۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
اقتصادی شدن پرورش مرغ در همدان نیازمند تکمیل زنجیره تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصادی شدن پرورش مرغ در همدان نیازمند تکمیل زنجیره تولید

همدان- در حالی شکل‌گیری زنجیره تولید از بهترین راهکارها برای کاهش هزینه تولید و بهره‌برداری به‌صرفه در عرصه پرورش مرغ گوشتی است که به گفته مسئولان استان همدان بارها پیگیری ایجاد ۱۰ زنجیره تولید در استان همدان تا نقطه اجرا پیش رفته اما به نتیجه نرسیده چنان‌که گویی همچون بازی مار و پله هر بار پس از بالا رفتن از مراحلی سخت به نقطه صفر بازگشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: زنجیره‌های تولید نقش مهمی در بهبود کیفیت، کاهش قیمت‌ نهایی محصول و افزایش تولید دارند تا آنجا که ایجاد و تکمیل زنجیره‌های تولید درزمینهٔ اشتغال‌زایی نیز حائز اهمیت محسوب می‌شوند.

در استان همدان واحدهای تولیدی در بخش‌های مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار، مرغ اجداد، واحد جوجه ریزی و مواردی ازاین‌دست فعال است ضمن اینکه همه این واحدها در مرغداری به هم وابسته هستند.

ایجاد زنجیره تولید به کاهش واسطه‌ها، تأمین راحت‌تر نهاده‌ها و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند اما شکل‌گیری این زنجیره نیاز به مدیریت یکپارچه دارد

طبق بررسی ها ایجاد زنجیره تولید به کاهش واسطه‌ها، تأمین راحت‌تر نهاده‌ها و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند اما شکل‌گیری این زنجیره نیاز به مدیریت یکپارچه دارد ضمن اینکه در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان همواره بر لزوم توجه به زنجیره تولید تأکید و از ضرورت شکل‌گیری زنجیره تولید شیر خام، زنجیره تولید گوشت قرمز و زنجیره تولید گوشت سفید به‌عنوان اقدامات اولویت‌دار و محرک توسعه استان یادشده که تا پایان سال ۱۴۰۰ باید محقق شوند.

بررسی وضعیت استان همدان درزمینهٔ شکل‌گیری زنجیره تولید ما را بر آن داشت که پای صحبت‌های علیرضا قراگوزلو؛ مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بنشینیم و وضعیت پیگیری و البته پیشروی زنجیره تولید را در استان همدان جویا شویم که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید:

    ۱۰ زنجیره تولید در استان همدان پیگیری شده اما هیچ‌کدام به نتیجه خاصی نرسیده است

علیرضا قراگوزلو در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه ۱۰ زنجیره تولید در استان همدان پیگیری شده اما هیچ‌کدام به نتیجه خاصی نرسیده است، مطرح کرد: در حال حاضر، تکمیل دو زنجیره تولید در بخش پرورش مرغ پیگیری می‌شود.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مهم بخش کشاورزی تأمین امنیت غذایی یک کشور است، اظهار کرد: پروتئین در تأمین سلامت غذا جایگاه ارزشمندی دارد ضمن اینکه ۱۸ درصد وزن انسان را پروتئین تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پروتئین در تمام سیستم ایمنی بدن نقش دارد، ادامه داد: پروتئین در ساخت پادتن‌ها، در ترکیبات آنزیم‌ها، در ترکیباتی که نقش ذخیره‌ای دارند و مواردی که به ایمنی بدن منجر می‌شود نقش دارد.

قراگوزلو در ادامه با اشاره به اینکه نقش پروتئین در تمام جوامع اثبات‌شده و کمبود پروتئین در افراد خردسال باعث پرخاشگری در کودکان می‌شود، افزود: تأمین پروتئین به‌خصوص پروتئین حیوانی که جایگاه ارزشمندی در ارتقا سلامت دارد، بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته‌شده است.

پروتئین حیوانی باید در سبد غذایی مردم جای‌داده شود
مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه پروتئین حیوانی باید در سبد غذایی مردم جای‌داده شود، عنوان کرد: باید سبد غذایی به نحوی چیده شود که تمام اسیدآمینه‌های ضروری تأمین شود.

وی در ادامه به بروز بیماری‌های مختلف مانند عارضه‌های قلبی در جامعه اشاره کرد و بابیان اینکه پزشکان مصرف گوشت سفید را توصیه می‌کنند، بیان کرد: در استان همدان در راستای افزایش مصرف گوشت سفید اقدامات قابل‌توجهی انجام‌شده است.

۵۲۴ واحد مرغداری مرغ گوشتی در استان همدان وجود دارد
قراگوزلو در ادامه با اشاره به اینکه ۵۲۴ واحد مرغداری مرغ گوشتی در استان همدان وجود دارد، ادامه داد: ظرفیت این ۵۲۴ واحد مرغداری ۹.۵ میلیون قطعه در سال است.

وی با اشاره به اینکه یک‌سوم واحدهای موجود مرغ گوشتی استان همدان فعال و دوسوم آن‌ها غیرفعال هستند، اضافه کرد: از ۵۲۴ واحد مرغ گوشتی پروانه دار در استان همدان تولید در برخی از واحدها صرفه  اقتصادی نداشت.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در رابطه با فعال کردن واحدهای غیرفعال مرغ گوشتی امسال ورود پیداکرده‌ایم، بیان کرد: این آمادگی وجود دارد که واحدهای که تولید آن‌ها صرفه اقتصادی ندارند را به ظرفیت اقتصادی برسانیم تا درآمد خوبی داشته باشند.

به دنبال برگرداندن این ۵۷ واحد غیرفعال به چرخه تولید هستیم و درصورتی‌که این واحدها به چرخه تولید برنگردند پروانه فعالیت آن‌ها لغو می‌شود

وی با اشاره به اینکه ۵۷ واحد پرورش مرغ گوشتی استان همدان به مدت ۶ سال هیچ فعالیتی ندارد، ادامه داد: به دنبال برگرداندن این ۵۷ واحد غیرفعال به چرخه تولید هستیم و درصورتی‌که این واحدها به چرخه تولید برنگردند پروانه فعالیت آن‌ها لغو می‌شود.

قراگوزلو بابیان اینکه در رابطه با پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار سال سختی را سپری کردیم، ادامه داد: امسال نهاده‌های دامی کم بود و این موضوع تولیدکننده و بخش کشاورزی را آزار داد اما در دو ماه گذشته کارها به‌خوبی پیگیری شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه امروز تأمین نهاده برای مرغداران بدون هیچ‌گونه انجام می شود، افزود: درصورتی‌که مرغدار نسبت به ثبت جوجه ریزی آینده در سامانه بازار گاه کوتاهی کرده باشد، مشکل برای مرغدار ایجاد می‌شود.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه به دنبال تکمیل زنجیره مرغ در استان همدان هستیم، اضافه کرد: باوجود پیگیری‌های فراوان اما در تکمیل زنجیره توفیق خاصی به دست نیامده است.

برای ایجاد زنجیره‌های تولید تا نقطه اجرا پیش رفتیم اما مثل بازی مار و پله به نقطه صفر رسیدیم ولی امیدواریم حداقل دوزنجیره را در استان همدان شکل دهیم چراکه زنجیره، تولید برنامه‌ریزی‌شده را شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه ایجاد ۱۰ زنجیره تولید در استان همدان پیگیری شده است، افزود: برای این زنجیره‌های تولید تا نقطه اجرا پیش رفتیم اما مثل بازی مار و پله به نقطه صفر رسیدیم ولی امیدواریم حداقل دوزنجیره را در استان همدان شکل دهیم چراکه زنجیره، تولید برنامه‌ریزی‌شده را شکل می‌دهد.

قراگوزلو در ادامه با اشاره به اینکه واحدهای مرغ تخم‌گذار در استان همدان دو میلیون قطعه ظرفیت دارند، بیان کرد: امروز مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار با ۹۰۰ هزار قطعه فعال هستند ضمن اینکه ماه گذشته ۱۲۰ هزار قطعه با توجه به سن گله حذف شدند اما در چند ماه آینده مجدد به چرخه تولید برمی‌گردند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ واحد مرغ مادر گوشتی و یک واحد جوجه‌کشی در استان همدان فعالیت دارند، بیان کرد: ۱۰ واحد پرورش بوقلمون، ۱۴ واحد پرورش شترمرغ و دو واحد پرورش بلدرچین در استان همدان فعالیت دارند.

سالانه ۶۰ هزار تن گوشت مرغ در استان همدان تولید می‌شود
مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه سالانه ۶۰ هزار تن گوشت مرغ در استان همدان تولید می‌شود؛ ادامه داد: سالانه ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ در استان همدان تولید می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ثبت‌نام مرغ تخم‌گذار در سامانه بازار گاه یک ماه قبل از مرغ گوشتی آغاز شد، افزود: تمام نهاده‌های موردنیاز مرغ‌های تخم‌گذار، مادر و گوشتی تأمین می‌شود اما نهاده‌های موردنیاز سایر ماکیان به‌صورت ۱۰۰درصد تأمین نمی‌شود.

قراگوزلو با اشاره به اینکه سیاست دولت این است که غذاهای سر سفره مردم ارزان‌تر باشد، افزود: نهاده‌ها برای واحدهای مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار به‌صورت کامل تأمین می‌شود و اما سایر ماکیان ۱۰۰درصد تأمین نشده است.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه بابیان اینکه اردیبهشت‌ماه سال جاری در تأمین نهاده‌ها مشکلی ایجاد شد که همین مشکل باعث حذف گله و جایگزینی دیرتر شده بود، بیان کرد: مدتی خلائی ایجاد شد که با ورود گله‌های جدید و رسیدن به پیک تولید این مشکل به‌زودی رفع خواهد شد و سه گله جوان در چند روز آینده برای تولید آماده می‌شوند.

قراگوزلو به پرداخت تسهیلات به واحدهای مرغداری اشاره کرد و بابیان اینکه به واحد مرغ گوشتی برای هر قطعه ۲۰ هزار تومان وام ۶ درصد داده می‌شود، افزود: نهاده‌ها به‌صورت ۱۰۰ در صد از همدان داده می‌شود و بستر برای مرغداری طالب کار فراهم است.

دولت تمام تسهیلات برای پرورش مرغ نژاد آرین را با سود ۶ درصد تأمین می‌کند
وی بابیان اینکه امروز فعالیت در بخش طیور به‌جز یک سالن چیز دیگری نمی‌خواهد، تأکید کرد: دولت تمام تسهیلات برای پرورش مرغ نژاد آرین را با سود ۶ درصد تأمین می‌کند.

با همه این تفاسیر آنچه از صحبت‌ها برمی‌آید اینکه اقتصادی شدن کشاورزی منوط به ورود به بحث زنجیره تولید و تکمیل این بخش است و حال که در استان همدان این حوزه با یک وضعیت ناتمام روبرو است نیاز است تا حلقه‌های مفقوده این حوزه شناسایی و قدم‌ها راسخ‌تر برداشته شود تا بتوان طبق سند راهبردی و عملیاتی که خودِ مسئولین استان همدان تهیه و آن را نقشه راه سه‌ساله عنوان کردند، پیش رویم و شاهد شناسایی بازار فروش و فرآوری محصول در بازارهای مشخص آن و به‌نوعی تکمیل زنجیره تولید در حوزه کشاورزی، دامی، شیلات و غیره باشیم.

کد خبر: ۶۶٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha