۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
دوره اثرگذاری واکسن کرونا حداقل یک سال است
سوئیس تولید واکسن مدرنا برای آسیا و اروپا را بر عهده دارد؛

دوره اثرگذاری واکسن کرونا حداقل یک سال است

یکی از واکسن هایی که تزریق آن در امریکا و اروپا شروع شده است، واکسن مدرنا است. اخیرا این شرکت خبر از اثرگذاری این واکسن برای دوره بالغ بر یک سال داد و تاکید کرد واکسن نوجوانان تا اوایل سال تحصیلی جدید وارد بازار می شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، شروع واکسیناسیون در دنیا باعث شده است تا بخشی از نگرانی ها در مورد نحوه مبارزه با ویروس کرونا از بین برود ولی هنوز سوالات زیادی در مورد این واکسن بی پاسخ است.یکی از سوالاتی که این روزها در ذهن تمامی مردم وجود دارد این است که واکسن کرونا برای چه دوره ای در بدن ایمنی ایجاد می کند. آیا برای ایمن ماندن در برابر کرونا باید تزریق مجدد  در فاصله زمانی کوتاهی  انجام شود یا خیر؟

تال زاکس یکی از روسای شرکت مدرنا در کنفرانس بهداشت سالانه جی پی مورگان  اعلام کرد: «ما انتظار داریم واکسن تولید مدرنا حداقل برای یک سال بدن را در برابر ویروس کرونا ایمن کند. این کمترین زمانی است که واکسن می تواند از بدن در برابر ویروس حفاظت کند.»

 او در ادامه این کنفرانس در مورد طرح های تازه شرکت برای مطالعه روی بازه زمانی لازم برای ایمنی در برابر کرونا گفت:«هم اکنون مطالعاتی برای بررسی دوره اثرگذاری واکسن در حال انجام است . ما در تلاش برای یافتن این پاسح این سوال هستیم که آیا با تزریق یک دوز واکسن علاوع بر دو دوزی که افراد دریافت می کنند می توان دوره ایمنی را  افزایش داد یا خیر. البته بر مبنای مطالعات ما باید این دوز اضافه در فاصله یک سال از دوز اول تزریق شد. باید در نظر داشت که از تولید این واکسن زمان کوتاهی می گذرد و مطالعات ما روی آن ادامه دارد ولی می توان با اطمینان گفت که واکسن مدرنا قدرت زیادی در مبارزه با ویروس کرونا دارد.»هر چه دوره اثر گذاری واکسنی طولانی تر باشد مزیت بیشتری در دنیای واکسن های کرونا خواهد داشت و به همین دلیل است که مطالعات جامع در این زمینه توسط شرکتهای تولیدکننده واکسن در جریان است.

مدرنا در سوییس هم تولید می شود
زاکس در مورد کارخانه های مختلفی که به تولید واکسن مدرنا مشعول هستند گفت:« ما ظرفیت تولید یک میلیارد دوز واکسن داریم که نیمی از این واکسن در سوییس تولید می شود. شرکت مدرنا با یک کارخانه واکسن سازی در سوییس توافق نامه ای امضا کرده است که به موجب آن تولید واکسن مدرنا در این کارخانه انجام خواهد شد. قرار بر این است  که محصولات تولیدی در کارخانه سوییس  وارد بازار اروپا و آسیا شود.»

او ادامه داد:« کارخانه های فعال در امریکا تنها تامین واکسن مورد نیاز کشورهای امریکای شمالی و امریکای لاتین را بر عهده دارند. از آنجا که  افزایش عرضه واکسن در شرایط کنونی مساله ای بسیار با اهمیت است و می تواند در مقابله با کرونا به ما کمک بزرگی بکند، ما در تلاش هستیم که با کارخانه های واکسن سازی دیگر در دنیا هم قرارداد تولید مشترک امضا کنیم تا توان تولید و عرضه را افزایش دهیم.»شرکت مدرنا پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۲ توان تولید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز واکسن داشته باشد ولی در این سال بیشترین تمرکز روی تولید واکسن برای گروه نوجوانان و کودکان خواهد بود.

امکان تولید واکسن برای کودکان و نوجوانان در سال جاری وجود ندارد
تمامی واکسن هایی که تا کنون تولید شده است، برای بزرگسالان است و این سوال مهم که دنیا چه زمانی می تواند واکسن مورد نیاز کودکان و نوجوانان را تامین کند بارها پرسیده شده است. استفان بانسل مدیر عامل شرکت مدرنا  اخیرا مصاحبه ای با شبکه سی ان بی سی انجام داده است و در مورد شروع مطالعه روی نواجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال صحبت کرد و گفت :«تا شروع سال تحصیلی جدید یعنی سال سپتامبر سال جاری واکسن مورد  نیاز برای این گروه سنی وارد بازار می شود ولی برای گروه سنی یک تا ۱۲ سال نمی توان زودتر از اواسط سال ۲۰۲۲ منتظر واکسن بود.»

وی در این مورد گفت:« سیستم ایمنی کودکان متفاوت از بزرگسالان است و عکس العمل بدن آنها به واکسن ها متفاوت از بزرگسالان است بنابراین باید مطالعات کامل و دقیقی روی این گروه انجام شود و تا زمان تکمیل این مطالعات حداقل یک سال زمان نیاز داریم. باید در نظر داشت یافتن داوطلبانی که در این رده سنی قرار داشته باشند و در آزمایشهای بالینی شرکت کنند هم کمتر از داوطلبان بزرگسال هستند.»

شرکت مدرنا مطالعه روی نوجوانان را از سپتامبر سال ۲۰۲۰ شروع کرده است ولی در مورد زمان شروع مطالعه روی کودکان هنرز زمان بندی مشخصی ارایه نشده است.

 بانسل در انتهای مصاحبه افزود:« ما انتظار داریم برای کودکان نیاز به تزریق با دوزهای پایین تر وجود داشته باشد ولی به دلیل حساسیت این گروه سنی باید با احتیاط زیاد وارد فاز مطالعاتی شویم و این احتیاط هر چه سن فرد کمتر می شود باید افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۶۷٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha