۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
توسعه موتورسیکلت‌های برقی یعنی حذف خودروهای تک سرنشین؛ همه چیز در گرو حمایت دولت
تولیدکننده موتورسیکلت در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد

توسعه موتورسیکلت‌های برقی یعنی حذف خودروهای تک سرنشین؛ همه چیز در گرو حمایت دولت

خداپسند، مدیرعامل یک مجموعه بزرگ تولید موتورسیکلت گفت: استفاده از موتورسیکلت‌ها و خودروهای برقی در تهران بهترین انتخاب و تصمیم است و بالاخره روزی باید به این سمت حرکت کرد. اگر مشتریان حمایت و یارانه‌ای در این زمینه دریافت کنند، بسیاری از خودروهای تک سرنشین و مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی موتورسوار خواهند شد.

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش پیروز حناچی، شهردار تهران طی مراسم امضا تفاهم نامه مشترک بین شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت توسعه موتورسیکلت‌های برقی، از جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های کار اطلاع داد؛ خبری که نقدهای فراوانی را در خصوص وجود زیرساخت تولید این موتورسیکلت‌ها، احداث جایگاه‌های شارژ و توسعه این فناوری را به دنبال داشت. به این بهانه با رحیم خداپسند، مدیرعامل یک مجموعه بزرگ تولید موتورسیکلت به گفت و گو پرداختیم تا عامل توسعه این هدف را بررسی کنیم.

* شهردار تهران به تازگی اعلام کرده موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت بنزینی خواهد شد، به نظر شما این موضوع با توجه به شرایط تولید و قدرت خرید مشتریان امکان پذیر است؟
استفاده از موتورسیکلت‌ها و خودروهای برقی در تهران بهترین انتخاب و تصمیم است و بالاخره روزی باید به این سمت حرکت کرد. اگر مشتریان حمایت و یارانه‌ای در این زمینه دریافت کنند، بسیاری از خودروهای تک سرنشین و مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی موتورسوار خواهند شد.

برخی از مسافران در زمان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، زمانی که یک  موتورسیکلت برقی را خریداری و سوار شوند، مساله ترافیک، آلودگی هوا و بیماری حل خواهد شد. بنابراین این تصمیم شهرداری درست است؛ البته باید اشاره داشت که بحث پیک موتوری در این میان جدای از این مساله است.

* شهردار تهران نیز با اشاره به مساله جایگزینی موتورسیکلت‌های کار (موتورسیکلت‌های بنزینی) با نمونه برقی به دنبال کاهش آلودگی هوا است، با توجه به گفته شما در خصوص جدا بودن موتورسیکلت برقی برای پیک موتوری با مبحث مطرح شده، چه تفاوتی وجود دارد؟
بخشی از افرادی که از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، کارمندان و شاغلین هستند. اگر بتوان به این دسته از مسافران امکاناتی برای خریداری و استفاده از موتورسیکلت برقی داد، بسیاری از موتورسیکلت‌های بنزینی که قرار است خریداری شوند با کاهش فروش مواجه خواهند شد.

حمل و نقل شهری و پیک موتوری را می‌توان به موتورسیکلت‌های یورو ۴ و یورو ۵ که در آینده عرضه خواهد شد، سوق داد. پیک موتوری که ۲۰۰ کیلوگرم بار را با موتورسیکلت جابجا می‌کند، به طور حتم با موتورسیکلت دیگری نمی‌تواند فعالیت داشته باشد

حمل و نقل شهری و پیک موتوری را می‌توان به موتورسیکلت‌های یورو ۴ و یورو ۵ که در آینده عرضه خواهد شد، سوق داد. پیک موتوری که ۲۰۰ کیلوگرم بار را با موتورسیکلت جابجا می‌کند، به طور حتم با موتورسیکلت دیگری نمی‌تواند فعالیت داشته باشد. موتورسیکلت پیک موتوری تفاوت داشته و باید قدرتمند، باتری‌های لیتیومی و محل شارژ در شهر داشته باشد که در حال حاضر نیز چنین زیرساختی در شهر وجود ندارد.

موتورسیکلت برقی نیازمند این دسته از راکبان نیز در کشور وجود دارد، بنابراین اگر حمایت‌های کافی وجود داشته باشد امکان این مساله که موتورهای برقی متناسب این قشر اعطا شود، وجود دارد. هر زمان که آلودگی هوا وجود دارد، ارگان‌ها و سازمان‌ها موتورسیکلت را متهم می‌کنند. این درحالی است که ۵۵ درصد از موتورسیکلت‌های برقی در کشور را واحد تولیدی ما تامین و این موضوع بیانگر توانایی سایر تولیدکنندگان برای محصولات برقی است.

* حمایت از مشتریان باید چگونه انجام شود که تمایل به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در بین آن‌ها رشد یابد؟ قیمت یک موتورسیکلت برقی معمولی در بازار چقدر است؟
در حال حاضر به طور کلی قدرت خرید مشتریان کاهش یافته است، بهترین شیوه نیز اعطا وام ارزان قیمت به مشتریان برای خرید است. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت که قیمت موتورسیکلت برقی از ۲۵ میلیون تومان شروع خواهد شد.

بنابراین اگر دولت به نیروهای سازمان‌ها و ادارات دولتی موتورسیکلت برقی عرضه کند، ۶۰ درصد از مشکلات حل خواهد شد. پیک موتوری نیز تعداد محدودی هستند که برای آن‌ها می‌توان راه حل مناسبی یافت.

اگر زیرساخت‌های سواپ باتری را شهرداری مهیا و مالک باتری باشد، مشتری نیز با خریداری این محصول، به شهرداری برای تامین باتری مراجعه می‌کند و هر جا که شارژ باتری اتمام یافت، باتری بدون شارژ را تحویل و مدل شارژ شده آن را دریافت خواهد کرد این موضوع نیز بهترین حمایت برای توسعه است

* شهردار به روش سواپ باتری و تاکسی‌های لیتیومی اشاره داشته، این نوع شارژ باتری چه تاثیری در توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی دارد؟
اگر زیرساخت‌های آن را شهرداری مهیا و مالک باتری باشد، به عنوان تولیدکننده قادر به تولید موتورسیکلت بدون باتری در کشور هستیم، مشتری نیز با خریداری این محصول، به شهرداری برای تامین باتری مراجعه می‌کند هر جا که شارژ باتری اتمام یافت، باتری بدون شارژ را تحویل و مدل شارژ شده آن را دریافت خواهد کرد این موضوع نیز بهترین حمایت برای توسعه است.

* باتری چند درصد قیمت یک موتورسیکلت را تشکیل می‌دهد؟
قیمت باتری‌ها را اغلب کیفیت و نوع آن‌ها تعیین می‌کند؛ در حالت کلی از ۳۰ تا ۴۰ درصد از قیمت یک موتورسیکلت را باتری تشکیل می‌دهد.

* اگر حمایت‌های لازم از موتورسیکلت‌های برقی انجام شود، چند درصد مردم راغب به خرید آن خواهد بود؟
اوایل که موتورسیکلت‌های برقی به جامعه آمد همه خریداری و استفاده کردند. پس از اینکه این موضوع توسعه یافت و مشاهده کردن که این موتورسیکلت‌ها نیاز به گواهینامه دارند، برخی از خریداران از تهیه موتور منصرف و حتی مالکان نسبت به فروش آن اقدام کردند.

سال‌ها است بحث می‌کنیم که موتورسیکلت‌های برقی تا ۲ هزار وات را قانونی تصویب کنیم که نیاز به گواهینامه نداشته باشد. فقط چند ساعت آموزش برای استفاده از این موتورسیکلت‌ها دیده و برای آن گواهینامه بگیرند. این موضوع سبب رشد ۵۰ درصدی موتورسیکلت سواران خواهد شد.

کد خبر: ۶۷٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha