۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
۱۳ واکسن در انتظار دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی هستند
واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه در جریان است؛

۱۳ واکسن در انتظار دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی هستند

کشورهای صنعتی واکسیناسیون را شروع کرده اند ولی کشورهای در حال توسعه نیز در این روند عقب نمانده اند. امارات خبر از واکسینه کردن ۸ درصد مردم داد و در کشور چین ۹ میلیون نفر واکسن دریافت کردند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، تزریق واکسن کرونا در اغلب کشورهای دنیا شروع شده است و  شمار زیادی از مردم در کشورهای صنعتی واکسن را دریافت کرده اند. در اغلب کشورهای صنعتی واکسیناسیون با استفاده از دو واکسن فایزر و مدرنا شروع شده است ولی در کشورهای در حال توسعه واکسن های آکسفورد، سینوفارم چین، سینوواک چین و واکسن روسیه  بخش زیادی از نیاز بازار را تامین کرده است.

به عنوان مثال کشور هند از هفته آینده واکسیناسیون را شروع می کند و این پروژه با استفاده از واکسن های تولید شده در موسسه سروم هند انجام خواهد شد. در این کشور واکسن آکسفورد تولید می شود و موسسه سروم خبر از آماده بودن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تا هفته بعد داده است. در کشورهای اندونزی و تایلند واکسیناسیون  با استفاده از واکسن های چینی  انجام می شود و ترکیه خبر از شروع واکسیناسیون با استفاده از سینوواک از اواسط فوریه داده است.

در کشور برزیل چندین محموله از واکسن سینوواک وارد کشور شده است و وزارت بهداشت این کشور خبر از کارایی ۷۸ درصدی  واکسن سینوواک در مطالعات انجام شده در این کشور امریکای لاتین داد.

اما عدم ارایه اطلاعات دقیق در مورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن های روسی و چینی در این روزها باعث ایجاد موج زیادی از انتقادها شده است. این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی اخیرا خبر از دریافت اطلاعات کامل واکسن سینوفارم و شروع بررسی این واکسن برای تایید آن داده است و در گزارش دیگری از دریافت اطلاعات واکسن  اسپوتنیک تا انتهای ژانویه خبر داد.

بررسی ۱۳ واکسن در سازمان بهداشت جهانی
سازمان  بهداشت جهانی اعلام کرد تا انتهای ماه جاری میلادی اطلاعات کامل در مورد واکسن کرونای تولید موسسه گامالیای روسیه را دریافت خواهد کرد و بررسی این واکسن را شروع می کند. این سازمان با اشاره به اینکه بررسی واکسن ها برای  استفاده اضطراری انجام خواهد شد افزود: «از اکتبر سال ۲۰۲۰ تا کنون ۱۳ درخواست برای ارزیابی و تایید واکسن های مختلف دریافت کرده است ولی تا کنون  تنها واکسن فایزر مورد تایید قرار گرفته است.

از جمله واکسن های دیگری که در خواست بررسی آنها به سازمان بهداشت جهانی ارایه شده است می توان به واکسن سینوفارم تولیدشده توسط چین اشاره کرد. اطلاعات مربوط به فاز سوم آزمایشهای بالینی این واکسن دریافت شده است و ارزیابی های نهایی انجام شده است. چندین کشور این واکسن را تایید کرده اند و استفاده از آن را شروع کرده اند و به زودی نتیجه بررسی های ما نیز مشخص می شود.»

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد از جمله واکسن هایی که بررسی اطلاعات آن شروع شده است واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد است  که هنوز اطلاعات کامل در مورد هر سه فاز آزمایشهای بالینی آن به سازمان بهداشت جهانی داده نشده است.

هشت درصد اماراتی ها واکسن کرونا را دریافت کرده اند
از طرف دیگر دولت امارات اعلام کرد ساخت واکسن سینوفارم چین در کارخانه های داروسازی امارات به زودی شروع میشود. این خبر در شرایطی اعلام شد که این کشور واسن سینوفارم را تایید کرد و کارایی این واکسن در آزمایشهای بالینی انجام شده در کشور امارات را برابر با ۸۶ درصد اعلام کرد.

تا کنون ۳ میلیون دوز واکسن سینوفارم توسط امارات خریداری شده است که این حجم واکسن وارد بازار امارات شد. امارات پیش از این اعلام کرده بود در سال جاری ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم تولید می کند و آن را به بازارهای مصرف کشورهای عربی صادر خواهد کرد.

وزارت بهداشت امارات اعلام کرد تا کنون ۸۲۶ هزار و ۳۰۱ نفر از ساکنان این کشور با استفاده از واکسن فایزر، واکسینه شده اند که معادل ۸ درصد از کل جمیت ۱۰ میلیونی این کشور است. امارات در نظر دارد تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۵۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کند.از طرف دیگر اخیرا مقامات امارات خبر از همکاری این کشور با روسیه برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک دادند.

تا کنون ۹ میلیون نفر در چین واکسن کرونا دریافت کرده اند
در چین هم واکسیناسیون با استفاده از واکسن های چینی ادامه دارد. به گزارش وزارت بهداشت کشور چین  تا کنون بیش از ۹ میلیون نفر از ساکنان این کشور واکسن کرونا دریافت کرده اند و تمامی این افراد واکسن را به صورت رایگان دریافت کرده اند.

تا کنون تنها واکسن سینوفارم در این کشور تایید شده است ولی واکسن سینوواک هم به افراد تزریق شده است. سینوفارم اعلام کرده است می تواند ظرفیت تولید واکسن را به ۱.۳ میلیارد دوز برساند ولی سینوواک تا کنون خبر از تولید حدود ۲۰۰ میلیون دوز واکسن داده است. ولی  این شرکت در نظر دارد با سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تازه، ظرفیت تولید را افزایش دهد.

 بر طبق گزارش وزارت بهداشت چین از زمانیکه برنامه واکسیناسیون  در چین شروع شده است تا کنون ۷.۳۸ میلیون نفر واکسن را دریافت کرده اند و ۱.۶ میلیون نفر پیش از آن واکسن را دریافت کرده بودند.وزارت بهداشت چین تاکید کرد هزینه واکسیناسیون مردم این کشور توسط شرکتهای بیمه سلامت و بودجه دولتی تامین می شود. در بودجه سالانه کشور هم سهمی برای تامین هزینه واکسیناسیون جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری چین  لحاظ شده است.

کد خبر: ۶۶٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha