۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
بازگشایی گمرک خداآفرین برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ ضروری است
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی:

بازگشایی گمرک خداآفرین برای مشارکت در بازسازی قره‌باغ ضروری است

تبریز- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بازگشایی گمرک خداآفرین برای تسهیل عبور و مرور به جمهوری آذربایجان به منظور مشارکت در بازسازی مناطق آزادشده این جمهوری لازم و ضروری است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، علی جهانگیری روز شنبه در نشست کمیته اقتصادی، مراودات و همکاری با جمهوری آذربایجان، افزود: بدون تردید بازگشایی این گمرک به دلیل نزدیکی تبریز به خاک جمهوری آذربایجان نقش بسیار مهم و تعیین کننده در نقل و انتقال امکانات، تجهیزات و اقلام مورد نیاز شرکت های ایرانی برای بازسازی قره باغ خواهد داشت که لازم است در این رابطه سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی مکاتبات لازم را با وزارتخاته و سایر نهادها و ارگان های تصمیم گیر انجام دهد.

وی با بیان اینکه از آنجائیکه راه اندازی گمرک ها باید مصوبه هیات دولت را همراه داشته باشد، اظهار داشت: بر همین اساس نامه درخواست آذربایجان شرقی با امضای استاندار و نیز درخواست از مقامات جمهوری آذربایجان جهت ایجاد امکانات لازم در ان سوی گمرک نیز در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته است.

جهانگیری ادامه داد: در این زمینه بازسازی پل خداآفرین از جمله موضوعات بسیار اساسی و محوری که باید توسط دولت های آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار بگیرد تا روند عبور و مرور از طریق آذربایجان شرقی به مناطق آزاد شده قره باغ تسهیل شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که گمرک خداآفرین به زودی بازگشایی شود حتی کشورهای منطقه از جمله تریکه نیز می تواند از این مزیت ترانزیتی ایران برای ارسال کالاها و خدمات خود از این گمرک بهره برداری کند که برای منافع تهران، باکو و آنکارا مفید خواهد بود.

جهانگیری حضور ایران در جمهوری آذربایجان به منظور بازسازی  مناطق آزاد شده را فرصتی مغتنم و ویژه برای شرکت های ایرانی و بخش خصوصی دانست و یادآور شد: بخش خصوصی و دولت باید از این فرصت حاصل شده استفاده کرده و برای فعالیت های اقتصادی و عمرانی در این مناطق وارد عمل شوند چون غفلت از این فرصت می تواند منجر به از دست رفتن امکانات اقتصادی و تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال های آینده شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی موظف به همکاری با بخش خصوصی و در راس آنها اتاق بازرگانی تبریز و ادارات عضو در کمیته اقتصادی جمهوری آذربایجان هستند، گفت: در این زمینه نیز نامه ای به تمامی دستگاه های اجرایی استان فرستاده می شود تا علاوه بر اتاق بازرگانی، با سازمان هایی نظیر  امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و صمت تعامل و همکاری های لازم و کافی به عمل آورند.

کد خبر: ۶۶٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha