۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
سوء مدیریت؛ علت اصلی تورم در اقتصاد ایران
مسئول میز مالیاتی دفتر بررسی های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد

سوء مدیریت؛ علت اصلی تورم در اقتصاد ایران

شهیدی، مسئول میز مالی و مالیاتی دفتر بررسی های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که ۹۰ درصد علت تورم در دوره‌های مختلف به ویژه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ به خاطر سوء مدیریت بوده است.

به گزارش بازار، علی شهیدی، مسئول میز مالی و مالیاتی دفتر بررسی های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ریشه اصلی تورم، نقدینگی است که از ناحیه بانکی به اقتصاد تزریق می شود.

وی ریشه افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد ایران را در ناترازی شبکه بانکی و استقراضِ ناشی از کسری بودجه دولت دانست و گفت: ساختارهای اشتباه اقتصاد به دولت اجازه نمی دهد که هزینه های جاری و عمرانی خود را از طریق مالیات ها تأمین کند و در نتیجه دچار کسری بودجه و مجبور به استقراض از صندوق توسعه ملی می شود.

شهیدی با اشاره به راهکارهای کاهش این حجم از نقدینگی در اقتصاد بیان کرد: یکی از راهکارها جدا کردن بودجه دولت از ارز و نفت و مدیریت منابع ارزی کشور است چراکه درآمدهای نفتی و متکی بر ثروت علاوه بر تورم زایی، تولید کشور را هم زمین گیر می کنند.

مسئول میز مالی و مالیاتی دفتر بررسی های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که ۹۰ درصد علت تورم در سالهای اخیر به خاطر سوء مدیریت در دوره های مختلف به ویژه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ بوده است.

وی کوچک سازی دولت به معنای واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی با هدف افزایش کارآمدی و کاهش هزینه های دولت را در کاهش کسری بودجه و تورم بسیار موثر دانست و در عین حال متذکر شد: در شرایط رکودِ تورمی، راهکار اصلی افزایش درآمدهای مالیاتی است.

شهیدی همچنین مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خودرو و خانه های لوکس و مالیات بر خرید و فروش ارز را نیز از دیگر راهکارهای کنترل تورم و نقدینگی مطرح و بر اجرای آن ها تأکید کرد.

در ادامه، دکتر محمدباقر معتمد رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت مقطعی مصداق تورم نیست، اظهار کرد: تورم به وضعیتی اطلاق می شود که سطح عمومی قیمتها اعم از کالا و خدمات در یک دوره زمانی مشخص، افزایش مداوم داشته باشد.

وی با اشاره به انواع تورم در اقتصاد گفت: تورم خفیف معمولاً محرّک اقتصاد محسوب می شود و نمی توان کشوری را پیدا کرد که تورم نداشته باشد، تورم خزنده (زیر ۱۰ درصد) و تورم شدید (بالای ۱۰ درصد) و ابرتورم نیز از دیگر انواع تورم در اقتصادهای دنیا به شمار می روند.

رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف با بیان اینکه نقدینگی، بزرگترین نقش و تأثیر را در افزایش تورم دارد، افزود: منشأ ابتدایی این نقدینگی ها بانک مرکزی است که در قالب طرح های عمرانی و غیره به جامعه تزریق می کند و پایه پولی را بالا می برد.

معتمد با اظهار اینکه اصناف از این اقتصاد تورمی بسیار متضرر شده اند، گفت: اصناف نه تنها از این تورم ها و افزایش نرخ ارز منتفع نمی شوند بلکه متضرر هم شده اند.

وی تقویت تولید و تفکر حمایت از تولید در مسئولان را چاره عمده مشکلات اقتصادی ایران دانست و گفت: منظور از تقویت تولید، صرفاً در کارخانجات بزرگ نیست و همه بخش های تولید اعم از کوچک و بزرگ را شامل می شود.

رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف با تصریح بر اینکه تورم باعث فساد و ناامنی اقتصادی شده است، گفت: اگر سرمایه گذاران به جای بازارهای ارز و سکه و بورس، در بخش تولید سرمایه گذاری کنند خیلی از مشکلات حل خواهدشد.

کد خبر: ۶۷٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha