۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
افزایش قیمت مسکن و تعداد معاملات در بهمن

افزایش قیمت مسکن و تعداد معاملات در بهمن

اگر چه این روزها بازار مسکن روزهای آرامی را سپری می کند اما گزارشها حاکی از این است که در بهمن ماه علاوه بر رشد تعداد معاملات قیمت مسکن هم صعودی بوده است و احتمالا در اسفند ماه نیز با توجه به رشد نرخ ارز این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار،بازار مسکن در ماههای دی و بهمن امسال وضعیتی به مراتب بهتر از لحاظ خرید و فروش برای خود به ثبت رساند اما آمارهای سامانه ثبت املاک و مستغلات نشان می دهد که قیمت ها نیز صعودی بوده است.

اگر چه بازار مسکن در اسفند ماه جاری تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا احتمالا بصورت فریز شده ادامه حیات خواهد داد و به گفته اکثر مشاوران املاک اگر این وضعیت ادامه پیدا کند وضعیت خرید و فروش که در دو ماه گذشته بهتر شده بود وخیم خواهد شد.

منصرف شدن برخی فروشندگان مسکن از فروش

برخی از مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار اعلام می کنند که وضعیت خرید و فروش و مراجعات متقاضیان مسکن در اسفند ماه مناسب شده بود اما به یکباره با موضوع شیوع ویروس کرونا برخی از متقاضیان خرید مسکن از خرید منصرف شده اند و حاضر نیستند برای بازدید واحد مسکونی مورد نظر اقدامی انجام دهند.

امید احمدی یکی از مشاوران املاک گفت:البته با گران شدن نرخ ارز برخی از فروشندگان مسکن از فروش مسکن منصرف شده اند و می گویند با افزایش نرخ دلار قیمت مسکن هم قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و افزایش خواهد یافت.

آمارها نشان می دهد قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صعود متوسط قیمت مسکن و عبور آن از مرز ۱۴ میلیون تومان نشان می دهد که مسکن نیز همانند نرخ دلار روند صعودی آرام خود را به تبعیت از افزایش نرخ ارز و حتی افزایش قیمت تمام شده مسکن آغاز کرده است.

برخی از سازندگان مسکن عنوان می کنند که قیمت تمام شده مسکن این روزها با افزایش قیمت مصالح ساختمانی رشد داشته است.

تاثیر رشد قیمت مصالح ساختمانی بر افزایش قیمت تمام شده

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: قطعا رشد قیمت مصالح ساختمانی بر افزایش قیمت تمام شده و در نهایت قیمت مسکن تاثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه رشد ۳۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداریها دلیل محکمی بر بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن است ادامه داد:رشد قیمت فولاد و آهن آلات بر قیمت نهایی مسکن همواره تاثیرگذار بوده و هست پس باید دولت فکری به حال روند صعودی قیمت انواع مصالح ساختمانی داشته باشد.

منوچهر بهرویان کارشناس مسکن در رابطه با تاثیر گرانی آهن بر قیمت مسکن نیز می‌گوید: گرانی آهن باعث بالا رفتن قیمت مسکن و رکود مضاعف در این بازار می‌شود.

چندی پیش محمد آزاد رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان نیز گفته بود که طی یک ماه گذشته به‌طور میانگین نرخ انواع میلگرد، ورق و آهن کیلویی ۴۰۰ تومان افزایش‌یافته که این رقم بیانگر افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار آهن است. موضوع تنها افزایش قیمت آهن نیست چراکه گران شدن آن موجب افزایش قیمت مسکن نیز می‌شود. زیرا یکی از محصولات اصلی در عرصه ساخت‌وساز به شمار می‌آید.

بنابراین گزارش،تعداد معاملات مسکن شهر تهران نیز در بهمن ماه امسال به ۱۳ هزار و ۵۵۰ فقره رسیده که نسبت به دی ماه ۲۵ درصد و نسبت به بهمن ماه پارسال ۴۲ درصد رشد نشان می‌دهد.حال به نظر می رسد که در اسفند ماه باذ توجه به رشد نرخ ارز و عدم خرید و فروش مسکن بازار مسکن دچار یک رکود تورمی شدید شود.

کد خبر: ۶٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha