۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
رانندگان و صنوف خرد بیشترین دریافت کننده تسهیلات کرونایی

رانندگان و صنوف خرد بیشترین دریافت کننده تسهیلات کرونایی

خاموش شدن چراغ کسب و کارها باعث شد تا دولت خطر ورشکستگی و بیکاری نیروی کار را حس کرده و به فکر ارائه راهکاری برای مقابله با آسیبهای ناشی از شیوع کرونا بیفتد که یکی از این راهکارها، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت بود که هدف آن نیز حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار بود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، با شیوع بیماری کرونا، برخی مشاغل مجبور به تعطیلی فعالیت های خود شدند که در این میان برای کاسته شدن از چالش‌ها و مشکلات این واحدهای صنفی، به ۱۲ هزار و ۳۰۰ زنجانی وام کرونا پرداخت شده که اکثر آن‌ها رانندگان و صنوف خرد هستند.

۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته، اولین مورد مبتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شد و پس از آن به صورت مستمر موارد بعدی کرونا در استان‌های کشور منتشر شد، با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور و کاهش رفت و آمد و نیز تعطیلی مشاغل، برخی از کسب و کارها از رونق افتادند و حتی برخی از اصناف اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند.

خاموش شدن چراغ کسب و کارها باعث شد تا دولت خطر ورشکستگی و بیکاری نیروی کار را حس کرده و به فکر ارائه راهکاری برای مقابله با آسیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بیفتد که یکی از این راهکارها، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت بود که هدف آن نیز حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار بود.

بر همین اساس و طبق سیاست بانک مرکزی، پرداخت وام به کسب و کارهای آسیب دیده از شرایط به وجود آمده آغاز شد که طبق قوانین تعیین شده، متقاضیان بعد از تشخیص بانک مرکزی و سامانه «کارا» می‌توانستند به بانک‌ها مراجعه و تسهیلات مربوط را دریافت کنند.

طبق دستورالعمل بانک مرکزی، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال دارای مجوز کسب یا تولید در بخش‌ها و رسته‌های تعیین شده از سوی وزارتخانه‌های صمت، میراث فرهنگی، ورزش ‌و جوانان، آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحقیقات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه و شهرسازی که فعالیت آن‌ها در دوره شیوع کرونا با اختلال مواجه شد، مشمول این تسهیلات شدند.

تسهیلات حمایتی فقط به متقاضیانی تخصیص خواهد یافت که در سامانه «کارا» وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی ثبت‌نام کرده و به بانک معرفی شده باشندو طبق ابلاغیه معاونت اقتصادی رئیس جمهور، پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا صرفاً مشمول بنگاه‌هایی شد که کد کارگاهی داشتند و از سال گذشته تاکنون فعال بودند و نیروهای کار خود را تعدیل نکرده باشند، به نحوی که شاغل بیمه شده داشته و کارگران آن‌ها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند.

روند واریز مبالغ این تسهیلات به حساب نیروی کار و کارفرما در زمان انعقاد قرارداد به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده و در سامانه «کارا» درج می‌شود، البته نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد و زمان بازپرداخت آن ۲۴ ماه بوده و با سه ماه تنفس در اختیار متقاضیان و واجدان شرایط قرار می‌گیرد.

رانندگان مسافربری درون و برون‌شهری خویش‌فرمای بیمه‌پرداز نیز در قالب این طرح تا سقف ۶۰ میلیون ریال به صورت یک‌جا از این تسهیلات استفاده کردند و طبق شرایط تعیین شده، کارفرمایان نیز مشمول سه نوع تسهیلات (۶ میلیونی، ۱۲ میلیونی و ۱۶ میلیونی) شدند.

تسهیلات کمتر از ۱۶ میلیون تومان نیاز به ضامن ندارد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان می‌گوید: میزان تسهیلات کرونایی مشخص است و هر کارگاه و متقاضی که در سامانه کارا ثبت‌نام کرده از این تسهیلات استفاده کرده است.

محمدرضا یوسفی، میزان تسهیلات پرداختی را ۶، ۱۲ و ۱۶ میلیون تومان اعلام کرده و می‌افزاید: تا سقف ۱۶ میلیون تومان، متقاضی نیازی به ضامن ندارد.

با توجه به اینکه مهلت ثبت‌نام برای این تسهیلات تمام شده است، هنوز این سامانه را نبسته‌ایم و این فرصت برای آسیب دیدگان در حوزه ورزش باز است

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات تقاضامحور است، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه مهلت ثبت‌نام برای این تسهیلات تمام شده است، هنوز این سامانه را نبسته‌ایم و این فرصت برای آسیب دیدگان در حوزه ورزش باز است.

این مسئول با بیان اینکه تسهیلات کرونایی با نرخ ۱۲ درصد و از طریق ۱۲ بانک عامل در سطح استان پرداخت می‌شود، ادامه می‌دهد: بانک‌ها تا پایان فرآیند پرداخت، موظف به پرداخت تسهیلات به پرونده‌های ثبت شده هستند.

رانندگان و صنوف خرد بیشترین دریافت کننده تسهیلات
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان با بیان اینکه تاکنون به هفت هزار و ۶۲۷ پرونده، رسیدگی و تسهیلات پرداخت شده است، می‌افزاید: این تعداد پرونده شامل ۱۲ هزار و ۳۱۶ نیروی کار کارگاه‌های مشاغل مرتبط است که به صورت میانگین برای هر کارگاه شامل ۱.۶ نفر می‌شود.

حسن دادگر با بیان اینکه طبق اعلام معاونت اقتصادی رئیس جمهور ۱۸ گروه شغلی مشمول دریافت تسهیلات کرونایی هستند، بیان می‌کند: سهم استان زنجان در این بخش ۴۸۰ میلیارد تومان تعیین شده بود که با اضافه شدن سهم مستاجران، این مبلغ به ۲۳۰ میلیارد تومان در بخش تسهیلات رسید.

وی با بیان اینکه ۱۲ بانک عامل وظیفه پرداخت تسهیلات کرونایی در استان را به عهده دارند، تصریح می‌کند: بیشترین دریافت کنندگان تسهیلات نیز رانندگان تاکسی و صنوف خرد هستند.

این مسئول، میزان معرفی تسهیلات کرونایی به شبکه بانکی را ۱۲۸ میلیارد تومان اعلام کرده و اظهار می‌کند: از این مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان، یعنی ۸۴ درصد پرداخت شده و به میزان چهار میلیارد تومان تسهیلات نیز ثبت‌نام شده و در حال توزیع است.

افراد دارای اقساط معوق نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، اما در ارتباط با چک برگشتی، اگر تاریخ چک برگشتی پس از یکم اسفندماه سال قبل باشد، دریافت تسهیلات مانعی ندارد ولی اگر قبل از تاریخ یاد شده باشد، تسهیلات تعلق نمی‌گیرد

وی با اشاره به اینکه افراد دارای اقساط معوق نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، ادامه می‌دهد: اما در ارتباط با چک برگشتی، اگر تاریخ چک برگشتی پس از یکم اسفندماه سال قبل باشد، دریافت تسهیلات مانعی ندارد ولی اگر قبل از تاریخ یاد شده باشد، تسهیلات تعلق نمی‌گیرد.

استاندار زنجان نیز با بیان اینکه ۴۸۸ میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌ها و کسب و کارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا از سوی دولت به استان زنجان ابلاغ شده است، می‌گوید: همه مدیران مربوطه باید برای جذب و پرداخت این تسهیلات به صورت عملیاتی تلاش کنند.

فتح‌الله حقیقی می‌افزاید: پیگیری تسهیلات اصناف و بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده این ارزش را دارد که مدیران به شخصه پیگیر جذب آن باشند و این حداقل انتظار ما از مدیران است.

وام پرداختی کفاف ضرر وارده به اصناف را نمی‌دهد
یکی از متقاضیان تسهیلات کرونا می‌گوید: میزان مبلغ پرداختی برای مشاغل آسیب دیده بسیار کم است و مبلغی مانند ۶ میلیون تومان، کفاف ضرر وارده را نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشاغل دقیقاً یک سال است که تعطیل بوده و هیچ درآمدی نداشته‌اند، می‌افزاید: ضرر وارده در این یک سال با پرداخت وام‌های خرد قابل جبران نیست.

این فعال صنفی ادامه می‌هد: از طرفی نرخ تعیین شده برای پرداخت وام در این بخش ۱۲ درصد است که همین امر نیز موجب دلسردی متقاضیان از دریافت وام می‌شود.

از آنجا که ۷۰ درصد اصناف مستاجر هستند، شاید در این زمان گره کارشان با ۱۰ میلیون تومان باز شود، البته با وام‌هایی با کارمزد کم و بازپرداخت چند ساله، نه تسهیلات سنگینی که این روزها پرداخت می‌شود

بر اساس این گزارش، بنگاه‌هایی که ۱۶۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کنند فقط سفته یا چک کفایت می‌کند اما بنگاه‌هایی که ۱۶۰ تا ۴۸۰ میلیون ریال وام دریافت می‌کنند باید یک سفته یا چک همراه با یک ضامن که می‌تواند واحد اقتصادی دیگر یا کارمند باشد، ارائه دهند.

وثیقه تسهیلات ۴۸۰ تا ۱۶۰۰ میلیون ریالی شامل سفته یا چک، همراه با دو ضامن است و وام ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیون ریالی علاوه بر چک یا سفته باید سه ضامن به عنوان وثیقه ارائه شود.

برای تسهیلات بیش از ۲۰۰۰ میلیون ریال نیز لازم است از سوی صندوق‌های ضمانت و یا بنا به تشخیص بانک، وثایق متعارف ارائه شود.

کد خبر: ۶۶٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha