایین فعال خواهد کرد.

دوربین دیجتالی این سیستم در جلوی شیشه جلو تعبیه شده و کمک بسزایی در کاهش تصادفات را ایفا می‌کند. هرچند که این سیستم به عنوان یک استاندارد روز در صنعت خودروسازی دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. اما در صنعت خودروی ما سیستم چراغ AFS به عنوان یک استاندارد جدید مصوب با کد R۱۲۳ شده که نسل جدید این سیستم قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌ها را دارد که از اذیت چشم رانندگان مقابل در زمان حرکت کم می‌کند. اما به دلیل نبود زیرساخت‌های تولیدی، فنی و آزمایشگاهی تاکنون هیچ یک از محصولات تولید داخل به این نوع چراغ مجهز نشدند.

علیرغم، تلاش قطعه‌سازان برای دست یابی به طراحی و تولید سیستم چراغ AFS، به دلیل ضعف صنعت الکترونیک کشور تاکنون موفق به دست یابی این تکنولوژی نشده‌اند. این سیستم مجهز به واحدکنترل الکترونیکی بوده که در کشور فقدان دانش فنی و طراحی آن وجود دارد. سازمان ملی استاندارد نیز تاکنون اجبار و الزامی به خودروسازان جهت دست یابی به این تکنولوژی نداشته است. به دلیل وجود تحریم‌ها نیز از الزام اجرا عقب نشینی و تعبیه آن را به بعد از لغو تحریم‌ها موکول کرده است.

دقت به نکته مهم در چراغ‌ها
در بسیاری از خودروها حتی خودروهای ساخت داخل، کلیدی تعبیه شده که مقدار نور خودرو را براساس ارتفاع آن تنظیم می‌کند. برخی از مالکان خودروها توجهی به این مساله ندارند و شاید کارکرد اصلی این کلید برای چراغ‌ها را نمی‌دانند. معمولا کلید تنظیم ارتفاع از چهار عدد ۰، ۱، ۲ یا گاهی ۳ تشکیل شده است. اگر خودرو تک سرنشین بدون بار باشد، باید روی عدد صفر تنظیم شود. در صورتی که خودرو دو سرنشین بدون بار باشد، باید کلید روی عدد یک قرار بگیرد. در صورتی که سرنشین کامل بدون بار باشد، باید کلید روی عدد ۲ قرار گیرد. اگر هم سرنشینان کامل به علاوه بار مجاز در خودرو باشند، باید روی عدد ۳ قرار گیرد. این تنظیمات باید براساس مقدار وزن خودرو و سنگین شدن انجام شده تا میدان نوری کامل ایجاد شود.

کد خبر: ۶۷٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha