۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان بهره برداری شد
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب همدان:

مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان بهره برداری شد

همدان - بختیاری فر، معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان خبر داد.

فرهاد بختیاری فر در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات انجام شده در تصفیه خانه همدان با اشاره به اینکه عملیات راه‌اندازی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب از آبان ماه سال‌جاری با نظارت شرکت مهندسی، مشاور مهاب قدس و شرکت ماشین سازی ویژه آغاز شد، گفت: فاز دوم این پروژه دی ماه سال جاری با صرف یک میلیارد ریال اعتبار وارد مدار بهره برداری شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه عملیات ساخت مُدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب همدان با موفقیت به پایان رسید و با راه‌اندازی آن ظرفیت تصفیه خانه این شهر افزایش یافت.

بختیاری فر با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال فعالیت است، اظهار کرد: با راه اندازی مدول اول تصفیه خانه فاضلاب همدان، ظرفیت بیولوژیکی دبی خروجی پساب این شهر به ۶۴۰ لیتر در ثانیه رسید.

راه اندازی مدول دوم این تصفیه خانه ظرفیت دبی خروجی فاضلاب را با ۶۴۰ لیتر در ثانیه افزایش به یک هزار و ۲۸۰ لیتر در ثانیه رساند

وی افزود: همچنین راه اندازی مدول دوم این تصفیه خانه ظرفیت دبی خروجی فاضلاب را با ۶۴۰ لیتر در ثانیه افزایش به یک هزار و ۲۸۰ لیتر در ثانیه رساند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه با راه اندازی دو مدول یاد شده جمعیت تحت پوشش این تصفیه خانه به ۵۰۰ هزار نفر رسید، گفت: این پروژه با راه اندازی چهار مدول تعریف شده که در حال حاضر دو مدول آن راه‌اندازی و هر مُدول با ظرفیت ۶۴۰ لیتر در ثانیه فاضلاب را تصفیه می کند.

وی با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان شامل واحدهای دانه گیری، حوضچه ته نشینی اولیه، بیوراکتورهای هوازی و بی هوازی حوضچه ته نشینی ثانویه است، عنوان کرد: با بهره برداری از این پروژه امکان بهره گیری ازپساب خروجی با کیفیت مناسب فراهم شده است.

بختیاری فر با بیان اینکه بخشی از فاضلاب تصفیه شده در حال حاضر صرف مصارف صنعتی نیروگاه شده و در آینده نیز درپتروشیمی هگمتانه، پتروشیمی ابن سینا و منطقه اقتصادی ویژه جهان آباد استفاده خواهد شد،گفت: ازآنجا که پساب حاصله دارای کیفیت بالایی است می توان از آن در صنعت بهره گرفت ضمن اینکه احیاء سفره های آب زیر زمینی نیز از این رهگذر امکان پذیر است.

پساب تصفیه شده فاضلاب همدان آب مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح و بخشی از پتروشیمی هگمتانه را تامین می کند

وی تاکیدکرد: پساب تصفیه شده فاضلاب همدان آب مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح و بخشی از پتروشیمی هگمتانه را تامین می کند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب همدان همچنین عنوان کرد: طرح آبرسانی به نیروگاه شهید مفتح از تصفیه‌خانه فاضلاب به عنوان پروژه شاخص شرکت آب و فاضلاب شهری استان همدان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سال ۹۸ انتخاب شده بود.

وی افزود: به عنوان نمونه در مجموعه نیروگاه شهید مفتح همدان توانستیم ضمن حذف و خارج از مدار نمودن چاههای آب موجود در این مجموعه و تزریق پساب تصفیه شده ،راندمان کار نیروگاه را تا ۱۰۵ درصد از سال ۹۷ تاکنون افزایش دهیم.

وی یادآور شد: پساب مذکور توسط خط انتقال به نیروگاه شهید مفتح همدان منتقل و برای تامین آب موردنیاز این نیروگاه یک هزار مگاوواتی استفاده می‌شود که موجب شده تقریبا تمامی چاه‌های آب نیروگاه از مدار مصرف خارج شوند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا همدان همچنین بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه شهید مفتح تنها با دو چاه که صرفا مصارف بهداشتی و شرب دارد و خارج نمودن مابقی چاهها از مدار به فعالیت خود ادامه می دهد ضمن اینکه شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز موظف و مکلف به تامین ۱۲ میلیون متر مکعب پساب برای مجموعه مذکور شده است.

فرهاد بختیاری فر با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب همدان روزانه چیزی در حدود ۵۵ هزارمتر مکعب معادل ۶۴۰لیتر بر ثانیه فاضلاب را تصفیه می کند، عنوان کرد: بخشی از پساب تصفیه شده صرف مصارف صنعتی و مابقی پس از ورود به خط خروجی و رودخانه ها به سفره ای آب زیرزمینی تزریق می شود.

وی عنوان کرد: فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان به صورت مرحله به مرحله در حال راه اندازی است و بخش نهایی آن که لجن فعال است امسال یا اوایل سال آتی وارد مدار خواهد شد.

وی بیان کرد: ظرفیت بیولوژیک هر مدول ۶۴۰لیتر بر ثانیه است در حالی که ظرفیت فیزیکی ان معادل ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است.

بختیاری فر عنوان کرد: در حال حاضر شهرستانهای تویسرکان، سرکان، رزن، نهاوند، اسدآباد،کبودرآهنگ و ملایر دارای تصفیه خانه فاضلاب هستند.

کد خبر: ۶۶٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha