۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کام تلخ زنبورداران خراسان جنوبی؛ از فروش عسل تقلبی تا سنگ اندازی باغداران
بازار گزارش می دهد؛

کام تلخ زنبورداران خراسان جنوبی؛ از فروش عسل تقلبی تا سنگ اندازی باغداران

بیرجند- علی رغم پتانسیل خراسان جنوبی در پرورش زنبور عسل، وجود مشکلاتی مانند فروش عسل تقلبی در بازار و عدم همکاری باغداران کام زنبورداران را تلخ کرده و نیازمند توجه مسئولان است.

بازار؛ گروه استان ها: عسل طبیعی از دو هزار و ۵۰۰ سال پیش توسط انسان ها در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه خاصیت های این محصول بر کسی پوشیده نیست و مهمترین خاصیت عسل، ضد میکروبی بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی بوده و باید محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، اما میکروب ها در معرض عسل نابود شده و باقی مانده آنها هم به مرور از بین می رود چرا که عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است. 

خراسان جنوبی با داشتن محصولاتی مانند زرشک و عناب ظرفیت خوبی در پرورش زنبور عسل و تولید محصولی با کیفیت دارد. این در حالی است که بنا به گفته زنبور داران، صنعت زنبور داری به خوبی معرفی نشده و نیازمند ورود مراکز آموزشی به این حوزه هستند.

چتر بسته بیمه، ورود عسل تقلبی به بازار فروش و عدم همکاری باغداران هم از دیگر مشکلاتی بوده که کام زنبورداران را تلخ کرده و نیاز است متولیان برای رفع این نارضایتی ها ورود کنند.

صنعت زنبور داری معرفی شود
یکی  از زنبور داران خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار خواستار معرفی هر چه بیشتر صنعت زنبور داری شد و افزود: در حال حاضر رشته شناخته شده ای پیرامون پرورش زنبور عسل در دانشگاه های استان وجود ندارد.

علیرضا فاضلی که در حال حاضر با ۵۰۰ کندو مشغول فعالیت است، اظهار کرد: صنعت زنبورداری نیاز به سرمایه اولیه زیادی نداشته و می تواند اشتغالزایی خوبی داشته باشد.

وی خواستار آموزش رشته زنبورداری شد و افزود: انتظار می رود مراکز آموزشی همچون دیگر مشاغل به صنعت زنبور داری توجه کنند.

فاضلی با اشاره به مشکلات زنبورداران در استان بیان کرد: عدم همکاری باغداران و جای خالی نظارت ها در بازار فروش عسل از جمله مشکلات پیش روی این حرفه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در نزد عموم، عسل به عنوان طبیعی و غیر طبیعی در بازار موجود است، ادامه داد: مسئولان نباید اجازه دهند کالایی به نام عسل غیر طبیعی وارد بازار شود.

هزینه های کوچ سنگین است
یکی دیگر از زنبور داران خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ کندوی زنبور عسل دارم، بیان کرد: پرورش زنبور عسل هم مانند دیگر حرفه ها و مشاغل، مشکلات خاص خودش را دارد.

محمد شیرخندی عدم همکاری باغداران را یکی از مشکلات پیش روی زنبور داران دانست و افزود: باغداران از استقرار کندوها در نزدیکی باغات جلوگیری می کنند.

وی هزینه های حمل و نقل برای کوچ دادن کندوها به دیگر مناطق کشور را از دیگر مشکلات پیش روی زنبور داران دانست و افزود: رانندگان بنا به دلایلی اعم از مسافت، هزینه های سوخت و لاستیک هزینه هایی بالاتر از مبالغ پیشنهادی بارنامه را می خواهند.

شیرخندی کوچ دادن را لازمه ای برای زنبورها عنوان کرد و گفت: از مسئولان خواستاریم زنبورداران را در این امر یاری کنند.

وی با اشاره به فواید زنبور عسل بیان کرد: عسل مانند یک غذای کامل بوده که برای زندگی بسیار مفید است.

گلایه از فروش عسل تقلبی در بازار
یکی دیگر از پرورش دهندگان زنبور عسل هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: دوره گردها در سطح شهرها و روستاها عسل تقلبی می فروشند که خواستار رسیدگی به آن هستیم.

ابوالفضل حیدری با بیان اینکه متاسفانه خریداران نسبت به عسل تقلبی و واقعی شناختی ندارند، اظهار کرد: وجود عسل های تقلبی ارزان قیمت باعث نارضایتی شهروندان از قیمت عسل طبیعی می شود.

وی با بیان اینکه عمده عسل تولیدی کندوها در استان عناب و زرشک است، گفت: متاسفانه بسیاری از موادی که به نام عسل با قیمت های پایین به فروش می رسد، عسل نیست و توسط سودجویان در بازار خرید و فروش می شود.

وی با بیان اینکه تولید عسل بستگی به فصل گل دهی محصول دارد، اظهار کرد: عمده تولید عسل در فصل بهار بوده و برای سود بیشتر در دیگر فصول نیازمند کوچ هستند. 

مشکلات بیمه ای در زنبورستان ها
یکی دیگر از پرورش دهندگان زنبور عسل در استان عدم بیمه را یکی از مشکلات پرورش دهندگان زنبور عسل دانست و افزود: در صورت وارد شدن خسارت، کسی پاسخگو نیست.

جواد صادقی ادامه داد: شرایط آب و هوایی و عدم همکاری باغداران از دیگر مشکلات پیش روی زنبور داران است.

وی با بیان اینکه زنبور عسل نقش مهمی  در گرده افشانی دارد، افزود: کشاورزان نسبت به فواید گرده افشانی اطلاعاتی ندارند و اجازه استقرار کندوها در نزدیکی باغاتشان را نمی دهند.

صادقی خواستار اطلاع رسانی بین باغداران از سوی جهاد کشاورزی شد و افزود: تامین شکر و افزایش قیمت نهاده ها از دیگر مشکلات پیش روی زنبورداران بوده که نیازمند توجه است.

مسئولان باید با نمونه برداری از عسل های موجود در سطح بازار مانع میدان تازی سودجویان شوند چراکه این امر عسل واقعی را زیر سوال می برد

وی خواستار همکاری متولیان در تامین نهاده های مورد نیاز زنبور عسل شد و افزود: همچنین از مسئولان خواستاریم با افزایش نظارت ها از خرید و فروش عسل تقلبی در بازار جلوگیری کنند.

این پرورش دهنده زنبور عسل ادامه داد: مسئولان باید با نمونه برداری از عسل های موجود در سطح بازار مانع میدان تازی سودجویان شوند چراکه این امر عسل واقعی را زیر سوال می برد.

فعالیت ۲۷۰ زنبور دار در استان
مدیرعامل اتحادیه زنبور داران خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار از فعالیت ۲۷۰ زنبور دار در استان خبر داد و افزود: طی سال گذشته ۳۲ هزار کندو در استان بوده که امسال به ۴۹ هزار و ۲۰۰ کندو افزایش یافته است.

علیرضا یوسفی فر با اشاره به مشکلات پیش روی باغداران بیان کرد: متاسفانه باغداران همکاری خوبی با زنبوردار برای استقرار در کندوها را ندارند.

وی با بیان اینکه گرده افشانی زنبور عسل برای درختان مفید است، اظهار کرد: متاسفانه باغداران این موضوع را نمی پذیرند و با زنبورداران همکاری نمی کنند.

یوسفی فر با اشاره به وجود عسل عناب و زرشک در استان بیان کرد: برخی از دلالان عسل با کیفیت را خریداری و با عسل های بی کیفیت مخلوط کرده و با قیمت پایین به فروش می رسانند.  

وی با بیان اینکه متاسفانه راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی دشوار است، افزود: آزمایش، تنها راه تشخیص عسل طبیعی است. 

دامپزشکی ورود کند
یوسفی فر خواستار نظارت دامپزشکی بر فروش عسل های بدون نام و برند شد و بیان کرد: این امر به سلامت مصرف کننده ها کمک بزرگی می کند.

وی با بیان اینکه وضعیت درآمدی زنبور دار همیشه ثابت نیست، افزود: ۵۰ درصد از فعالان پرورش زنبور عسل دارای شغل دوم هستند.

مدیرعامل اتحادیه زنبور داران خراسان جنوبی با اشاره به گران شدن نهاده های تولید عسل بیان کرد: هر ساله شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت عسل هستیم که در مقابل نهاده ها ناچیز است.

بیش از ۶۰ درصد عسل تولیدی خراسان جنوبی مربوط به عناب و زرشک و ۴۰ درصد مربوط به گیاهان دارویی است

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی علاوه بر عناب و زرشک، عسل آویشن، کلپوره، اسطوخودوس و خارشتر تولید می شود.

یوسفی فر اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد عسل تولیدی خراسان جنوبی مربوط به عناب و زرشک و ۴۰ درصد مربوط به گیاهان دارویی است.

گردشگری زنبور عسل دنبال می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار، زنبور عسل را یکی از مزیت های استان دانست و افزود: گردشگری زنبور عسل از جمله اقداماتی بوده که در زمینه پرورش این مزیت دنبال می شود.

غلامرضا قوسی با اشاره به مشکلات پیش روی زنبورداران بیان کرد: تامین شکر و کپسول گاز و بیمه زنبورها توسط وزارت خانه پیگیری می شود.

وی بیان کرد: در راستای اطلاع رسانی به کشاورزان در امر اهمیت استقرار کندوهای زنبور عسل در کنار باغات به کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

قوسی در پاسخ به گلایه زنبورداران در خصوص نبود رشته مرتبط با پرورش زنبور عسل بیان کرد: در حال حاضر چند واحد درسی در رشته علوم دامی در زمینه پرورش زنبور عسل وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: رایزنی هایی با دانشگاه علمی کاربردی خواهیم داشت تا پرورش زنبور عسل به صورت علمی با جدیت بیشتری دنبال شود.

انتظار می رود با رایزنی مسئولان، مشکلات از زنبورستان های خراسان جنوبی رخت بندد و این حرفه به جایگاه حقیقی خود در استان برسد. 

کد خبر: ۶۶٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha