۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
مصرف انرژی بخش خانگی ۲.۲ برابر بالاتر از میانگین جهانی است
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران:

مصرف انرژی بخش خانگی ۲.۲ برابر بالاتر از میانگین جهانی است

پهلوانی، رئیس سازمان ملی بهره وری ایران عنوان کرد: آگاهی داشتن نسبت به این که مصرف انرژی در بخش خانگی در ایران، ۲.۲ برابر بالاتر از میانگین جهانی است تاثیر بسزایی در مسئولیت‌پذیری خانواده‌ها دارد.

به گزارش بازار، فاطمه پهلوانی با موضوع مدیریت انرژی در خانواده ها و کاهش هزینه ها عنوان کرد: افزایش آگاهی زنان مهمترین گامی است که در روند مدیریت مصرف انرژی خانواده ها باید برداشت.

وی افزود: زنان باید مطلع باشند که ایران جز ۱۰ کشور نخست دنیا در مصرف سرانه انرژی است و بدانند که مصرف ما ۸۰درصد از استاندارد جهانی بالاتر است. همچنین آگاهی داشتن نسبت به این موضوع که مصرف انرژی در بخش خانگی در ایران، ۲/۲ برابر بالاتر از میانگین جهانی است تاثیر بسزایی در مسئولیت پذیری حوزه مدیریت مصرف انرژی دارد.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با بیان این که تکنولوژی معنای جدید و اشتباهی از رفاه عرضه کرده است، گفت: بر اساس معیار جهانی، دمای ۱۸درجه سانتیگراد دمای استانداردهای در نیمه دوم سال محسوب می شود. این که درجه حرارت خانه در زمستان را طوری تنظیم کنیم که بتوانیم لباس تابستانی بپوشیم به معنای رفاه نیست.

پهلوانی در پاسخ به مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که آیا سازمان بهره وری برنامه ای برای آموزش خانواده در حوزه مدیریت مصرف انرژی دارد، توضیح داد: سازمان از طریق دستگاه های اجرایی سیاست های کنترل مصرف را پیش می برد و مستقیما عامل اجرا نیست.

به عقیده وی، مهمترین مسئله در این حوزه آموزش به عموم است که حرکت به سمت استانداردهای توسعه را فراهم می کند و بار اصلی فرهنگ سازی و آموزش بر عهده رسانه است. نمونه موفق این عملکرد را در انیمیشن هایی که برای بستن کمربند ایمنی در تلویزیون پخش می شد را شاهد بودیم که موجب شده بود کودکان به ضابطین قانون در خانواده تبدیل شوند.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران تاکید کرد: اکنون باید یک سرمایه گذاری برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در این بخش صورت بگیرد. البته برنامه های وزارت نیرو مانند تشویق کم مصرف ها و افزایش هزینه برق پرمصرف ها، تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف برق داشته است.

پهلوانی توصیه کرد: با توجه به سرد شدن هوا و احتمال قطعی گاز در بسیاری از مناطق کشور، همه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و با صبوری کمک کنند تا بحران ها بگذرد، اما این موضوع نافی این نیست که باید برنامه ریزی ها و اقدامات زیربنایی به گونه ای باشد که در بزنگاه ها دچار مشکل نشویم.

کد خبر: ۶۷٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha