۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
بزرگترین خریداران واکسن کرونا چه کشورهایی هستند؟

بزرگترین خریداران واکسن کرونا چه کشورهایی هستند؟

براساس آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری بلومبرگ، در حال حاضر کانادا در مقایسه با جمعیت خود بزرگترین خریدار واکسن کرونا به شمار می رود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ در حالی که جهان با چالش همه گیری کرونا روبروست، بازار خرید و قراردادهای آتی خرید واکسن برای بسیاری از کشورهای درگیر شیوع کرونا هر روز داغ تر می شود.

سازندگان عمده واکسن کرونا در جهان چه کشورهایی هستند؟
تا کنون واکسن‌های مختلفی روانه بازار شده و شرکت‌ها و کشورهای مختلفی وارد بازار تولید واکسن کرونا شده اند.

واکسن مشترک آمریکا و آلمان: شرکت آمریکایی فایزر با مشارکت داروسازی بایون‌تک آلمان نخستین شرکت‌های داروسازی در جهان بودند که روز دوشنبه ۹ نوامبر (۱۹ آبان) از پیشرفت‌ چشمگیر و کارآیی بیش از ۹۰ درصدی پروژه مشترک تولید واکسن کرونای خود خبر دادند.

فایزر اندکی پس از آن، میزان کارآیی واکسن خود را ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت که به تازگی برای تولید آن درخواست مجوز داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا از قصد خود برای پیش‌خرید این واکسن خبر دادند و کمیسیون اروپا در زمان تولید این واکسن اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دُز آن را می‌خرد.

واکسن انگلیسی آکسفورد: دو هفته پس از اعلام اولیه ساخت واکسن کرونا در آمریکا، دانشگاه آکسفورد در انگلیس نیز اعلام کرد به واکسن کووید۱۹ با کارآیی تا ۹۰ درصد دست یافته است. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد می گویند تا کنون در میان افرادی که این واکسن روی آنها آزمایش شده، هیچ مورد ابتلای شدید یا الزام به بستری شدن در بیمارستان دیده نشده است.

امتیاز واکسن تولید دانشگاه آکسفورد به واکسن‌های دیگر آن است که نگهداری آن ساده‌تر بوده و به راحتی قابل حمل به همه نقاط دنیاست. سازندگان این واکسن بریتانیایی که در لابراتوار چند ملیتی آسترازنکا تولید ساخته شده، نخستین دُزهای محصول خود را تا پیش از فرا رسیدن سال نو میلادی به افراد تزریق کردند.

واکسن چینی شرکت سینوفارم: شرکت داروسازی سینوفارم چین نیز اعلام کرده است که دو واکسن آزمایشی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را تاکنون به طور اضطراری به نزدیک به یک میلیون نفر تزریق کرده، اما نزد هیچ یک از آنها عوارض مهم ناشی از این تزریق را مشاهده نکرده است.

با این حال این شرکت دولتی تاکنون داده‌های آزمایش بالینی از میزان کارآآیی این دو واکسن را منتشر نکرده است.

برزیل تا کنون نخستین محموله واکسن چینی را وارد کرده و پس از برزیل کشورهای دیگری از جمله ترکیه خریدار واکسن ساخت چین بوده اند.

روسیه در مسیر واکسن استنشاقی: روسیه در روز بیستم نوامبر (۳۰ آبان) از آغاز تولید انبوه دومین واکسن کرونا به نام «اپی واک کرونا» در این کشور خبر داد. مقام‌های مسکو پیش از این نیز ساخت واکسن اول کرونا به نام «اسپوتنیک» را اعلام کرده و گفته بودند که تزریق این واکسن در سال آینده میلادی آغاز می‌شود. روسیه می‌گوید دانشمندان این کشور سومین واکسن کرونا را هم که نیاز به تزریق ندارد و استنشاقی است به تازگی تولید کرده‌اند.

تولید واکسن در ایران همزمان با تحریم: با وجود آن که ایران طی سال‌های گذشته زیر فشار شدیدترین و سخت ترین تحریم‌ها قرار داشته است، اما این کشور نیز در میان سازندگان و تولید کنندگان واکسن کرونا قرار دارد و پس از تزریق موفقیت‌آمیز واکسن «کوو ایران برکت» به اولین داوطلبان تزریق و عدم بروز عوارض و صدور مجوزهای لازم، تزریق واکسن ایرانی کووایران برکت به سومین گروه هفت نفره از داوطلبان آغاز شد. مینو محرز مجری فاز بالینی واکسن کوو ایران برکت نیز اظهار کرد: بعد از سالها که واکسن سازی در ایران انجام نمیشد این اولین باری است که با رعایت تمام قوانین بین‌المللی و حتی رعایت پارامترهایی بسیار سخت گیرانه‌تر از قواعد سازمان جهانی بهداشت، ساخت و تست واکسن ایرانی کرونا درحال انجام است.

واکسن مشترک ایران و کوبا: ایران همچنین با همکاری کوبا در حال ساخت یک واکسن ضدکرونای مشترک است. در این ارتباط، خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا در گزارشی نوشت موسسه انستیتو پاستور ایران و موسسه واکسن فینلای کوبا برای مراحل تکمیلی کارآزمایی های بالینی واکسن ضد کووید ۱۹ مشترک بین دو کشور، توافق نامه همکاری مشترک را امضا کردند. همچنین واکسن «سوبرانا ۲» در ۲ دی ماه کارآزمایی های بالینی را با آزمایش بر روی اولین داوطلبان آغاز کرد و به عنوان اولین داروی مشترک ایران- آمریکای لاتین به این مرحله دست یافته است.

در همین ارتباط نیز، «کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز گذشته در صفحه توئیتر خود ضمن بازنشر بخشی از صحبت های «مایکل شیفتر»  رئیس اتاق فکر گفت و گوی بین آمریکایی واشنگتن نوشت: اینکه کوبا و ایران در حال تولید واکسن COVID-۱۹ هستند شگفت آور نیست. هر دو دولت تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار گرفته اند که حتی فرصت های تولید و دسترسی به واکسن را محدود کرده است. این اتحادی ژئوپلیتیک و عمل گرایانه است.

هند، بزرگترین تولید کننده واکسن کرونا
صنعت تولید واکسن در هند بسیار گسترده و پیش رو است و در حال حاضر شرکت سروم مسئولیت تولید میلیون ها دوز واکسن کرونا با همکاری دیگر شرکت‌ها را برعهده دارد.

هند در تولید واکسن کارنامه‌ای قوی دارد. ۶۰ درصد از واکسن‌های جهان در این کشور تولید می‌شود. هند همچنین بزرگترین برنامه ایمن سازی را در دنیا دارد. هر سال ۵۵ میلیون نوزاد و زن باردار، برای مقابله با ده‌ها بیماری، حدود ۳۹۰ میلیون دوز واکسن رایگان دریافت می‌کنند.

پیشتر نیز نخست وزیر هند با اشاره به این که کشورش در حال حاضر مشغول ساخت دو واکسن کرونا است، اعلام کرده بود که دو واکسن هندی کرونا جهان را نجات خواهند داد.

در همین ارتباط سازمان نظارت داروی هند، واکسن کرونای تولید داخل این کشور با نام «کواکسین» را تایید کرد. تایید اضطراری کواکسین در حالی انجام می‌شود که این واکسن هنوز تمام مراحل آزمایشی خود را تکمیل نکرده است.

از سوی دیگر شرکت «باهارات بایوتک»، تولیدکننده واکسن کرونای کواکسین مورد حمایت دولت دهلی نو است. این شرکت سابقه ای ۲۴ ساله در تولید واکسن دارد و تا کنون ۱۶ نوع از واکسن‌های مختلف را به بازار ارائه کرده است و تولیداتش را به ۱۲۳ کشور صادر می‌کند. همچنین مقامات هندی اطمینان داده‌اند که واکسن این شرکت بی‌خطر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. شرکت هندی باهارات بایوتک که تا کنون ۲۰ میلیون دوز کووکسین تولید کرده، به شهروندان هندی اطمینان خاطر داده است تا پایان سال میلادی ۷۰۰ میلیون دوز دیگر هم تولید کند.

بزرگترین خریداران واکسن به نسبت جمعیت کدام کشورها هستند؟
در این میان توجه به بزرگترین خریداران واکسن به نسبت جمعیت نیز قابل توجه است.

براساس آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری بلومبرگ، در حال حاضر کانادا در مقایسه با جمعیت خود بزرگترین خریدار واکسن کرونا به شمار می رود و براساس قراردادهای امضا شده از سوی مقامات بهداشتی و درمانی این کشور، میزان خرید واکسن در کانادا سه برابر جمعیت این کشور است و در واقع جمعیت تحت پوشش کانادا برای واکسن کرونا ۳۰۳ درصد است.

البته باید توجه داشت که خرید واکسن از سوی کشورها به صورت متنوع و از شرکت‌های مختلفی انجام می شود و به عنوان نمونه انگلیس نیز به مانند کانادا توانسته جمعیت خود را به میزان ۳۰۲ درصد، یعنی تقریبا سه برابر جمیعت تحت پوشش واکسن های مختلف کرونا قرار دهد.

پس از کانادا و انگلیس، کشورهای دیگر از نظر جمعیت تحت پوشش واکسن کرونا به ترتیب شامل نیوزلند با پوشش ۲۴۶ درصدی جمعیت، استرالیا با پوشش ۲۲۹ درصدی، بلژیک و بلغارستان با پوشش ۱۸۳ درصدی جمعیت شان در رده های بعدی بزرگترین خریداران واکسن کرونا به نسبت جمعیت خود قرار دارند.

با این حال این آمار به این معنا نیست که همه جمعیت کشورهای یاد شده در حال حاضر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بلکه آمار فعلی دریافت کنندگان واکسن کرونا در هرکدام از این کشورها بسیار متفاوت است و آمار یاد شده تنها به جمعیت تحت پوشش برای دسترسی به واکسن کرونا طی سال‌های آتی اشاره دارد.

کد خبر: ۶۶٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha