۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص خرید و فروش ارز دیجیتال
در پاسخ به استفتاء «بازار» مطرح شد؛

دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص خرید و فروش ارز دیجیتال

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به استفتایی دیدگاه خود را در خصوص خرید و فروش ارز دیجیتال بیان فرمودند.

به گزارش بازار، شروع قانون گذاری‌های مربوط به خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران از اوایل سال ۹۷ شروع شد. تا قبل از این تاریخ، قانون مشخصی برای مبادله ارزهای رمزنگاری شده وجود نداشت و به همین دلیل، مانعی برای خرید و فروش وجود نداشت.

در اردیبهشت سال ۹۷ بانک مرکزی ایران طی یک اعلامیه، خرید و فروش بیت کوین در ایران را ممنوع اعلام کرد. در این اعلامیه گفته شده بود «از آنجایی که ماهیت ارزهای مجازی این ارزها را به ابزاری برای پولشویی، تامین مالی تروریسم و به طور کلی جا به جایی پول بین مجرمان تبدیل می‌کند، ممنوعیت به کار گیری این ارزها به بانک‌ها ابلاغ شده است.»

اما این قانون تا حد زیادی بدون استفاده به نظر می‌رسید؛ چرا که تراکنش‌های ارز دیجیتال بر بستر بانک خاصی انجام نمی‌شود و در نتیجه، این ابلاغیه ممنوعیت باعث ایجاد مانعی برای افراد فعال در این حوزه نشد.

در تاریخ شهریور ۹۷ بود که رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرد «سایت‌های فروش اینترنتی رمز ارز شناسایی می‌شوند» از آنجایی که چند ماه قبل از این تاریخ خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران ممنوع اعلام شده بود، شنیدن چنین خبری منطقی به نظر می‌رسید. منظور از سایت‌های فروش اینترنتی رمز ارز، همان صرافی‌ها و فروشگاه‌های انگشت شماری بودند که در آن زمان فعالیت می‌کردند. این مقام مسئول همچنین اعلام کرده بود «با توجه به اینکه رمزارزها پشتوانه خاصی ندارند، ممکن است دچار فراز و نشیب‌های قیمتی در تبادلات مالی شوند و این امر ریسک بالایی را متوجه معاملات می‌کند.»

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا نیز در خصوص اینکه آیا استفاده از بیت کوین در ایران جرم است؟ می گوید: «خیر در حال حاضر برای این مبحث جرم انگاری انجام نشده است.»

همچنین این پایگاه در خصوص این سوال که آیا خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال برای عموم مردم آزاد است؟ بیان می دارد «نامشخص، هنوز قانون گذاری صورت نگرفته است. جرم نیست.» در هر حال به نظر می رسد در این حوزه نیاز به قانون متقنی وجود دارد که شرایط کار را برای علاقه مندان مشخص و تبیین کند. مخصوصا این که استفتا بازار از رهبر معظم انقلاب و نظر ایشان در این باره، ضرورت چنین برنامه ای بیش از پیش می کند.

در خصوص شرعی بودن خرید و فروش ارز دیجیتال خبرنگار بازار طی استفتایی این موضوع را از دفتر حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی جویا شد که متن سوال و جواب در ادامه آمده است.

سوال: با توجه به اهمیت روز افزون خرید و فروش ارز دیجیتال، آیا خرید و فروش آنها به لحاظ شرعی مجاز است؟ آیا صدمه ای به نظام اقتصادی کشور وارد نمی سازد؟

پاسخ: حکم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر: ۶۶٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      63 4
      خب الان آخرش بخریم یا نه
      • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
        12 49
        قانون میگه که این کار غیر قانونیه پس حرف امام درسته
      • وحید FR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
        38 10
        قانون داره جواز استخراج رمز ارز صادر میکنه یه سری به اداره صنعت و معدن بزن اون وقت میفهمی به نظر کم با توجه به این که دارن قانونی استخراج میکنن الان حلال هست
      • حامد IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
        0 0
        سلام خودتان باید تحقیق و بررسی کنید من در یک سایت دیگر دیدم که بخشی ازش ​نوشته بود :  رهبر معظم انقلاب آن را به قانون موکول می‌کنند. قانون یعنی که مجلس تصویب کند و شورای نگهبان تأیید کند. البته رهبر معظم انقلاب تأیید و تصویب نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی را هم مجاز می‌دانند. حال درباره رمزارز‌ها بانک مرکزی مصوبه‌ای دارد که سال ۹۸ تبصره‌ای هیأت وزیران به آن اضافه کرد به این صورت که برخی افراد می‌توانند با مجوز وزارت صنایع و معادن برای واردات کالا به استخراج رمز ارز بپردازند. اما درباره خرید و فروش رمز ارز و یا برای سرمایه‌گذاری و اینکه بخریم تا گران شود، قانون چنین اجازه‌ای نداده است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب اگر خرید و فروش طبق قانون نباشد جایز نیست.  منبع : www.farsnews.ir
    • ناصر IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      درود خدا بر امام خامنه ای
    • اکبر IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      55 26
      سلام درود برامام خامنه ای خرید فروش ارز دیجیتال فکر نکنم جرم باشه چون اینم یه نوع بازار سهام گفته میشه چون بین المللی هست ریسکش بالا است سرمایتو بزاری یایه شبه صفر میشه یا صد
    • محمد IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      52 14
      الان خرید و فروش ارز دیجیتال حلاله یا حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      • ابراهیم IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
        0 0
        قانون در مورد خرید و فروش چیزی نگفته و صرفا مصوبه ای درحکم قانون هست که گفته با اذن وزارت صنعت، معدن و تجارت میشه ارز دیجیتال استخراج کرد. چون قانون تعیین تکلیف نکرده پس درنتیجه باید اصل را بر این بگذاریم که مجاز هم نیست.
    • مریم IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
      29 10
      سلام ،داشتن دستگاه ماینر و تولید ارز مجازی چی؟حلال است یا حرام؟
    • US ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      22 14
      اصلا معلوم هست چه خبره همه چی مبهم و دو پهلو 400 مرکز قانونی که بیشترش تو کرمانه و ماهی 12 میلیارد پول قبض برقشون هست اینا چیه بورس خوشگل خودمون که اگه جرئت داری یه سهم بخر یک ماه تو صف فروشش گیر می کنی با ضرر 30 درصد این حلاه اون وقت؟
    • علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      10 69
      چون احتمال ضرر هست و حکم خروج پول از کشور میشه مشخصه که حرومه استخراج چون ضرری نداره مشکل نداره فک کنم
      • نادر IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
        0 0
        اگه بعد خرید ارز ققیمتش بالابره و بفروشی تبدیل به توامن کنی ورود پول میشه در هر حال 50- 50 میشه ورود و خروج پول به کشور
    • وحید IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      0 0
      سلام ممنون از مطلب مفیدتون . حالا از کجا بدونیم قانون چی میگه؟
    • نوبهار IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      0 0
      آیا ارز دیجیتال چه نوبیتکس چه بایننس حرام است یانه؟ لطفا راهنمایی کنید من موندم وروود کنم یانه؟ مجتهد اینجانب امام خامنه ای هستن از نطر ایشون توصیح بدیدحرام هست یانه؟
    • حامد IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      سلام خودتان باید تحقیق و بررسی کنید من در یک سایت دیگر دیدم که بخشی ازش ​نوشته بود :  رهبر معظم انقلاب آن را به قانون موکول می‌کنند. قانون یعنی که مجلس تصویب کند و شورای نگهبان تأیید کند. البته رهبر معظم انقلاب تأیید و تصویب نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی را هم مجاز می‌دانند. حال درباره رمزارز‌ها بانک مرکزی مصوبه‌ای دارد که سال ۹۸ تبصره‌ای هیأت وزیران به آن اضافه کرد به این صورت که برخی افراد می‌توانند با مجوز وزارت صنایع و معادن برای واردات کالا به استخراج رمز ارز بپردازند. اما درباره خرید و فروش رمز ارز و یا برای سرمایه‌گذاری و اینکه بخریم تا گران شود، قانون چنین اجازه‌ای نداده است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب اگر خرید و فروش طبق قانون نباشد جایز نیست. منبع : www.farsnews.ir