۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
کد معاملاتی پیش نیاز «سیما ۷۲۴»؛ ثبت معاملات مسکن به نفع مردم است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کد معاملاتی پیش نیاز «سیما ۷۲۴»؛ ثبت معاملات مسکن به نفع مردم است

یزد- سامانه یکپارچه معاملات املاک موسوم به «سیما ۷۲۴» که برای نخستین بار در یزد اجرا شده، هنوز آنگونه که باید و شاید معرفی نشده است، یکی از موانع برقراری ارتباط مردم با این سامانه بی‌اعتمادی و نگاه بدبینانه جامعه در مورد ارتباط این سامانه با مالیات است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح قیمت‌گذاری مسکن که برای نخستین بار در استان یزد به صورت آزمایشی انجام شد و با درج قیمت واقعی مسکن و زمین در محله‌های مختلف شهری در سامانه سیما ۷۲۴ همراه بود، نتایج اولیه خوبی به دنبال داشت.

به دلیل تفاوت قیمت واقعی ملک با قیمت تعیین‎شده از سوی مالکان، برخی قوانین حوزه ملک و زمین در یزد هنوز با وجود اجرای این طرح رعایت نمی‌شود زیرا یک مالک می‌تواند قیمت ملک خود را تعیین کرده و معامله در صورتی انجام شود که خریدار و فروشنده هر دو به انجام معامله راضی باشد.

این طرح از نظر برخورد قانونی با اخلال‌گران بازار مسکن و مفسدین اقتصادی طرح مناسبی بود و به نظر می رسد در صورت ادامه، موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود و به نظر برخی کارشناسان هر زمان قیمت‌ها به ویژه قیمت مسکن کاهش یابد، دیگر بازارها نیز تحت تأثیر قرار گرفته و تورم کاهش می‌یابد.

به دلیل تفاوت قیمت واقعی ملک با قیمت تعیین ‎شده از سوی مالکان، برخی قوانین حوزه ملک و زمین در یزد هنوز با وجود اجرای این طرح رعایت نمی‌شود

وجود یک کد معاملاتی برای استفاده از این سامانه لازم است. نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به خبرنگار بازار در این باره توضیح می‌دهد که برخی افراد کد معاملاتی را با کد مالیاتی اشتباه می‌گیرند؛ این در حالی است که اطلاعات سامانه۷۲۴ در اختیار دارایی قرار نمی‌گیرد و باید از این زاویه به موضوع نگاه کرد که نهایتأ برای نقل و انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی نیازمند نامه دارایی جهت اخذ مالیات از طرفین معامله است.

این سامانه خریدار و فروشنده را در مورد مشکلات قانونی ملک آگاه می‌سازد که این اقدام باعث جلوگیری از بسیاری از اتفاقاتی است که بعدأ گریبان‌گیر مردم خواهد شد و از تشکیل پرونده‌های قضایی پیشگیری می‌کند. برای بررسی بیشتر این موضوع با محمدرضا دشتی‌نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد به گفتگو نشستیم.

* از وضعیت سامانه یکپارچه معاملات املاک چه خبر؟
این سامانه هنوز آنطور که باید به مردم معرفی نشده است. یکی از موانع اجرایی‌شدن این سامانه خود فروشندگان هستند که در این مورد تصمیم گرفته شد که برای آشنایی با سامانه و آگاه‌سازی مردم، برنامه‌های تلویزیونی ترتیب داده شود و از این به بعد معاملات از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام گیرد.

یکی از موانع اجرایی‌شدن این سامانه خود فروشندگان هستند

جلسه‌های متعددی با حضور دادستان و دیگر مسئولان در خصوص بررسی موانع اجرایی شدن سامانه ۷۲۴ برگزار و قرار شده است کارگروهی برای پیگیری و نظارت بر اجرای این کار تشکیل شود. مدتی به علت تعطیلی بازار و بیماری کرونا بازرسی ‌ها توسط اتحادیه املاک کم‌تر شده بود.

* آیا این سامانه برای رصد مالیاتی معاملات راه‌اندازی شده است؟
اصلا اطلاعاتی از طریق سامانه ۷۲۴ در اختیار دارایی قرار نمی‌گیرد؛ باید از این زاویه به موضوع نگاه کرد که نهایتأ برای نقل و انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی نیازمند نامه دارایی جهت اخذ مالیات از طرفین می‌باشد. دفاتر املاک هر ساله اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی ارائه می‌دهند و مالیات بر درآمد سالانه و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند. با ثبت معاملات در سامانه، آمار واقعی‌تری به اداره امور مالیاتی ارائه می‌شود و دفاتر املاک از این موضوع راضی‌تر هستند. تنها عده‌ای که به‌عنوان معامله‌گران یا بورسی‌ها، معاملات را انتقال سند قطعی نمی‌دهند و معامله قول‌نامه‌ای انجام می‌دهند بعضأ فرار مالیاتی داشته‌اند و اداره امور مالیاتی نتوانسته آن‌ها را رصد کند.

* اکنون وضعیت معاملات در دفاتر املاک به چه صورت است؟
چند سالی است که با یکپارچه شدن قول‌نامه‌ها، معاملات منظم‌تر شده و فقط دفاتر املاک مجوزدار قول‌نامه یا همان مبایعه‌نامه‌ها را از اتحادیه املاک می‌گیرند. اکنون دفاتر املاک با استناد به همین قول‌نامه‌ها به اداره امور مالیاتی برای تعیین مالیات واقعی خود اقدام می‌کنند و اداره امور مالیاتی بعد از بررسی قول‌نامه‌ها اقدام به تعیین مالیات می‌کند. متأسفانه یکی از موانع برقراری سامانه، بی‌اعتمادی و نگاه بدبینانه جامعه است. این سامانه ربطی به مسائل مالیاتی ندارد و اداره امور مالیاتی طبق برنامه‌های اجرایی خود پیش می‌رود.

* استقبال مردم و دفاتر املاک از سامانه سیما۷۲۴ به چه صورت بوده است؟
برای استفاده از این سامانه نیاز به یک کد معاملاتی می‌باشد که برخی آن‌ را با کد مالیاتی اشتباه می‌گیرند. کد معاملاتی که تاکنون در این سامانه ثبت شده است نزدیک هزار کد می‌باشد که از جمله دلایل پایین بودن این آمار می‌توان به مواردی چون رکود در بازار مسکن، کاهش تعداد معاملات، تعطیلی‌های صورت گرفته به‌علت کرونا، عدم آشنایی مردم با این سامانه و حساسیت‌ها و محافظه‌کاری افراد اشاره کرد.

چند سالی است که با یکپارچه شدن قول‌نامه‌ها، معاملات منظم‌تر شده است

نکته دیگر نبود امکانات و تجهیزات لازم در دفاتر املاک است که از این به بعد تمامی دفاتر املاک مجوزدار مؤظف هستند خود را مجهز کرده و تمامی معاملات خود را از طریق این سامانه انجام دهند. برنامه‌ای هم که برای مردم در نظر گرفته شده این است که آگاه‌سازی‌های لازم صورت گیرد و آموزش‌های لازم در این زمینه به آن‌ها داده شود.

* مزیت‌ این سامانه برای مردم چیست؟
سامانه سیما۷۲۴ این قابلیت را دارد که خریدار قبل از انجام معامله از دستگاه‌هایی چون شهرداری و... استعلام بگیرد. این سامانه خریدار و فروشنده را در مورد مشکلات قانونی ملک آگاه می‌سازد که این اقدام باعث جلوگیری بسیاری از اتفاقاتی است که بعدأ گریبان‌گیر مردم خواهد شد و از تشکیل پرونده‌های قضایی پیشگیری می‌کند. این سامانه نرخ کمیسیون معاملات را جهت جلوگیری از سوء ‌استفاده‌های احتمالی به طرفین پیامک می‌کند. قطعأ اگر مردم از فواید این سامانه آگاهی پیدا کنند خودشان به استفاده از آن ترغیب خواهند شد.

* دادگستری و دادستانی همچنان بر وجود این سامانه تأکید دارند؟
بله، با جدّیت تمام درحال پیگیری و نظارت بر تثبیت این سامانه هستند.

* وضعیت نوسانات در بازار مسکن چگونه است؟
بازار مسکن درحال رکود است. این مدت مطرح شده که مسکن تهران شاهد ۲۰درصد کاهش قیمت بوده  البته قیمت‌ها در یزد کاهش نداشته ولی شیب افزایش قیمت متوقف شده است. قطعأ نبود معاملات و رکود بازار، کاهش قیمت دلار و همچنین اقداماتی که در یزد جهت مبارزه با دلالان مسکن انجام گرفت کمک زیادی به جلوگیری از افزایش قیمت کرد.

سامانه سیما۷۲۴ این قابلیت را دارد که خریدار قبل از انجام معامله از دستگاه‌هایی چون شهرداری و... استعلام بگیرد

* مبارزه با دلالان مسکن همچنان ادامه دارد؟
بله مجموعه دادستانی به شکل مستمر در این زمینه پیگیر هستند. در ماه اخیر با پیگیری و همکاری سازمان اطلاعات سپاه و دیگر نهادهای مرتبط مجموعه‌ای که در زمینه زمین و زمین‌خواری فعالیت داشتند، بازداشت شدند. همچنین علیه واحدهایی که پروانه کسب نداشتند و یا شکایاتی برای آنها وجود داشت، اقدام شد و تمامی آنها پلمپ شدند.

خواهش من از مردم این است که برای انجام معاملات به دفاتر املاک مجوزدار بروند و معاملات خود را حتمأ در سامانه سیما۷۲۴ ثبت کنند تا بتوان با نظارت بهتر جلوی بسیاری از سوء‌استفاده‌ها و مشکلات گرفته شود. همچنین خواستارم فرهنگسازی شود تا صاحبخانه‌ها بیشتر وضعیت معیشتی جامعه را در نظر گرفته و با مستأجران در کمال رأفت برخورد کنند. 

کد خبر: ۶۶٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha